همشهری آنلاین: سازمان‌های خبری با آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا استفاده خود از سیستم‌هایی که برای ایجاد متن‌های خبری از الگوریتم‌هایی ویژه بهره می‌برند،‌روبات‌های خبری، را افزایش داده‌اند.

روبات

براساس گزارش ديسكاوري، استفاده از سيستم‌هاي خودكاري كه به بوت‌ها يا روبات خبري شهرت يافته‌اند سال‌ها است كه رواج پيدا كرده‌است، اما اين سيستم‌ها امسال به لطف پيشرفت‌هاي فناورانه و توسعه منابع رسانه‌اي در پوشش دادن اخبار،  به ويژه اخبار انتخابات آمريكا نقشي پررنگ‌تر به دست آورده‌اند.

نيويورك‌تايمز، واشنگتن‌پست، CNN، NBC، ياهو و پروپاپليكا از جمله سازمان‌هاي خبري هستند كه از اين فناوري خودكار يا روبات‌هاي خبرنگار براي پوشش خبري انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا استفاده خواهند كرد.

روبات نيويورك‌تايمز كه در پيام‌رسان فيس‌بوك اين شبكه فعال است و اوايل سال 2016 فعال شد،‌از پيام‌هاي كوتاه گزارشگري به نام نيك‌كانفسور استفاده كرده و به كاربران اجازه مي‌دهد با برقراري تعامل از خبرهاي جديدتر يا تعداد آرا آگاه شوند. كانفسور مي‌گويد يافتن فرمي كوتاه براي بيان خبرها در قالب پيامك كار بسيار دشواري بوده‌است اما درعوض روبات به كاربران اين اجازه را مي‌دهد تا بيشتر وارد عمق اخبار شده و جزئيات بيشتري به دست آورند.

به گفته نيويورك‌تاميز، كاربران اين روبات را درحال حاضر خوانندگان جوان و بين‌المللي تشكيل مي‌دهند. اين روبات به گونه‌اي طراحي شده تا در سكوي پيام‌رسان فيس‌بوك فعال باشد تا به كاربران اجازه دهد به شكلي شخصي و تعاملي با يك خبرنگار ارتباط برقرار كنند.

اگرچه اين روبات خبري درحال حاضر هيچ جنبه درآمدزايي براي سازمان‌هاي خبري ندارد، اما مي‌تواند به جذب كاربران بيشتر براي اپليكيشن‌هاي خبري كمك كند.

واشنگتن‌پست نيز علاوه بر روبات خبري، از هوش مصنوعي نيز باري به روز رساني خبرهاي كوتاه درباره نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا استفاده خواهد كرد. واشنگتن‌پست كه مالكيت ان در دست جف بزوس بنيانگذار آمازون است، سيستمي به نام هليوگراف را ابداع كرده‌است كه به توليد اخبار و گزارش‌هاي تركيبي انساني-رايانه‌اي كمك خواهد كرد.

به گفته جرمي گيلبرت مدير نوآوري‌هاي استراتژيك در واشنگتن‌پست، سيستم هليوگراف به واشنگتن‌پست كمك مي‌كند تا گزارش‌ها و اخباري بهتر از هر سيستم خودكار ديگري براي توليد كند و در عين حال اين مطالب نسبت به گزارش‌هايي كه توسط خبرنگاران توليد مي‌شوند به روزتر خواهند بود.

به گفته آندراس محقق مركز روزنامه‌نگاري ديجيتال دانشگاه كلمبيا، مطالعات متعددي در اروپا نشان داده‌اند كه خوانندگان تقريبا نمي‌توانند تفاوت ميان اخبار يا گزارش‌هاي خبري كه توسط انسان يا رايانه ايجاد شده‌اند را درك كنند. همچنين خوانندگان خبرهاي نوشته شده توسط انسان را قابل درك‌تر و خبرهاي توليد شده توسط روبات‌ها را معتبرتر مي‌دانند.

دامين رادكليف محقق دانشگاه اورگان در زمينه روزنامه‌نگاري خودكار مي‌گويد روبات‌ها و خودكارسازي رويدادها به شكلي فزاينده درحال تبديل شدن به بخشي از روند توليد روزنامه‌نگاري و مصرف محتوا هستند. به گفته وي روزنامه‌نگاري خودكار فراتر از يك محتواي فرمولي ساده رفته‌اند و به پروژه‌هايي نظير گزارش خودكشي لس‌آنجلس تايمز كه تمامي اخبار خودكشي را پوشش مي‌دهد، يا "روبات زلزله" كه اخبار تمامي زلزله‌هاي جهان را پوشش مي‌دهد تبديل شده‌اند.

به گفته رادكليف تمامي سازمان‌هاي خبري بايد اين فناوري‌ها را مد نظر قرار دهند، حتي در شرايطي كه منابع اطلاعاتي محدود هستند. به گفته وي اين فناوري‌ها در انتخابات فرصتي را فراهم مي‌آورند تا اطلاعات را سريعتر از انسان منتشر سازند و اگرچه قرار نيست روبات‌ها به اين زودي‌ها جايگزين خبرنگاران شوند، اما مي‌توانند از بار مسئوليت آنها بكاهند يا به بخش‌هايي از اتاق‌هاي خبر اجازه دهند تا كارهاي ارزشمند‌تري انجام دهند.

کد خبر 352066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha