یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

برخلاف پیش‌بینی‌های بانک مرکزی قیمت فروش نقدی هر دلار آمریکا تا ساعت ۱۶ دیروز با بیش از ۶۰ تومان افزایش به ۳۹۲۶ تومان رسید درحالی‌که سامانه سنا میانگین قیمت دلار را ۳۸۸۶ تومان برآورد کرده بود.

ارز

افزايش نرخ دلار در بازار آزاد ايران در شرايطي رخ داده كه رئيس‌كل بانك مركزي شنبه شب در نشستي با بانكداران از آنها خواسته تا براي كاهش نرخ ارز وارد بازار شوند و اعلام كرده، كسري منابع ارزي را جبران مي‌كنيم. به گزارش همشهري، افزون بر افزايش قيمت دلار آمريكا، قيمت فروش نقدي يورو هم در بازار آزاد با 74تومان رشد به 4228تومان رسيد و قيمت انواع سكه بهار آزادي و طلا در بازار آزاد تحت‌تأثير افزايش قيمت ارز با وجود كاهش قيمت جهاني طلا، روندي افزايشي داشت.

به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، ولي‌الله سيف با تأكيد بر اينكه شبكه بانكي كشور بايد نقش و جايگاه اصلي خود را در زمينه تسويه مبادلات ارزي بازيابد، از آنان خواست حضور فعالانه‌اي در بازار ارز آزاد داشته باشند. وي يادآورشد: بانك‌ها‌ مي‌توانند درآمدهاي ارزي حاصل از صادرات كالاهاي غيرنفتي و خدمات را از اشخاص حقيقي و حقوقي به نرخ آزاد خريداري كنند.

به گفته رئيس‌كل بانك مركزي، بانك‌ها مي‌توانند با تقويت بخش عمليات ارزي خود، درآمدهاي خوبي كسب كرده، ريسك عملياتي فعالان اقتصادي را كاهش و پرداخت‌ها و معاملات خارجي مشتريان را ايمن كنند. به گفته سيف، يكي ديگر از اصلي‌ترين دلايل آن را مي‌توان در خروج عمليات ارزي مربوط به تجارت خارجي از بانك‌ها به سمت شبكه صرافي در دوران تحريم جست و جو كرد.

سكاندار بانك مركزي با اعلام آمادگي كامل اين بانك براي تأمين كسري ارز مورد نياز بانك‌ها افزود: بانك مركزي درنظر دارد كسري ارز مورد تقاضاي بانك‌ها را تأمين كند و در اين زمينه بانك‌ها مي‌توانند با گشايش اعتبارات اسنادي با نرخ آزاد ارز فعاليت كنند و بانك مركزي نيز از فعاليت آنها حمايت مي‌كند.

رئيس‌كل بانك مركزي از ابلاغ بخشنامه جديد ارزي اين بانك در آينده نزديك خبر داد و افزود: در اين بخشنامه تأمين ارز متقاضي براي واردات كالا و خدمات، تأمين ارز براي تسويه اقساط تسهيلات ارزي اعطايي از محل منابع بانك عامل، تأمين سهم‌الشركه مشتريان براي اخذ تسهيلات ارزي از بانك عامل، كارمزد ارزي مطالبه شده از سوي كارگزاران بابت نقل و انتقالات ارزي و حواله ارزي مشتريان، برگشت سود سرمايه‌گذاري خارجي و اعتبارات فاينانس خودگردان مورد توجه قرار گرفته است.نمودار

کد خبر 354443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha