گروه بورس: براساس طرح شرکت بورس،‌ تا پایان ماه آذر، مجوز فعالیت 8 کارگزار برتر ایران در خارج از مرزها صادر می‌شود.

علی رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار، ضمن اعلام این خبر افزود: برنامه‌ای در دست تهیه است تا بر مبنای آن شرایط حضور 8کارگزار توانمند را برای حضور در کشورهای دیگر فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه ظرف ماه جاری نشستی با این کارگزاران برای تصمیم‌گیری در این باره خواهد داشت گفت: 8کارگزار بزرگ ایران که از توانمندی خوبی برخوردارند و همچنین در طول فعالیت خود اقدامات موثری در حوزه این صنعت داشته‌اند، برای این کار انتخاب خواهند شد.

وی در پاسخ به این پرسش که اسامی این کارگزاران چه زمانی اعلام خواهد شد، گفت: هنوز در مورد اسامی این شرکت‌ها تصمیم‌ نهایی اتخاذ نشده و پس از بررسی و نتیجه‌گیری کلی نام این شرکت‌ها اعلام خواهد شد.

وی درباره مصوبه اخیر شورای بورس برای حضور شرکت‌های کارگزاری در بازارهای خارجی گفت: به غیر از کارگزاری بانک صادرات که مجوز فعالیت در بازار قطر را به دست آورده، چند شرکت دیگر نیز هفته آینده راهی کویت خواهند شد تا شرایط فعالیت در آنجا را بررسی کنند.

رحمانی در پاسخ به این پرسش که آیا این شرکت‌های کارگزاری به غیر از ایرانیان مقیم خارج می‌توانند به اتباع کشورهای دیگر نیز سهم بفروشند، گفت: این شرکت‌ها باید براساس قوانین سرمایه‌گذاری خارجی عمل کنند و آئین‌نامه‌های سرمایه‌گذاری خارجی نیز سقف و محدودیتی دارد.

مدیرعامل شرکت بورس تصریح کرد: پیشنهاد ما به شرکت‌های کارگزاری این است که با تشکیل سبدهای سرمایه‌گذاری اختصاصی یا سبدهای مشاع، اقدام به فروش «یونیت» این سبد به خارجی‌ها بکنند.

وی خاطر نشان کرد: شرکت‌های کارگزاری می‌توانند یونیت‌های سبدهای مشاع را به سرمایه‌گذاران خارجی بفروشند.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار درباره تدوین آئین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی گفت: همچنان در حال بررسی و تدوین آئین‌نامه سرمایه‌گذاری‌ خارجی هستیم و برای این موضوع صحبت‌هایی نیز با معاونت حقوقی ریاست جمهوری انجام شده است.

رحمانی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون شرکت کارگزاری برای عرضه سهامش در بورس درخواست داده است یا خیر؟ گفت: خبری در این‌باره وجود ندارد، اما اگر قرار باشد سهام شرکت‌های کارگزاری در بورس پذیرش و عرضه شود، باید شورای بورس در این زمینه تصمیم بگیرد.

در همین حال روز سه‌شنبه علی‌صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس در این‌باره گفته بود: شورای بورس و اوراق بهادار در نشست اخیر خود، موافقت اصولی خود را برای افتتاح شعبه از سوی شرکت‌های کارگزاری در خارج از کشور اعلام کرده است. شرکت‌های کارگزاری متقاضی فعالیت در خارج از ایران می‌توانند پس از کسب مجوز از بورس در خارج از کشور شعبه کارگزاری افتتاح کنند.

رئیس سازمان بورس اظهار داشت: در جلسه اخیر هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، مجوز تأسیس و فعالیت کانون نهادهای مالی سرمایه‌گذاری صادر و امکان فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری در قالب کانون مربوطه فراهم شد.

کد خبر 35435

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز