جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

آنهایی که دلشان برای دونالد ترامپ روزهای انتخابات با آن سخنان تند و توهین‌آمیزش تنگ شده بود، در نخستین سخنرانی رسمی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بار دیگر خود واقعی او را دیدند.

جیمزجیمز ماتیس

 او همچون هميشه به هيلاري كلينتون و تيمش تاخت و رسانه‌ها را مورد شديدترين انتقادها قرار داد.دونالد ترامپ كه قصد دارد در قالب «تور تشكر» در شهرهاي مختلف آمريكا سخنراني كند، ديروز در نخستين ايستگاه اين تور در شهر سينسيناتي ايالت اوهايو، در ميان هوادارانش حاضر شد.

3هفته از انتخابات مي‌گذرد و همه از فرداي انتخابات با چهره‌اي متفاوت از ترامپ مواجه شدند؛ چهره‌اي كه تلاش مي‌كرد ژست رياست‌جمهوري به‌خود بگيرد اما سخنراني روز جمعه او بار ديگر به همه يادآوري كرد كه چه‌كسي تا چند هفته ديگر در راس هرم قدرت در آمريكا قرار خواهد گرفت.

ترامپ در ميان هياهوي هوادارانش كه فرياد مي‌زدند «زنداني‌اش كن»، به نشانه پيروزي دست تكان داد و با لحني تحقيرآميز گفت: «در مبارزه با هيلاري خوش گذشت، نه؟» او سپس درباره كلينتون و فساد مالي‌اش و همچنين تباني رسانه‌هاي «دروغگوي» آمريكايي با او، همان جملاتي را گفت كه طي ماه‌هاي اخير بارها همه از او شنيده‌اند. ترامپ بدون اشاره به شكستش از كلينتون در آراي مردمي، گفت:‌ «ما با فاصله برديم؛ ما رسانه‌ها را در كنارمان نداشتيم، رسانه‌هاي ظالم را؛ اما برديم.»

دونالد ترامپ در اين هياهو اما خبر مهمي داشت كه ترجيح داد به شيوه خودش اعلام كند: «نمي‌خواهم اين را بگويم؛ نه، نبايد اين را به شما بگويم. مي‌گويم، اما قول بدهيد كه به كسي نگوييد. مي‌خواهم يكي از بزرگ‌ترين ژنرال‌هايمان، جيمز ماتيس، سگ ديوانه را به‌عنوان وزير دفاع معرفي كنم.» اين يكي از عجيب‌ترين شيوه‌هاي اعلام انتخاب يك فرد براي پست وزارت در ميان همه رؤساي جمهور آمريكا بوده است.

به هر حال پس از 2هفته گمانه‌زني، مشخص شد كه ژنرال «جيمز ماتيس» معروف به «سگ ديوانه» وزير دفاع آينده آمريكا خواهد بود. ترامپ كه ماتيس را «ژنرال ژنرال‌ها» ناميده گفت كه او شبيه‌ترين فرد به ژنرال «جورج پاتن» است. پاتن، يكي از شناخته‌شده‌ترين فرماندهان ارتش آمريكا در جنگ جهاني دوم، به بداخلاقي و سختگيري معروف بود.

جيمز ماتيس بين سال‌هاي 2010تا 2013فرمانده ستاد مركزي فرماندهي ايالات متحده بود اما باراك اوباما 5‌ماه زودتر از موعد او را به‌خاطر موضعگيري‌هاي تند عليه سياست‌هاي دولتش در خاورميانه و به‌خاطر اظهارات جنگ‌طلبانه‌اش عليه ايران بركنار كرد. جيمز ماتيس طي اين سال‌ها هميشه يكي از سرسخت‌ترين منتقدان اوباما در مورد مسائل خاورميانه بوده و خواستار افزايش حضور نظامي آمريكا در اين منطقه بوده است.

  • مكالمه ترامپي

كم‌كم بايد غيراز سخنراني‌هاي جنجالي، خود را براي مذاكرات و مكالمه‌هاي جنجالي رئيس‌جمهور جديد آمريكا با سران كشورهاي دنيا هم آماده كنيم. مكالمه او با نواز شريف، نخست‌وزير پاكستان بازتاب گسترده‌اي داشته است. او شامگاه پنجشنبه در مكالمه‌اي تلفني با نواز شريف، با لحني غيررسمي و بي‌سابقه گفت:

«شما اعتبار بسيار خوبي داريد؛ شما آدم فوق العاده‌اي هستيد. پاكستان كشور محشري است. لطفا پيام من را به مردم پاكستان برسانيد؛ آنها انسان‌هاي شگفت‌انگيزي هستند.» سخنان ترامپ طي 2روز گذشته در شبكه‌هاي اجتماعي و در رسانه‌هاي جهان سر و صداي زيادي به پا كرده است؛

موضوعي كه باعث واكنش جاش ارنست، سخنگوي كاخ سفيد نيز شد. ارنست از ترامپ خواست پيش از به زبان آوردن چنين سخناني در مذاكره يا مكالمه با رهبران ديگر كشورها از ديپلمات‌ها و كارشناسان وزارت خارجه مشورت بگيرد. سخنان جاش ارنست در حالي مطرح مي‌شود كه آمريكا طي 8سال رياست‌جمهوري اوباما تلاش كرده با فاصله گرفتن از اسلام آباد، براي حل بحران افغانستان به پاكستان فشار بياورد؛ سياستي كه با هماهنگي وزارتخانه‌هاي خارجه و دفاع آمريكا طي اين سال‌ها پيش رفته است.

  • جيمز ماتيس كيست؟

«مودب باشيد؛ حرفه‌اي باشيد؛ اما حتما هركسي را مي‌بينيد، برنامه‌اي براي كشتنش داشته باشيد.» اين يكي از جملات جيمز ماتيس است كه طي اين سال‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي در ميان سربازان آمريكايي به‌عنوان جملات طلايي دست‌به‌دست مي‌شده است. جيمز ماتيس، 66ساله، ژنرال 4ستاره ارتش آمريكاست كه 3سال پيش و پس از 44سال خدمت در ارتش بازنشسته شد.

او در آخرين ماه‌هاي خدمتش فرمانده ستاد مركزي فرماندهي ايالات متحده بود اما به خاطر اختلاف نظر زياد با اوباما، پيش از موعد بركنار شد. او را به‌خاطر اخلاق تندش، «سگ ديوانه» مي‌نامند. ماتيس در جايي گفته بود: «از كشتن برخي آدم‌ها لذت مي‌‎برم.» او هيچگاه ازدواج نكرده است؛ به اين دليل هم به او لقب «راهب جنگجو» داده‌اند.

جيمز ماتيس از چهره‌هاي ضد‌ايراني ارتش آمريكاست. او در مورد ايران گفته است: «اين كشور تنها تهديدكننده صلح و ثبات در خاورميانه است.» ماتيس در جنگ اول خليج‌فارس در سال 1991حضور داشته و در حمله سال 2001آمريكا به افغانستان نيز فرماندهي بخشي از نيروهاي عمل‌كننده را به‌عهده داشته است. او در سال 2003و در حمله آمريكا به عراق نيز فرماندهي تفنگداران دريايي آمريكا را به‌عهده داشت.

کد خبر 354169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha