سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: خیلی‌ها این روزها خودشان را مهیای حضور در بزرگ‌ترین گردهمایی جهان می‌کنند و می‌خواهند در راهپیمایی بزرگ اربعین حضور یابند.

پیاده روی اربعین

قرار است پا به راهي بگذارند كه بايد ده‌ها كيلومتر را پياده طي كنند. اگر شما هم نام‌تان ميان زائران اربعين نوشته شده، بايد خودتان را آماده اين سفر كنيد. در اين سفر معنوي خيلي‌ها آرزو دارند جاي شما يا در كنار شما باشند و به اين قافله عاشقانه بپيوندند اما ممكن است به هزار و يك دليل از اين سفر جا مانده باشند. براي آنكه سفري بي‌دردسر و به يادماندني داشته باشيد، توصيه‌هايي داريم كه بهتر است آنها را بخوانيد.

  • گرفتن يك مجوز خروج

بدون ويزاي عراق به مرز نرويد

امسال قرار است همه تمهيدات لازم فراهم شود تا هيچ زائري بدون ويزاي عراق راهي مراسم راهپيمايي اربعين نشود. جريمه‌هايي هم براي زائراني كه غيرقانوني از مرزها خارج مي‌شوند درنظر گرفته شده است. شما مي‌توانيد ويزاي خود را به شكل گروهي (مانيفستي) يا انفرادي دريافت كنيد. اگر هنوز اقدام به گرفتن ويزا نكرده‌ايد، نكات زير به كارتان مي‌آيد:
اطلاعات مربوط به گذرنامه‌ خود را در سامانه سماح به نشاني samah.haj.ir وارد كنيد.
مسئولان سازمان حج و زيارت توصيه مي‌كنند كه به‌دليل محدوديت‌هاي موجود براي صدور رواديد بهتر است افراد به‌صورت گروهي ثبت درخواست دهند. همچنين نخستين فردي هم كه نامش در گروه ثبت شود، به‌عنوان سرگروه شناخته خواهد شد.
3 شركت خصوصي براي صدور ويزاي عراق معرفي شده است كه معروف‌ترين آنها در ميدان وليعصر(عج) قرار دارد.
براي گرفتن ويزاي عراق، گذرنامه شما بايد حداقل ۶‌‌ ماه اعتبار داشته باشد. علاوه بر اصل گذرنامه، شما بايد 2قطعه عكس پرسنلي هم همراه داشته باشيد.
حق‌الزحمه كارگزاري براي دادن ويزا به شما 10هزار تومان است. سفارت عراق هم براي صدور ويزا مبلغ ۴۰دلار را درنظر گرفته كه بايد آن را هم به شركت‌هاي صدور ويزا پرداخت كنيد. امسال مبلغ 25هزار تومان هم بابت بيمه از هر نفر گرفته مي‌شود.
با ويزاي اربعين، به‌مدت 20روز مي‌توانيد در عراق حضور داشته باشيد.

  • سفرتان بي‌خطر

برخي مسائل امنيتي را هم بايد در سفر اربعين رعايت كرد

درست است كه در سال‌هاي اخير، خيلي‌ها راهي سفر اربعين شده‌اند يا اينكه در زمان ديگر براي سفر زيارتي به كشور عراق رفته‌اند اما بالاخره قرار است شما به يك كشور ديگر برويد و چند روزي را مهمان عراقي‌ها باشيد، اين نكته‌ها را هم حتما درنظر داشته باشيد.
كساني كه با هواپيما راهي شهر نجف مي‌شوند يادشان باشد كه طبق مقررات امنيت پرواز در فرودگاه‌ها، ورود برخي اشيا مانند چاقو، قيچي و انواع اسپري به داخل هواپيما ممنوع است. اگر اين وسايل همراه‌تان باشد، پليس فرودگاه به‌طور حتم آنها را از شما خواهد گرفت. اگر به اين وسايل، ‌احتياج جدي داريد، بايد آن را در ساكي كه تحويل قسمت بار مي‌دهيد، قرار دهيد.
با توجه به وضعيت سياسي و امنيتي كشور ميزبان، زائران بايد از هرگونه بحث و جدل و دادن شعارهاي سياسي خودداري كنند. اين كار اجر زيارتشان را هم زائل مي‌كند. از رفت‌وآمد با افراد مشكوك و به‌خصوص جريان‌هاي معاند جمهوري اسلامي ايران خودداري كنيد.
زائران هنگام پرداخت هزينه‌هاي اين سفر به‌صورت اينترنتي، نكات امنيتي را رعايت كنند. حتي‌الامكان از مكان‌هاي عمومي براي ثبت‌نام و پرداخت اينترنتي هزينه‌ها استفاده نكنند. موارد مشكوك را هم به پليس۱۱۰ اطلاع دهند.
هرگز در طول مسير پياده‌روي به بيراه نرويد. از مسيرهاي مشخص و پرتردد عبور كنيد. توصيه شده كه زائران در طول مسير، از رفت‌وآمد به تنهايي در شب يا در مكان‌هاي خلوت و يا مشكوك خودداري كنند. درضمن از انتشار اخبار غيرموثق نيز پرهيز كنيد.
براي استراحت و تغذيه به موكب‌هاي شناخته‌شده كه در طول مسير قرار دارند مراجعه كنيد.
حمل هرگونه مواد‌مخدر حتي به مقدار خيلي كم و براي مصرف شخصي يا به‌عنوان دارو، نزد محاكم عراقي قابل‌قبول نبوده و احكام سنگيني را براي حامل در برخواهد داشت. در ضمن يادتان باشد كه شما سفيران فرهنگي كشورمان به كشور عراق هستيد و هر كاري را نبايد انجام دهيد.
هرچند كه نيروهاي امنيتي ايران و عراق، با عملكردشان احتمال عمليات تروريستي را در ايام اربعين بسيار كاهش داده‌اند، اما بايد مراقب بود. در مواقع ازدحام، مراقب گذاشتن اشيا و وسايل مشكوك در ساك و كوله‌پشتي خود باشيد و از پذيرفتن هرگونه امانات مشكوك از نا‌شناسان بپرهيزيد.
حتما قبل از سفر نسبت به خالي‌كردن حافظه تلفن، فلش مموري يا دوربين عكاسي و فيلمبرداري خود از موارد غيرضروري، اعم از عكس‌ها و فيلم‌هاي خانوادگي و شخصي و شماره تلفن‌هاي مراكز مهم و خاص كه در طول سفر با آنها كاري نداريد اقدام كنيد.
نسبت به حفظ گذرنامه و ساير اسناد و مدارك هويتي خود دقت لازم را داشته باشيد. البته ممكن است اين مدارك را گم كنيد، به همين منظور و براي اطمينان بيشتر، تصوير گذرنامه، صفحه ويزا، شناسنامه يا كارت ملي خود را همراه داشته باشيد تا درصورت لزوم از آن استفاده شود.

  • كوله‌پشتي يك سفر معنوي

چه چيزهايي در كوله سفر اربعين داشته باشيم؟

آنهايي كه تجربه مراسم پياده‌روي اربعين در سال‌هاي گذشته را دارند، اين روزها به‌راحتي مي‌توانند يك فهرست از وسايل مورد نياز براي اين سفر را به شما بدهند. اينجا هم ما يك فهرست جمع‌وجور آماده كرده‌ايم كه احتمالا به كارتان مي‌آيد، حتما قبل از سفر اين وسايل را مهيا كنيد و در كوله‌پشتي‌تان قرار دهيد.
كفش‌هاي نو و بندي را نپوشيد. بهتر است يك كفش مناسب و آزاد بپوشيد چون در طول مسير دائما براي استراحت در موكب‌ها ناچار به درآوردن كفش هستيد.
اگر فكر مي‌كنيد نمي‌توانيد با وضعيت بهداشتي مسير كنار بياييد، حتما قاشق، چنگال، چاقوي كوچك، استكان يا ليوان كوچك دسته‌دار (براي خوردن چاي در طول مسير)، خميردندان كوچك مسافرتي، صابون كوچك، ژل ضدعفوني و چند شامپوي كوچك هتلي در طول سفر مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
با توجه به بالا بودن برخي از هزينه‌ها در عراق، همراه داشتن پول به مقدار كافي توصيه مي‌شود. ارز مورد نياز خود را (ترجيحا دينار عراقي) در ايران از صرافي‌هاي معتبر تهيه و از مراجعه به افراد و صرافي‌هاي مشكوك خودداري كنيد.
در طول مسير، ايستگاه‌هاي امدادي تعبيه شده كه اگر مشكلي براي كسي پيش آمد با مراجعه به اين ايستگاه‌ها از خدمات پزشكي بهره‌مند شود. همچنين در طول مسير، هلال‌احمر ايران نيز به كمك شهرداري ايستگاه‌هايي دارد كه به زائران خدمات مي‌دهد.
به همراه داشتن برخي اقلام دارويي از قبيل قرص سرماخوردگي، قرص ضدحساسيت (آنتي‌هيستامين) و داروهاي ضد‌التهاب پوستي (عرق‌سوز) از قبيل پودر تالك، كرم كالاندولا، هيدروكورتيزون جلدي يا ويتامين AD مي‌تواند مفيد باشد. ضمن اينكه درصورت داشتن بيماري خاص، داروي خود را بايد به همراه داشته باشيد. كرم مناسب براي تاول و عرق‌سوز به همراه داشته باشيد البته اگر مي‌دانيد دچارش مي‌شويد.
در موكب‌هاي بين راه، امكانات كافي هست اما با توجه به محدوديت پتو و وسايل استراحت در شهرها، در حد امكان پتوي سبك و بالش كوچك همراه خود ببريد. سعي كنيد پتوهاي بزرگ و حجيم و سنگين با خودتان نياوريد تا اذيت نشويد. يكي‌دو تا ملحفه سبك تميز هم مي‌تواند مشكل‌گشا باشد.
كيسه خواب براي كساني است كه طبق برنامه مرسوم پياده‌روي عمل نمي‌كنند و به همين دليل، اول شب نمي‌توانند محل اسكان مناسبي پيدا كنند. اگر شما هم برنامه شخصي خودتان را داريد، به‌ اين گزينه هم فكر كنيد. كيسه‌خوابي كه نظامي‌ها استفاده مي‌كنند كارايي بهتري دارد.
توي كوله‌پشتي‌تان يخچال سيار راه نيندازيد. در طول مسير نجف به كربلا مواد غذايي به مقدار كافي توسط موكب‌ها تهيه شده و به‌صورت رايگان در اختيار شما قرار خواهد گرفت، فقط مقدار كمي موادمغذي خشكبار مانند بادام، انجير و... همراه داشته باشيد.

  • لباس مناسب فراموش نشود

با توجه به‌احتمال بارش باران در ايام اربعين در مسيرهاي پياده‌روي و شهرهاي زيارتي، همراه داشتن لباس گرم كم حجم و باراني و چتر كوچك توصيه مي‌شود. اگر حرفه‌اي باشيد، كمي سفره يكبارمصرف هم خيلي به كارتان مي‌آيد.

کد خبر 352058

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha