دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

ابراهیم فروزش: تعداد هموطنانی را که بر اثر حادثه از دست می‌دهیم تکان‌دهنده است. بیشتر این افراد هم بر اثر حوادث جاده‌ای و تصادف رانندگی جان خود را از دست می‌دهند که متاسفانه به تازگی شاهد اتفاق بسیار تلخی بر اثر برخورد دو قطار با یکدیگر بودیم.

فروزش

اين در حالي است كه از راه‌آهن به عنوان امن‌ترين وسيله براي سفر ياد مي‌شود. در نهايت اما آنچه خطاي انساني ناميده شده جان تعدادي از هموطنان ما را گرفت. خطاي انساني در هر حوزه‌اي امكان رخ دادن دارد. هر فردي با توجه به شغلي كه دارد ممكن است دچار اشتباه شود ولي نكته در اينجاست كه برخي از مشاغل و مسئوليت‌ها با جان انسان‌ها سروكار دارند.

در چنين شرايطي تعهد و مسئوليت فرد بايد چند برابر شود نه اينكه با يك سهل‌انگاري چندين خانواده را عزادار كنيم. رقم وحشتناكي هم در زمينه تصادف‌هاي جاده‌اي داريم كه نيازمند بررسي‌هاي دقيق است. در بسياري از موارد اعلام مي‌شود كه مقصر راننده بوده؛ يعني بازهم عامل خطاي انساني منجر به فوت هموطنانمان مي‌شود. به هر حال همه ما خوب مي‌دانيم كه عده‌اي چگونه رانندگي مي‌كنند و تا چه اندازه نسبت به رعايت قوانين مقيد هستند.

به لحاظ رعايت مقررات رانندگي ما در وضعيت خوبي به‌سر نمي‌بريم. اين را هر فردي كه وارد خيابان‌ها و جاده‌هاي ما شود متوجه مي‌شود. در شيوه سبقت گرفتن يا رعايت سرعت مجاز رانندگي، همچنان دچار سهل‌انگاري‌هاي فراوان هستيم؛ يعني بي‌مبالاتي در رانندگي هر روز دارد برايمان فاجعه رقم مي‌زند؛ آن هم يك فاجعه بزرگ كه اين همه كشته را درپي دارد. نمي‌دانم قرار است تا كي تاوان اين مسئله را بدهيم.

نمي‌شود دست روي دست گذاشت و هيچ كاري نكرد؛ ضمن اينكه قطعا همه حوادث منجر به مرگ با بي‌احتياطي راننده‌ها رقم نمي‌خورد. با يك نگاه دقيق كارشناسانه مي‌توان موضوع را بررسي كرد؛ اينكه جاده‌هاي ما چه شرايطي دارند و تا چه اندازه ايمن هستند. به هر حال ما در كشورمان جاده‌هايي داريم كه ميزان تصادفات رانندگي در آنها بسيار بالاست.

چه چيزي با ارزش‌تر از جان انسان‌ها وجود دارد؟ چگونه مي‌توانيم روزانه شاهد كشته‌شدن هموطنانمان باشيم؟ چه جاده‌ها مشكل داشته باشند و چه بي‌احتياطي در رانندگي، در اصل موضوع تفاوتي حاصل نمي‌شود. نمي‌توان در قبال فاجعه بزرگي كه به صورت مداوم در حال رخ دادن است سكوت كرد.

مديران و كارشناسان بايد در اين زمينه تدبيري جدي بينديشند و از ابعاد اتفاق‌هاي تلخ و تراژيك بكاهند. چه بر اثر سوءمديريت و شرايط نامناسب جاده‌ها و چه خطاي انساني، ما هر روز تعدادي از هموطنانمان را از دست مي‌دهيم. براي جلوگيري از اين تراژدي تكان‌دهنده بايد گام‌هايي جدي برداريم، در غير اين صورت به نظر مي‌رسد براي جان انسان‌ها هيچ ارزشي قائل نيستيم.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 354569

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha