مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

کاهش شدید دما و بارش برف در هفته‌ای که گذشت آمار مراجعه‌کنندگان به مددسراهای شهرداری تهران را افزایش داد.

کارتن خواب

ديگر تقريبا هيچ كارتن‌خواب و بي‌خانماني در تهران، شب‌هاي سرد پاييز و زمستان را در لابه‌لاي چند پاره پتو و كارتن خيس سپري نمي‌كند. حالا بماند كه آفتاب بي‌رمق صبح فردايش را مي‌بيند يا نه، اما در چند سال اخير و با راه‌اندازي و گسترش مددسراها، مشتريان خودروهاي گشت شهرداري خواهان بسياري دارد.

البته در روزهاي اخير سرماي هوا آنقدر شده كه از ابتداي همين هفته مراجعه‌كنندگان به مددسراها را تا 20درصد افزايش داد و بسياري از مراكز از حداكثر ظرفيتشان استفاده كردند. يكشنبه 30آبان‌ماه 1500مددجو از امكانات مددسراها بهره‌بردند. مددسراي خاوران با 400نفر ظرفيت، ‌550مددجو را پذيرش كرد و مددسراي منطقه 9 باوجود ظرفيت 90نفره به 130مددجو خدمات ارائه داد.

مددسراي چيتگر كه ويژه بانوان است و هرشب به‌طور ميانگين 35مددجو دارد، آن شب 50نفر را در خود جاي داد كه البته با ظرفيت 110نفره‌اش فاصله داشت. تعداد بسياري از كارتن‌خواب‌ها خودخواسته به مددسرا مراجعه مي‌كنند اما كارتن‌خواب‌هاي برخي پاتوق‌ها كه تمايل چنداني براي حضور در اين مراكز ندارند، توسط پليس به مددسرا منتقل مي‌شوند تا سرماي هوا جان بي‌رمقشان را نگيرد. پاتوق‌هاي دره فرحزاد يكي از همين موارد است كه با مداخله پليس، آفتاب صبح فردايش بدون جنازه طلوع مي‌كند.

  • ارائه خدمات شبانه‌روزي

ظرفيت مددسراهاي شهرداري امسال هم افزايش يافته است. به گفته رضا قديمي، مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي تا سال گذشته به جز 6 مددسراي دائمي، 10مددسراي اضطراري هم در نيمه دوم سال و به‌ويژه از آبان‌ماه داير مي‌شدند تا كارتن‌خواب‌ها را در خود جاي دهند اما از پاييز امسال قرار شد تمامي 10مددسراي موقت هم به‌صورت دائمي فعاليت كنند و اكنون مجموع مددسراهاي تهران به 16مورد رسيده است.

همچنين اين مراكز همانند گذشته، شب‌ها خدمات هتلينگ ارائه مي‌دهند؛ يعني جاي خواب، استحمام و غذاي گرم و بعد از اين در روزها نيز خدمات مشاوره، كاهش آسيب‌هاي اجتماعي و موضوعات درماني مددجويان خود را دنبال مي‌كنند؛ در واقع مددسراهايي كه تا سال گذشته از 4بعدازظهر تا 8صبح فعاليت مي‌كردند، امسال شبانه‌روزي شده و 24ساعته خدمات‌دهي دارند و البته بخشي از تلاش آنها با رويكرد بازگشت به زندگي و جلوگيري از آسيب پيش مي‌رود. افزايش زمان خدمات‌دهي مددسراها و ارائه مشاوره و درمان با همكاري وزارت بهداشت و سازمان بهزيستي انجام مي‌شود.

به جز ماموران گشت شهرداري كه خودروهايشان در اين شب‌ها از 28دستگاه به 40دستگاه افزايش يافته و همچنين پليس و بهزيستي كه كارتن‌خواب‌ها و افراد بي‌خانمان را به مددسراها هدايت مي‌كنند، شهروندان هم مي‌توانند از سرمازدگي و يخ‌زدن بي‌خانمان‌ها جلوگيري كنند. رضا قديمي تأكيد كرده كه شهروندان درصورت مشاهده اين افراد در كوچه‌پسكوچه‌ها با سامانه 137تماس بگيرند تا مأموران شهرداري براي انتقال آنها به مددسرا اقدام كنند. اين در حالي است كه سازمان هواشناسي پيش‌بيني كرده امروز و فردا دماي هوا در تهران بازهم كاهش مي‌يابد و به منفي 8درجه مي‌رسد. با وجود اين، حتما در شب‌هاي پيش‌رو تعداد مددجويان بازهم افزايش خواهد يافت.

جدول

کد خبر 353528

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha