جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶
۰ نفر

سناتورهای آمریکایی با ۹۹رای و بدون حتی یک رای مخالف به تمدید تحریم‌های ده ساله ایران تا سال ۲۰۲۶ رای مثبت دادند تا درصورت امضا شدن آن توسط باراک اوباما رئیس‌جمهور این کشور، آرزوی ترامپ برای بر هم زدن برجام پیش از شروع به کارش در کاخ سفید محقق شود.

کاخ سفید

 قانون تحريم‌هاي ايران موسوم به ايسا ميراث يك قانون قديمي است كه ابتدا به داماتو و سپس به ايسا شهرت يافت و درسال 1996با امضاي بيل كلينتون رئيس‌جمهور وقت آمريكا بخش‌هاي نفت و گاز ايران را هدف قرار داد و هر 10سال يك‌بار تمديد مي‌شد، اين قانون قرار بود در‌ماه ميلادي جاري دوره‌اش پايان يابد.

  • اوباما با ايسا چه مي‌كند؟

تنها سناتوري كه به تمديد قانون ايسا رأي مثبت نداد برني سندرز رقيب انتخاباتي هيلاري كلينتون بود، اما همراهي ساير دمكرات‌ها با جمهوريخواهان باعث شد كه مقامات كاخ سفيد وتوي اوباما براي قانوني كه بيش از دوسوم آراي كنگره را به‌دست آورده را بعيد بدانند چون درصورت وتوي احتمالي نيز نمايندگان آمريكايي با همين تعداد رأي قادر خواهند بود وتوي رئيس‌جمهور را شكسته و مصوبه قبلي را اجرايي كنند. مجلس نمايندگان آمريكا‌ ماه گذشته با 419 موافق و يك مخالف به تمديد قانون تحريم‌هاي ايران (ISA) رأي داده بود.

پايگاه خبري «هافينگتون پست» به نقل از يك مقام كاخ سفيد آورده است: «انتظار دارم زماني كه مصوبه به ميز رئيس‌جمهور برسد، او آن را امضا كند. وزير خارجه نيز همچنان اين اختيار قانوني را دارد تا به تعليق تحريم‌هاي مرتبط با برنامه هسته‌اي ادامه دهد.» يكي از اين اختياراتي كه هافينگتون‌پست به آن اشاره كرده دستورالعملي است كه باراك اوباما دي‌ماه 94 به جان كري وزير خارجه‌اش داد تا اختيار اعمال اصلاحات در قانون موسوم به «سيسادا» را كه زيرساخت تحريم‌هاي نفتي عليه ايران است را داشته باشد.

  • واكنش رسمي ايران به تمديد ايسا

ساعاتي بعد از تصويب قانون تمديد تحريم‌ها در سنا، بهرام قاسمي سخنگوي وزارت امور خارجه ايران به آن واكنش تندي نشان داد و گفت: همانگونه كه مكررا توسط مقامات عالي رتبه كشور اعلام شده است، مصوبه اخير مجلس نمايندگان و سناي آمريكا براي تمديد تحريم‌ها عليه ايران مخالف برجام و تعهدات آمريكا در حقوق بين‌الملل مبني بر عدم‌مداخله در روابط داخلي و بين‌المللي ساير كشورهاست.

وي تأكيد كرد:براساس اصول اوليه حاكم بر روابط بين‌الملل، دولت آمريكا مسئول اجراي تعهدات بين‌المللي آن كشور است و تحولات سياسي داخل آمريكا و ارتباطات ميان قواي مقننه و مجريه آن كشور نمي‌تواند توجيهي براي اهمال و يا استنكاف از اجراي تعهدات بين‌المللي آن كشور محسوب شود.

قاسمي با بيان اينكه رئيس‌جمهور ايالات متحده در برجام پذيرفته است كه با استفاده از كليه اختيارات خود، از قانوني و اجرايي شدن موارد مخالف برجام، از جمله مصوبه اخير كنگره، جلوگيري كند خاطرنشان كرد: وزارت امور خارجه، رفتار دولت آمريكا در اين زمينه را به‌صورت دقيق رصد نموده و گزارشي كامل به هيأت نظارت بر اجراي برجام به‌منظور تصميم‌گيري و اقدام مقتضي ارائه خواهد كرد.
سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين هشدار داده است: ايران براي كليه شرايط پيش‌بيني‌هاي متناسب را به عمل آورده و آمادگي لازم براي پاسداري از حقوق مردم ايران در هر شرايطي را ايجاد كرده است.

  • آمريكا بازنده برجام است

اما علي اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي كه مسئوليت فني مذاكرات با 1+5را بر عهده داشت ديروز در واكنش به اقدام سنا با بيان اينكه اميدواريم ضرورتي پيدا نكند كه ما بخواهيم از ابزار فني درمقابله با تحريم آنها استفاده كنيم، يادآور شد: ما قطعا تصميماتمان احساسي نخواهد بود بلكه از روي تدبير، هوشياري و هوشمندي تصميم خواهيم گرفت. وزير سابق امور خارجه تأكيد كرد: اگر قانون ايسا بخواهد عملياتي شود و ملغي اثر نشود، كاملا مشهود است كه نقض برجام صورت گرفته است.

  • 2 طرح مجلس براي مقابله با نقض برجام

بعد از تصويب تمديد ايسا در سنا هم در شبكه‌هاي اجتماعي فيلمي از سخنان محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران بازنشر شد كه 23خرداد‌ماه 1395، در صحن علني مجلس درباره تمديد ايسا مي‌گويد: ما تذكر داده‌ايم كه تمديد اين قانون مغاير برجام است. با اين حال در مجلس ايران بلافاصله بعد از تصويب تمديد ايسا نمايندگان 2 طرح نوشتند كه براساس يكي از آنها دولت ملزم به از سر‌گيري فعاليت‌هاي هسته‌اي و براساس ديگري از خريد كالاهاي آمريكايي منع خواهد شد.

  • دور از انتظار نبود

محمدباقر قاليباف، شهردار تهران در صفحه اينستاگرامي خود نوشت: «برجام از سوي آمريكا با تمديد تحريم‌هاي ده‌ساله ايران نقض شد و البته اين بدعهدي چندان دور از انتظار نبود. صرفا براي شيفتگان غرب كه بي‌اعتمادي نظام به آمريكا را وهم و دشمن‌تراشي مي‌دانستند، اين اتفاق تجربه جديد بود و شايد حالا به دورانديشي رهبر انقلاب ايمان بياورند.

چنان‌كه قطعا اصل مذاكره و برجام خيانت نبود. خيانت آن است كه برجام را قاب بگيريم و فقط مشتاقانه به آن نگاه كنيم و از توان داخل كشور غفلت كنيم. براي كسي كه خودش را به تخت زنجير كرده چه فرقي مي‌كند كه در باز باشد يا بسته؟ چه فرقي مي‌كند كه برجام نقض شود يا آمريكا در تهران سفارت بزند ‎وقتي ما خودمان به پاي اقتصاد قفل زديم، هزاران واحد توليدي را تعطيل كرديم و با سوء‌مديريت بيكاري را به بحران تبديل كرديم؟»

کد خبر 354175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha