سه‌شنبه ۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

گروه اجتماعی: وزیر آموزش و پرورش از تصویب دستورالعمل تدوین طرح برنامه درسی ملی در شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد.

وی با اشاره به این که تدوین این برنامه دو سال به طول می‌انجامد، گفت: برنامه درسی ملی در حقیقت یک نقشه جامع برای دروس مقاطع مختلف تحصیلی است که با تدوین آن، رابطه طولی و عرضی دروس و اهداف هر درس، به طور دقیق مشخص خواهد شد.

محمود فرشیدی در همایش معاونت نظری و مهارتی، فرصت‌ها و چالش‌ها، از امضای توافقنامه‌ای با وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر توسعه هنرستان‌های کشاورزی خبر داد.

وی با بیان این که آموزش و پرورش پس از صدا و سیما در 4محور اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و دینی از ماندگارترین تاثیرات فرهنگی برخوردار است، تاکید کرد: ایجاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش دغدغه اصلی روز این وزارتخانه است که البته ایجاد این تحول حداقل 15 سال به طول خواهد انجامید.

وزیر آموزش و پرورش از تهیه پیش‌نویس فلسفه تعلیم و تربیت به عنوان گام نخست در تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی خبر داد و اضافه کرد: هدف اصلی از ایجاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش، رسیدن به مدرسه ایده‌آل یعنی مدرسه زندگی است.


وی با تاکید بر این که محور اصلی تحول بنیادین در آموزش و پرورش بر مدارس متمرکز است، تصریح کرد: شخصیت دانش‌آموزان در مدارس شکل می‌گیرد و برخلاف آنچه گاهی اوقات از نظام آموزشی کشور به عنوان «اصل وزارتخانه و فرع مدارس» تعریف می‌شود، مدارس محور اصلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش هستند.


فرشیدی با اذعان به این که باید به تحول بنیادین در آموزش و پرورش نگاه بومی داشته باشیم، تاکید کرد: پیشنهاداتی که در زمینه ایجاد این تحول مطرح می‌شود، باید کاربردی شوند و تلاش کنیم با تغییر، فارسی کردن و ایرانی کردن دستاوردهای آموزشی، به نقطه مطلوب تحول در این حوزه برسیم.


وی همچنین با اشاره به لزوم کاربردی کردن مبانی نظری آموزش و پرورش، کمبود مشاهده، تجربه و کارگاه‌ها را از خلأهای آشکار آموزش و پرورش در تمام مقاطع تحصیلی خواند و بیان کرد: برای تامین این نیاز، ستاد ساماندهی کارگاه‌های مدارس در همه استان‌های کشور گسترش خواهد یافت.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه بر خلأ تربیت اقتصادی در آموزش و پرورش تاکید و اظهار کرد: جبران این خلأ  در حال حاضر یکی از ضروریات مهم ایجاد تحول در آموزش و پرورش است، زیرا دانش‌آموزان باید با الفبای مسائل اقتصادی آشنا و تربیت اقتصادی شوند.

وی در این راستا به موفقیت دانش‌آموزان رشته‌های فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها در ورود به بازارهای کار اشاره کرد و افزود: از آنجا که تربیت اقتصادی در این حوزه مد نظر قرار گرفته است، دانش‌آموزان این بخش از درصد بیکاری کمتری برخوردار کمتر هستند.

فرشیدی در پایان با تاکید بر این که نباید برای ایجاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش تنها به کاستی‌ها توجه شود، گفت: استان‌های کشور باید از نظر برخورداری از نکات مثبت ارزیابی شوند و برای مثال ضروری است، رمز موفقیت دانش‌آموزان استان‌هایی مانند استان یزد در ورود به دانشگاه شناسایی شود، تا این موفقیت به سایر استان‌های کشور تسری پیدا کند.

کد خبر 35322

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز