سه‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ژاپن پس از وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در شمال شرق این کشور در ساعت ۶ بامداد به وقت محلی، نسبت به احتمال وقوع سونامی هشدار داده و در حالت آماده باش قرار گرفت.

زلزله

براساس گزارش CNN، سازمان زمین شناسی آمریکا احتمال میدهد پس از وقوع زلزله 6.9 ريشتري در منطقه هانشو ژاپن، پس لرزه‌ها برای چندین روز در این منطقه ادامه داشته باشند.

ساكنان سواحل شرقي استان فوكوشيما، درست همان مناطقي كه در سال 2011 توسط زلزله و سونامي تخريب شد، پس از وقوع زلزله صبح روز سه‌شنبه 22 نوامبر 2016 براي وقوع سونامي در حالت آماده باش قرار گرفتند.

در سال 2011 زمين‌لرزهاي به شدت 9 ريشتر جان بيش از 20 هزار نفر را گرفت و امواجي به طول 12 متر ايجاد كرد كه نيروگاه هسته‌اي فوكوشيما دائيچي را زيرورو كرده و دچار آُسيب كرد.

پس از زلزله اخير، هزاران نفر به واسطه آماده‌باش سونامي تلاش كردند تا خود را به مناطق مرتفع برسانند. براساس هشدارها، سونامي پس از اين زلزله مي‌تواند امواجي به ارتفاع سه متر ايجاد كند. براساس گزارش‌هاي پليس تاكنون سه نفر مجروح شده‌اند و بيش از 1900 خانه در تاريكي و قطعي برق به سر مي‌برند.

زلزله در 37 كيلومتري شرق-جنوب شرق نامي در عمق 11.4 كيلومتري از زمين رخ داده‌است و 8 پس‌لرزه با شدت دست كم 5.4 ريشتر طي پنج ساعت از زلزله اولي به ثبت رسيده‌اند.

به گفته جسيكا ترنر پس‌لرزه‌ها نسبت به زمين‌لرزه پنج سال پيش بسيار خفيف‌تر هستند اما انتظار مي‌رود اين پس‌لرزه‌ها براي روزهاي آينده ادامه داشته باشند.

وضعيت هشدار سونامي در استان‌هاي فوكوشيما و مياگي پس از چند ساعت برطرف شد با اين همه نگراني براي وضعيت نيروگاه فوكوشيما هنوز ذهن بسياري را به خود درگير كرده‌است. يكي از پمپ‌هاي خنك‌كننده پس از زلزله از كار افتاد اكا پس از آن به سرعت دوباره فعال شد و تاكنون هيچ ناهنجاري يا تغييراتي در ميزان تشعشعات در اين نيروگاه گزارش نشده‌است.

تصاويري كه توسط ساكنان شهر‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده‌اند، شرايط ژاپن در حالت هشدار سونامي را نشان مي‌دهند و صداي آژير مخصوص سونامي در فيلم‌ها شنيده مي‌شود. در تصاوير مي‌توان عقب رفتن آب دريا را كه معمولا پيش از آغاز سونامي رخ مي‌دهد مشاهده كرد. اولين امواج سونامي ساعت 6:29 بامداد به وقت ژاپن با سواحل ايواكي شي در فوكوشيما برخورد كرد. بزرگترين موج طولي برابر 1.4 متر داشت كه در سنداي استان مياگي مشاهده شده‌است.

وقوع زلزله در ژاپن امري معمول است و پيش ازاين،‌در ماه اكتبر نيز زلزله‌اي 6.2 ريشتري در نزديكي كورايوشي در غرب اوساكا رخ داده‌بود كه منجر به چندين مورد جراحت شد. كانون زلزله اخير فاصله چنداني از كانون زلزله سال 2011 نداشته‌است،‌زلزله‌اي كه به اندازه‌اي شديد بود كه ژاپن را چند متر جا به جا كرد و محور زمين را تغيير داد.

کد خبر 353334

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha