سید محمد فخار: جمعه ۱۲ آذر ششمین روز از آذر ۹۵ بود که هوای تهران باوجود همه بارش‌ها، آلوده مانده بود.

آلودگی هوا

آسمان پايتخت به‌رغم 2روز بارش مستمر، همچنان صحنه غلظت آلاينده‌هاي جوي بود كه يك علت بيشتر ندارد. طي هفته گذشته انبوهي از ساكنان تهران به‌دليل تعطيلات راهي سفر شده بودند و خيابان‌ها شاهد ترافيك‌هاي سنگين نبود اما چرا با وجود كاسته‌‌شدن از حجم خودروها و افزايش ناپايداري‌هاي جوي بايد آسمان تهران آلوده بماند؟ خودروهاي فرسوده و كاربراتوري‌ها تنها پاسخ اين پرسش هستند.

  • 1.3ميليون مقصر

تهران از وجود 420هزار خودروي فرسوده و كاربراتوري آلاينده رنج مي‌برد. به اين عدد 100هزار كاميون ديزلي و 780هزار موتورسيكلت كاربراتوري در حال تردد را نيز اضافه كنيد. اين 1.3ميليون وسيله نقليه، در روزهاي باراني گذشته هم به‌كار خود ادامه دادند و اجازه ندادند آسمان پايتخت آبي شود. هر روز در تهران به‌طور ميانگين 2هزار تن آلودگي هوا توليد مي‌شود و وسايل مذكور80 درصد اين مقدار را توليد مي‌كنند.

  • به مردم نشاني غلط ندهيد!

در ماه‌هاي اخير از سوي برخي مسئولان دولتي نشاني‌هاي غلط درخصوص آلودگي هوا داده مي‌شود كه كمترين انطباق را با واقعيت دارد. يكي از نمونه‌هاي آن، همان فيلم يك‌دقيقه‌اي از نشست خبري سعيد متصدي، معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست است كه در فضاي مجازي و تلويزيون منتشر شد.

اگرچه به گفته وي «اينورژن يك پديده طبيعي است» اما به هيچ‌وجه نمي‌تواند علت آلوده‌شدن هوا باشد. هواي تهران و بسياري از شهرهاي كشور و حتي جهان همواره در 6ماه دوم سال با وارونگي دما يا اينورژن مواجه است و در بسياري از نقاط هيچ آلودگي مشاهده نمي‌شود اما چگونه يك پديده هواشناسي مي‌تواند موجب آلوده‌شدن هوا شود؟ آدرس غلط ديگر را پيش از اين پيروز حناچي، معاون وزير راه ‌و شهرسازي داده بود؛

جايي كه وي بلندمرتبه‌سازي‌ را علت آلودگي هوا دانسته بود و حال آنكه جو تهران ده‌ها برابر بلندتر از طول بلندترين برج شهر است و هيچ اثري بر آلودگي هوا ندارد. آدرس غلط ديگر را نيز ديروز محمد رستگاري، معاون پايش حفاظت محيط‌زيست استان تهران داد كه گفت: صرفا آلودگي هوا مربوط به بحث تردد خودروها نيست و روزانه چندين ميليون مترمكعب در تهران گاز مصرف مي‌كنيم و هنگامي كه امكان خروج اين آلاينده‌ها در شهر نباشد، آلاينده‌ها جمع مي‌شوند. اين سخن در شرايطي گفته مي‌شود كه انبوهي از مطالعات انجام شده نشان مي‌دهد كه 80درصد آلودگي هواي تهران تقصير منابع متحرك يعني خودروها، موتورسيكلت‌ها و كاميون‌هاست.

  • چه كساني به سفر نرفتند؟

هفته گذشته بازار سفرهاي زيارتي با خودروهاي شخصي گرم بود و به واسطه تعطيلي‌هاي پي در پي، جمعيت معتنابهي از پايتخت خارج شدند اما هوا همچنان آلوده‌ ماند. وحيد حسيني، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: همزمان با سفر خودروهايي كه بي‌شك معاينه فني دارند و از كيفيت ساخت مناسبي براي سفر برخوردارند، موتورسيكلت‌ها، خودروهاي كاربراتوري و كاميون‌هاي فرسوده نتوانستند به سفر بروند و تردد در تهران را به سفر ترجيح دادند.

بدين‌ترتيب باوجود وزش باد و بارش باران، آسمان شهر همچنان آلوده ماند. به گفته حسيني، حال جاي اين پرسش باقي مي‌ماند كه آيا نبايد ممنوعيت تردد در شهر در مواقع آلودگي هوا را با استفاده از الگوهاي مطالعه‌شده‌‌اي نظير طرح كاهش هدف‌دار كرد و استفاده از الگوي غيركارشناسي زوج و فرد را كه صرفا روي شماره پلاك خودرو محدوديت برقرار مي‌كند، رها كرد؟

  • امروز آلودگي هوا چه مي‌شود؟

طبق پيش‌بيني مركز اطلاع‌رساني پليس راهور تهران بزرگ با توجه به پايان يافتن تعطيلات و بازگشت مسافران، حجم ترافيك صبحگاهي در صبح امروز(شنبه)، نسبت به يك هفته گذشته افزايش خواهد يافت و خودروهاي شخصي هوا را به سمت آلودگي خواهند برد اما پيش‌بيني‌هاي سامانه شركت كنترل كيفيت هواي تهران چنين نيست. به گفته مريم نادري، مدير واحد پايش اين شركت ‌ امروز از ميزان غلظت آلاينده‌ها نسبت به روزهاي پيشين به‌طور قابل توجهي كاسته شده و شرايط مطلوب كيفي هوا و هواي سالم برقرار مي‌شود.

نمودار

کد خبر 354161

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha