همشهری آنلاین: انتخابات سراسری ریاست جمهوری آمریکا پس از یک گذر دوساله رقابت‌های تنگاتنگ برای انتخاب چهل و پنجمین رئیس جمهور این کشور از میان یکی از دو نامزد مطرح این دور از رقابت‌ها، هیلاری کلینتون دمکرات و دونالد ترامپ جمهوریخواه در ساعت ۶ بامداد روز سه شنبه به وقت شرق آمریکا-۱۴:۳۰ به وقت تهران- آغاز شد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۲۰۱۶ آغاز شد

به گزارش ایرنا با رسیدن روز سرنوشت ساز سیاسی در آمریکا، 8 نوامبر (18 آبان) و پس از گذری طولانی و پرپیچ و خم از صحنه های عجیب و شگفتی ساز رقابت های این دور از انتخابات، امروز سه شنبه بیش از 120 میلیون آمریکایی در 50 ایالت آمریکا با آرای پیش از موعد، و حضوری الکترونیک (امروز) چهل و پنجمین رئیس جمهوری این کشور را تعیین می کنند.

-نخستین مراکز اخذ رای در 9 ایالت شرقی آمریکا باز شد. رای دادن در ایالت های کانکتیکت، ایندیانا، کنتاکی، مین، نیو همپشایر، نیوجرسی، نیویورک، ورمونت و ویرجینیا آغاز شده است.

-از اواخر سال 2014 که اندک اندک چهره های دمکرات و جمهوریخواه داوطلب نامزدی احزاب متبوع خود شدند، روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آغاز شد و برگزاری مناظرات درون حزبی ابعادی رسمی به آن بخشید. پس از انجام رای گیری های درون حزبی، دونالد جان ترامپ و هیلاری رودهام کلینتون نامزدهای رسمی احزاب خود انتخاب شدند و پا به عرصه رقابتهای سراسری ریاست جمهوری آمریکا گذاشتند.

-نامزدهای جمهوریخواه و دمکرات در سه دور مناظره برنامه های خود را برای بینندگان شرح داده و به انتقاد از سیاستهای رقیب خود پرداختند. معاونان این دو یعنی مایک پنس جمهوریخواه و تیم کین دمکرات نیز در یک جلسه به دفاع از برنامه های تیم خود پرداختند.

- کمیسیون انتخابات فدرال آمریکا(FEC)، هزینه کمپین های انتخاباتی 2016 ایالات متحده در ماه نوامبر را سه میلیارد دلار برآورد و آن را گرانترین کارزار انتخاباتی تاریخ این کشور اعلام کرد. مجموع هزینه های نامزدها و احزاب آمریکایی برای ورود به کاخ سفید در حالی سه میلیارد دلار برآورد می شود که این رقم در انتخابات پیشین آمریکا 2.3 میلیارد دلار اعلام شده است.
در مقایسه با آمریکا، هزینه انتخابات 2012 ریاست جمهوری فرانسه 66 میلیون یورو و گرانترین انتخابات اروپا مربوط به انتخابات 2015 انگلیس با 87 میلیون یورو اعلام شده است.
بر اساس این گزارش، هزینه کمپین های انتخاباتی آمریکا از سال 2008 (کارزار انتخاباتی باراک اوباما و جان مک کین) به شکل سرسام آوری افزایش یافته و در مدت هشت سال اخیر سه برابر شده است.

- علاوه بر نامزدهای دو حزب اصلی آمریکا، از حدود 30 نامزد حزبی و مستقل این دور از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، امروز صرفا چهار نامزد دیگر بخت خود را در این انتخابات می آزمایند. گری جانسون (نامزد حزب آزادیخواه)، جیل استاین (نامزد حزب سبز)، دَرل کسل (نامزد حزب قانون اساسی) و اوان مک مالین (مستقل) گر چه در نظرسنجیها شانس بسیار اندکی برای پیروزی دارند اما به هر حال واجدین شرایط در برخی از ایالات می توانند نام آنها را در فهرست نامزدها مشاهده کرده و برای رای دادن در نظر بگیرند.

- خبرگزاری رویترز پیشتر پیش بینی کرده است که از میان بیش از 200 میلیون نفری که برای رای دادن نامنویسی کرده اند حدود 120 میلیون نفر در انتخابات 18 آبان مشارکت کنند. گرچه بخش عمده ای از واجدان شرایط امروز به شعب اخذ رای می روند، قانون این امکان را فراهم ساخته تا تعدادی از رای دهندگان به رای پیش از موعد یا غیابی دهند.

- بر اساس آخرین آمار وبسایت پولتیکو، بیش از 46 میلیون نفر در میان این دسته از رای دهندگان تا پیش از آغاز رسمی انتخابات رای خود را به نامزد مورد نظر خود دادند. از سوی دیگر برخی از رای دهندگان حوزه های کم جمعیت نیز می توانند طبق قوانین ایالتی بلافاصله با آغاز 8 نوامبر و در ساعات اولین نیمه شب رای خود را به صندوق بیاندازند.

-زمان رسمی اخذ رای ایالت به ایالت و حتی در شهرستانهای یک ایالات متفاوت است ولی با توجه به زمان بندی رسمی اعلام شده ایالات می توان آغاز رای گیری را از ساعت 6 بامداد و پایان آن را در ساعت 9 شب در نظر گرفت. با توجه به چهار منطقه زمانی آمریکا و اختلاف زمانی 3:30 ساعته آن کشور با ایران، رای گیری از ساعت 14:30 18 آبان تا 7:30 ،19 آبان به طول خواهد انجامید.

-رقابت اصلی میان هواداران دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالاتی خواهد بود که نسبت طرفداران این دو بسیار نزدیک بوده و از تعداد آراء گزینشگر بالایی برخوردار باشند تا با پیروزی در آنها به حد نصاب 270 نزدیک تر شوند. بنابراین بر اساس اطلاعات موجود در تارنمای ریل کلیر پالیتیکس به ترتیب ایالات فلوریدا، پنسیلوانیا، اوهایو، جورجیا و کارولینای شمالی اهمیتی دوچندان در انتخابات امروز دارند.

-میانگین نظرسنجی ها گرچه حاکی از برتری سه درصدی کلینتون در آراء مردمی و برتری وی در آراء گزینشگران دارد، اما تجربه نشان داده که اتفاقات غیرمترقبه و تاثیر افرادی که در روز انتخابات شک و نردید خود را کنار می گذاند می تواند نتیجه ای نامنتظره رقم بزند.

- انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی از انتخابات سراسری ، چندگانه و همزمان این کشور است که امروز سه شنبه علاوه بر تعیین رئیس جمهوری آتی این کشور ،هر 435 عضو مجلس نمایندگان نیز مشخص می شوند. در همین انتخابات، تکلیف فرمانداران 12 ایالت ، 34 کرسی از 100 کرسی سنا ، 17 شهردار شهرهای بزرگ این کشور مشخص می شود و ساکنان 43 ایالت آمریکا نمایندگان و سناتورهای مجالس ایالتی را نیز انتخاب خواهند کرد.
ناظران بین المللی معتقدند در این میان انتخابات سنا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. گرچه بر اساس نتایج آخرین نظرسنجیها به نظر نمی رسد که جمهوریخواهان اکثریت مجلس را از دست دهند، ولی رقابت برای کسب اکثریت سنا فشرده تر از آن است که بتوان از هم اکنون یکی از دو حزب عمده آمریکا را پیروز انتخابات معرفی کرد. در صورت پیروزی نامزد دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری، یک سنای دمکرات بهتری تواند وی را در پیشبرد برنامه هایش یاری کند.

- پس از پایان رای گیری و شمارش آراء، نامزدهای پیروز در هر ایالت مشخص شده و بر اساس تعداد رای گزینشگر (الکترال) اختصاص یافته به آن ایالت، تعداد گزینشگران هر نامزد تعیین می شود. هر نامزدی که از میان 538 رای موجود به دستکم 270 رای دست یابد، پیروز قطعی انتخابات شمرده می شود حتی اگر تعداد آراء مردمی وی از رقیبش کمتر باشد.

-از آنجا که رای گیری در آمریکا به صورت ماشینی برگزار می شود، نتایج اولیه انتخابات را معمولا کمتر از یک ساعت پس از پایان رای گیری، به صورت تدریجی، اعلام می کنند. پیش بینی می شود که از ساعات پایانی رای گیری تا 24 ساعت بعد به تدریج نتایج بیشتر حوزه ها مشخص شده و مستاجر جدید کاخ سفید تعیین شود.

- اعضای مجمع گزینندگان یا گزینشگران ، در تاریخ 19 دسامبر (29 آذر) در ایالت هایشان دیدار می کنند و به نمایندگی از رای دهندگان، رای خود را به صورت نمادین به فرد برنده در آن ایالت می دهند.

-در اقدام نمادین دیگری، اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در تاریخ ششم ژانویه (17 دی) جلسه مشترکی برگزار و آرای گزینشگران را شمارش می کنند. سپس رئیس سنا نتیجه شمارش را به صورت رسمی اعلام می کند.

- مراسم سوگند ریاست جمهوری همزمان با پایان یافتن دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در ساعت 12 ظهر روز 20 ژانویه (عصر 1 بهمن) با حضور رئیس دیوان عالی برگزار خواهد شد.

- اول بهمن مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید برگزار می شود و از ظهر آن روز زمام امور را در دست می گیرد.

کد خبر 352112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha