همشهری آنلاین: فرمانده عملیات آزادی نینوا از آزادی ۳۶۱ روستا و انهدام ۶۳۲ خودروی بمب‌گذاری شده از آغاز عملیات موصل خبر داد.

گزارشی از دستاوردهای ۴۵ روزه عملیات موصل

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، عبدالامیر رشید یارالله، فرمانده عملیات "به سوی تو می‌آییم ای نینوا" در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای پلیس فدرال عراق و یگان‌های دیگر از ۱۷ اکتبر تا یک دسامبر و پس از گذشت ۴۵ روز از عملیات موصل در محور القیاره به سمت مناطق ساحل چپ رود دجله (شرق موصل) پیشروی کردند و توانستند ۹۶ روستا را آزاد کنند. از جمله مهم‌ترین مناطقی که آزاد شده‌اند منطقه الشوره و شهر حمام‌العلیل هستند. همچنین نیروهای ما کنترل ۵۶ چاه نفتی را در دست گرفته و توانستند به ورودی‌های البوسیف در جنوب موصل برسند. آن‌ها توانستند ۲۳۹ خودروی بمب‌گذاری شده را با همکاری جنگنده‌های ارتش و نیروی هوایی و جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش منهدم کنند و مساحتی حدود ۱۸۵۵ کیلومتر مربع و مسیر القیاره به حمام‌العلیل را پاکسازی کنند.

یارالله گفت: یگان‌های ارتش و دیگر نیروها نیز از سمت پل الکویر به سمت ساحل چپ پیشروی کردند و توانستند ۵۴ روستا را آزاد کنند که از جمله مهم‌ترین آن مرکز شهرستان حمدانیه، کرملس، شهر نمرود و السلامیه هستند. آن‌ها همچنین چهار محله از شرق موصل را آزاد کرده و ۷۷ خودروی بمب‌گذاری شده را منهدم کردند.

وی گفت: یگان‌های عملیات نینوا مناطق واقع در جنوب رودالزاب را پاکسازی کرده و توانستند ۱۷ روستا را آزاد و ۱۲ خودروی بمب‌گذاری شده را منهدم کنند. لشگر ۱۶ ارتش نیز از شمال تلکیف به پیشروی خود ادامه داده و ۲۱ روستا از جمله الشلالات، البعویزه، و دجله مول را آزاد و ۲۳ خودروی بمب‌گذاری شده را منهدم کردند.

یارالله گفت: یگان‌های مبارزه با تروریسم نیز از محور شرقی شهر موصل در این شهر پیشروی کرده و توانستند ۱۵ روستا و ۲۳ محله را آزاد و ۱۵۱ خودروی بمب‌گذاری شده را منهدم کنند. نیروهای پیشمرگ نیز ۲۸ روستا را آزاد و ۵۵ خودروی بمب‌گذاری شده را منهدم کردند. نیروهای حشد شعبی نیز ۱۳۰ روستا را آزاد و ۷۵ خودروی بمب‌گذاری شده را در غرب موصل منهدم کردند. جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش و نیروی هوایی عراق نیز بیش از ۳۵۰۰ حمله را علیه داعش انجام دادند.

از سوی دیگر مدیر عملیات در صلیب سرخ اعلام کرد که عملیات نیروهای عراقی برای بازپس‌گیری شهر موصل احتمالا چند ماه به طول بینجامد و تعداد بیشتری از غیرنظامیان را مجبور به فرار از شهر کند.

وی گفت: بیش از صد تن از زخمی شدگان در موصل از حومه این شهر فرار کرده‌اند. ما احتمالا شاهد جنگی طولانی باشیم. دولت عراق می‌خواهد غیرنظامیان در منازلشان بمانند اما مطمئنا هرچه عملیات بیشتر طول بکشد تعداد بیشتری از مردم به فکر فرار از مناطقشان می‌افتند.ما برای رساندن کمک‌های غذایی و پزشکی به غیرنظامیانی که از شهر موصل فرار کرده‌اند تلاش می‌کنیم.

در همین راستا، هلگورد حکمت، سخنگوی نیروهای پیشمرگ در بیانیه‌ای اعلام کرد پیشمرگ‌ها ۹۰ درصد اراضی را که باید از وجود داعش پاکسازی می‌کردند، آزاد کرده‌اند.

وی گفت که تنها چند روستا در دست داعش باقی مانده است و نیروهای پیشمرگ پس از آزادی آن‌ها براساس توافق با بغداد به پایگاه‌های خود بازمی‌گردند.

حکمت اعلام کرد که ۱۶۰۰ تن از پیشمرگ‌ها در عملیات موصل کشته شدند.

کد خبر 354125

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha