چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۴
۰ نفر

رئیس انجمن جنگلبانی ایران اعلام کرد: تا زمانی که شهرداری‌ها زباله‌ها را جمع‌آوری و در عمق جنگل‌ها تلنبار می‌کنند، فرهنگسازی در میان مردم درخصوص برخورد با زباله بی‌فایده است.

هادي كيادليري در گفت‌وگو با خبرنگار مهر افزود: سال‌هاست كه در شمال كشور آميخته‌اي از تمام زباله‌ها به شيوه‌اي كاملا عقب‌افتاده و غيربهداشتي در عمق جنگل‌ها كه زيباترين مناطق طبيعت محسوب مي‌شوند، تلنبار مي‌شود. اين درحالي است كه تلنباركردن زباله‌ها در شمال كشور بدون هيچ‌گونه كار كارشناسي و بدون توجه به مسائل زمين‌شناختي يا منابع آب صورت مي‌گيرد و تنها معيار مهم در اين راستا اين است كه دور از چشم مردم انجام شود. من حتي شاهد تخليه تانكرهاي فاضلاب در جنگل بوده‌ام.

به گفته اين استاد دانشگاه، حدود ۷۰ درصد از زباله‌ها در عرصه‌هاي جنگلي، حدود ۲۰ درصد در اطراف و حواشي رودخانه‌ها و حدود ۱۰درصد در مناطق مرتعي تلنبار مي‌شوند. البته اين تنها يك برآورد براساس مشاهدات بوده و آمار رسمي نيست.

كيادليري با بيان اينكه تلنبار كردن زباله‌ها محدود به نقاط خاص نيست، گفت: حتي مسير حركت ماشين‌هاي حمل زباله نيز به زباله‌داني تبديل‌ شده است. برخي از ماشين‌ها به‌خود زحمت حمل زباله تا نقطه تعيين‌شده را نمي‌دهند و در همان مسير جاده ماشين را تخليه مي‌كنند.

رئيس انجمن جنگلباني با بيان اينكه بيشتر مناطق انباشت زباله حصاركشي نشده و در دسترس مردم و حيوانات است، اظهار كرد: دسترسي مردم و حيوانات به اين زباله‌ها سبب بيماري آنها و انتقال آلودگي به شهرها و روستاهاست. حتي گاهي دام‌ها نيز از اين زباله‌ها تغذيه مي‌كنند كه اين امر تبعات بدي به همراه دارد.

وي در ادامه بيان كرد: بارندگي در شمال كشور زياد است و اين موضوع باعث مي‌شود شيرابه زباله‌ها به سمت پايين‌دست حركت كند. همچنين سطح آب سفره‌هاي زيرزميني نيز در جنگل‌هاي هيركاني بالاست و به همين دليل اين مناطق براي تلنبار يا دفن زباله اصلا مناسب نيستند.

رئيس گروه جنگلداري واحد علوم و تحقيقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامي، اضافه كرد: نكته ديگر روباز بودن محل تلنبار زباله در جنگل‌هاي شمال است. حتي حمل اين زباله‌ها نيز به‌صورت روباز انجام مي‌شود و در مسير حمل به شاخه‌هاي درختان نيز زباله آويزان شده است. يكي ديگر از مشكلات مهم مرتبط با اين زباله‌ها نيز آتش‌سوزي‌هاي گاه و بي‌گاه در جنگل است كه به‌دليل توليد گاز متان توسط زباله‌ها اتفاق مي‌افتد و جنگل‌هاي شمال را در ميان شعله‌ها مي‌سوزاند.

كيادليري در ارتباط با پروژه مديريت چندمنظوره جنگل‌هاي هيركاني تصريح كرد: اين پروژه براي جوامع محلي كارگاه‌هاي آموزشي برگزار كرده، به آنان فرهنگ برخورد با زباله و پسماند را منتقل مي‌سازد و اين امر به‌خودي‌خود حركتي مثبت است اما مشكل اصلي جنگل‌هاي شمال، پسماندهاي جوامع محلي جنگل‌ها نيست بلكه انتقال زباله‌ها به‌صورت انبوه به جنگل است كه بانظر مسئولان انجام مي‌شود.

کد خبر 352847

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha