سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۵
۰ نفر

نخستین موافقتنامه اصولی براساس چارچوب جدید قراردادهای نفتی به ارزش ۴.۸ میلیارد دلار جهت تـوسـعه فاز ‌۱۱ پارس‌جنوبی بین شرکت ملی نفت ایران با کنسرسیومی به رهبری شرکت توتال فرانسه با سهم ۵۰.۱ درصد، سی‌ان‌پی‌سی چین با سهم ۳۰درصد و پتروپارس ایران با سهم ۱۹.۹درصد امضا شد.

نفت

به گزارش همشهري، اين موافقتنامه در حالي روز گذشته به امضاي رئيس شركت ملي نفت ايران، مديرعامل شركت پتروپارس، مسئول بخش خاورميانه شركت توتال و سي‌ان‌پي‌سي چين رسيد كه يك روز پيش از آن، مديرعامل شركت توتال فرانسه در گفت‌وگو با شبكه خبري سي‌ان‌ان‌ ماني اعلام كرد: ما خشنود مي‌شويم اگر توتال بتواند نخستين شركت غربي باشد كه براي مشاركت در پروژه‎هاي صنعت نفت ايران به توافق مي‌رسد.

انتظار مي‌رود قرارداد نهايي براي سرمايه‌گذاري در فاز11 پارس‌جنوبي به‌عنوان آخرين فاز دست نخورده پايتخت گازي ايران تا بهار سال آينده امضا و اجرايي شود. قراردادي به ارزش 4.8ميليارد دلار كه البته مديرعامل شركت توتال اعلام كرده سهم اين شركت در سرمايه‌گذاري 2ميليارد دلار خواهد بود.

ساعتي پس از امضاي اين موافقتنامه، پاتريك پويان، مديرعامل شركت فرانسوي توتال، در بيانيه‌اي با تأييد امضاي موافقتنامه اصولي توسعه فاز١١ ميدان گازي پارس‌جنوبي ميان اين شركت فرانسوي و شركت ملي نفت ايران، گفت: اين توافق منجر به ايجاد يك چارچوب تجاري جذاب شده است. وي تصريح كرد: اين پروژه با راهبرد توتال براي توسعه حضور خود در منطقه خاورميانه همخواني دارد و با افزودن دارايي‎هاي گازي كم‎هزينه و پردوام، سبد دارايي‎هاي گازي اين شركت را تقويت مي‎كند. به گفته وي، توتال در اين پروژه به مقررات داخلي و بين‎المللي پايبند خواهد بود و سرمايه‎گذاري خود را بدون استفاده از اعتبارهاي بانكي به انجام مي‎رساند.

  • از توتال متشكرم كه به ايران آمد

بيژن زنگنه، وزير نفت ايران در مراسم امضاي موافقتنامه اصولي موسوم به HOA با تشكر از شركت توتال به سبب اقدام به سرمايه‌گذاري در ايران گفت:بايد تأكيد كنم كه اين چارچوب قرارداد است، ما هنوز به قرارداد نرسيده‌ايم و براي رسيدن به قرارداد به چند‌ماه زمان نياز داريم، اما 70درصد اصول و ساختار قرارداد تنظيم و نهايي شده است.

وي با بيان اينكه توتال هميشه در بخش نفت ايران پيشتاز بوده و در شرايط سخت كار كرده، خطاب به مديران شركت سي‌ان‌پي‌سي چين هم اظهار كرد: بايد تأكيد كنم ما هيچ‌وقت چين و شركت‌هاي نفتي چين به‌عنوان شركا و همكاران راهبردي خود را فراموش نخواهيم كرد. البته وزير نفت پيامي هم براي ديگر شركت‌هاي خارجي داشت و گفت: اميدوارم پس از اين امضاي قرارداد شركت‌هايي كه براي كار در ايران دچار ترديد بودند، ترديدشان برطرف شده و وارد بازار ايران شوند.

  • حمايت از شركت‌هاي ايراني در فضاي رقابتي

سكاندار وزارت نفت هرچند در اين مراسم بر حمايت از شركت‌هاي داخلي در قراردادهاي صنعت نفت و گاز تاكيد كرد اما گفت: اميدواريم 70درصد كار كه بالغ بر 3.5ميليارد دلار خواهد بود در ايران انجام شود، اگرچه ايرانيان هم بايد براي كار در شرايط رقابتي آماده شوند و كار ديگر به‌صورت اماني نخواهد بود. او خطاب به مقامات توتال فرانسه و پتروپارس ايران گفت:توقع داريم كه از اين جايگاه براي انتقال فناوري در مديريت پروژه و مهندسي مخزن استفاده كنند و البته پتروپارس هم با توجه به اينكه شريك 20درصدي است بايد به همين ميزان منابع مالي بياورد كه رقم بزرگي بالغ بر يك ميليارد دلار خواهد بود.

  • نماينده توتال: براي همكاري بلند‌مدت آمده‌ايم

استفان ميشل، مدير بخش خاورميانه توتال در اين مراسم از عزم اين شركت فرانسوي براي همكاري بلندمدت در ايران خبر داد و اظهار كرد: البته مي‌توانستيد فاز۱۱ پارس‌جنوبي را توسعه دهيد اما با تكنولوژي پايين، بنابراين مي‌دانيد چرا پروژه طولاني شده است. وي با اشاره به تفاهمنامه اوليه امضا شده در زمان سفر حسن روحاني، رئيس‌جمهور به فرانسه گفت: اين يك ارتباط طولاني‌مدت خواهد بود، توتال اطلاعات عميقي درباره پارس‌جنوبي دارد و مي‌دانيم براي توليد چه كاري بايد انجام شود.وي تصريح كرد: ما آماده‌ايم در سريع‌ترين زمان ممكن كار در فاز11 را شروع كنيم و اميدواريم منافع كارفرما و پيمانكار در اين همكاري تأمين شود.

کد خبر 352137

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha