همشهری آنلاین: متخصص تغذیه گفت: دریافت آفتاب نباید از پشت شیشه یا با پوشش کرم ضد آفتاب باشد همچنین در هوای آلوده ویتامین D در بدن ساخته نمی‌شود.

آلودگی هوا و کرم ضد آفتاب از موانع ساخت ویتامین D در بدن

تیرنگ رضا نیستانی متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، گفت: ویتامین D از جمله ویتامین‌های محلول در چربی است که موقعیت منحصر به فرد در بدن دارد و منبع اصلی آن ماده غذایی نیست بلکه از طریق نور آفتاب تأمین می‌شود. بدن این قابلیت را دارد که در مواجهه با آفتاب فتوسنتز کرده و ویتامین D بسازد.

این متخصص تغذیه شرایط دریافت ویتامین D را مواجهه مستقیم با نور آفتاب دانست و گفت: این دریافت آفتاب نباید از پشت شیشه یا با پوشش کرم ضد آفتاب باشد و حتی در هوای آلوده این ویتامین D ساخته نمی‌شود و در صورتی که مانند فصول سرد و پاییز زاویه تابش نور خورشید کج شود این ویتامین ساخته نمی‌شود. همچنین در صورتی که پوشش زیاد باشد و لباس‌های زیادی به تن باشد نور آفتاب جذب نخواهد شد.

وی گفت: به دلایل فوق کمبود ویتامین D در دنیا همه‌گیر شده است و حتی در مناطقی مثل جنوب کشور که آفتاب مستقیم می‌تابد به دلیل امراض پوستی مردم از آن فراری هستند.

نیستانی در پایان گفت: دریافت ویتامین D تقریباً از طریق نور آفتاب به دلایل فعلی کنسل است پس لازم است به منابع غذایی روی آوریم. عمده ویتامین D در ماهی چرب (سالمون) و روغن جگر ماهی وجود دارد همچنین به مقدار بسیار کم در زرده تخم‌مرغ و نوعی قارچ موجود است.

کد خبر 353051

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha