چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: پس از کش و قوس فراوان دولت پذیرفت که باید تعطیلات مدارس تغییر و ساماندهی شود و برای این کار هیأت دولت «لایحه لغو قانون بازگشایی مدارس در اول مهرماه هر سال» را با درخواست قید دو فوریت برای طرح در مجلس شورای اسلامی تصویب کرد.

مدارس

ساماندهي تعطيلات مدارس، يكي از پيشنهادهاي ارائه شده از سوي كارگروه كاهش آلودگي هواي كلانشهرهاست. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، براساس اين پيشنهاد همزمان مقرر شد وزارت آموزش و پرورش «طرح تقويم جديد آموزشي كشور» را با رويكرد افزايش كارايي و بهره‌وري سامانه آموزشي توأم با حفظ سلامت جسم و روان دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصيلي و توزيع تعطيلات مدارس در طول سال با توجه به‌خصوصيات اقليم مناطق مختلف كشور تهيه و پس از تأييد كارگروه كاهش آلودگي هواي كلانشهرها براي تصويب نهايي به هيأت وزيران ارائه كند.

  • ضرورت ساماندهي تعطيلات مدارس

به‌نظر مي‌رسد با توجه به مصوبه هيأت دولت درخصوص اصلاح تقويم آموزشي كشور كه بسياري از كارشناسان و صاحب‌نظران حوزه آموزش و پرورش و شوراي‌عالي آموزش و پرورش خواستار آن بودند وارد مرحله جديدي شده‌ است.مهر امسال همزمان با بازگشايي مدارس بحث تعطيلات دوهفته‌اي مدارس با توجه به در پيش بودن فصل سرما و وارونگي دما از سوي سازمان حفاظت محيط‌زيست مطرح شد كه وزير سابق آموزش و پرورش در واكنش به آن گفت كه هنوز اين بحث جدي نيست و پس از آن نيز معاون فني عمراني فرمانداري تهران با تأكيد بر اينكه اين موضوع ويژگي اجرايي ندارد،

موافقت با چنين طرحي را بعيد دانست. با بالارفتن آلودگي هوا در چند روز اخير و تعطيلي مدارس، مجددا بحث ساماندهي تعطيلات مدارس كه پيش از اين همشهري بارها آن را مطرح كرده ‌است در دستور كار كارگروه كاهش آلودگي هواي كلانشهرها قرار گرفت.

تعطيلي دوهفته‌اي مدارس در پاييز مخالفان زيادي داشت زيرا نمايندگان معتقد بودند هر نوع تغيير در تقويم آموزشي بايد در مرجع تصويب‌كننده آن، ‌يعني مجلس بررسي و تصويب شود. محمدمهدي زاهدي، رئيس كميسيون آموزش مجلس با تأكيد بر اينكه تعطيلي دوهفته‌اي پاييزي مدارس كه مسئولان سازمان حفاظت محيط‌زيست پيشنهاد داده‌اند حتما بايد در مجلس كه مرجع تصويب‌كننده زمان سال تحصيلي است، بررسي شود، به همشهري گفت: «دولت به‌تنهايي نمي‌تواند درباره تعطيلي طولاني‌مدت مدارس تصميم‌گيري كند. اين كار يعني تغيير در تقويم آموزشي و حتما نياز به تصويب مجلس دارد.»

سلمان خدادادي، رئيس كميسيون اجتماعي مجلس نيز اخيرا در اين‌باره به همشهري اينگونه توضيح داد: «تعطيلات مدارس زياد است و در آموزش دانش‌آموزان اختلال ايجاد مي‌كند. اين اختلال به‌ويژه در ايام نوروز كه مدارس چند روز قبل و بعد از تعطيلات عيد نوروز تعطيل هستند، بيشتر به چشم مي‌آيد.»

وي تأكيد كرد: «اين مسائل بايد آسيب‌شناسي شده و سپس تصميمات كارشناسي اتخاذ‌ شود. مي‌توان از مدت تعطيلات نوروزي و حتي تابستاني مدارس كم كرد يا اينكه تعطيلات مدارس با توجه به اقليم هر منطقه تعيين شود، به هر روي چنين موضوعي حتما بايد در مجلس بررسي شود.»

  • استقبال آموزش و پرورش از ساماندهي

دبيركل شوراي‌عالي آموزش و پرورش كه پيش از اين در گفت‌وگو با همشهري بارها از ساماندهي تعطيلات مدارس حمايت كرده بود، درخصوص مصوبه هيأت دولت گفت: حالا كه اين موضوع مطرح شده، اگر قرار بر پيشبرد مسئله، تصويب در دولت و مجلس و نهايت اجرا باشد، به اعتقاد من بهتر است به جاي تابستان از تعطيلات نوروز كم شود؛ يعني يك هفته از تعطيلات بي‌فايده و مضر عيد نوروز كم كنيم.

مهدي نويدادهم توضيح داد كه: «به اعتقاد من تعطيلات موجود در نظام آموزشي هيچ توجيه آموزشي، فرهنگي، تربيتي و ‌اقتصادي ندارد. از هر زاويه‌اي نگاه مي‌كنيد اين گستردگي و طولاني‌بودن تعطيلات مدارس در ايام نوروز و تابستان آسيب‌زاست و هيچ توجيه علمي و كارشناسي ندارد.»

وي با بيان اينكه مراجع سياستگذار و تصميم‌گير بايد به موضوع ساماندهي تعطيلات مدارس ورود پيدا كنند اظهار كرد: «شوراي‌عالي آموزش و پرورش خواهان ساماندهي و بازنگري در تقويم آموزشي است. به‌شدت ضرورت اين كار را احساس مي‌كنيم و خواهان اين هستيم كه طرح ساماندهي تعطيلات با قوت پيگيري شود.

وي با تأكيد بر ساماندهي تعطيلات عيد نوروز افزود: اين تعطيلات افزون بر مضراتي كه براي نظام آموزشي دارد، كل كشور را نيز درگير مي‌كند و براي مدتي بيشتر از دوهفته به تعطيلي مي‌كشاند. شايد به همين دليل هم بود كه سال‌ها قبل رهبر معظم انقلاب خواستار رسيدگي به اين موضوع شدند. حالا شايد فرصت خوبي براي پيگيري اين مطالبه قديمي رهبر انقلاب باشد.

دبيركل شوراي‌عالي آموزش و پرورش گفت: ما آمادگي داريم در اين‌باره به عزيزان‌مان كمك كنيم و دست به‌دست هم بدهيم تا اين مشكل رفع شود. اگر تعطيلات سال تحصيلي ساماندهي شود يقينا زمان آموزش(220روز) به‌طور كامل رعايت شده و بخش عمده افت تحصيلي نيز جبران خواهد شد.

کد خبر 352928

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha