همشهری آنلاین: دکتر بالتازار بریتو؛ رییس کتابخانه و موزه‌ی تاریخ و مردم شناسی مکزیک به همراه آقای اولیسس کانوچا؛ سفیر محترم سفارت مکزیک در ایران، روز دوشنبه ۱۰ آبان در محل تالار ملل دانشکده مطالعات جهان حاضر و در جمع مدیر گروه مطالعات آمریکای دانشکده مطالعات جهان و دانشجویان مطالعات آمریکای لاتین و زبان اسپانیایی به سخنرانی در زمینه انگاره خط اقوام کهن مکزیک پرداخت.

نشست مدیر کل کتابخانه ملی تاریخ و مردم شناسی مکزیک با دانشجویان مطالعات جهان

در ابتدای جلسه دکتر حسن حسینی؛ مدیر گروه مطالعات آمریکای دانشکده مطالعات جهان، ضمن خوشامدگویی به میهمانان، با شرح مختصری سخنران جلسه را معرفی نمود.

سپس آقای اولیسس کانوچا؛ سفیر محترم سفارت مکزیک در ایران از حضور خود در دانشکده مطالعات جهان و برپایی این نسشت ابراز خرسندی کرد و اهمیت موضوع مورد بحث در تاریخ و فرهنگ مکزیک را خاطر نشان ساخت.

در ادامه دکتر بریتو به عنوان سخنران اصلی و متخصص امر به تشریح موضوع  انگاره خط اقوام کهن مکزیک پرداخت وگفت: هدف این جلسه بررسی نگاره‌های خطی اقوام کهن مکزیک که بخشی از تاریخ و فرهنگ این کشور باستانی را تشکیل می‌دهد، می‌باشد و همزمان با این نشست، نمایشگاهی از این نگاره خط‌ها برای اولین بار در ایران و خاورمیانه، در موزه ملی ایران برپاست.

وي در تشریح این نگاره‌ها، ضمن ارائه تاریخچه مختصری درباره پیدایش آن‌ها، به این نکته اشاره کرد که نگاره خط‌ها کتابهای کهن دنیای جدبد هستند و سپس افزود: قبل از قرن 19 از آن ها به عنوان "دست‌ نوشته‌های مصور یا کتاب های منقوش یاد می‌شد.

موضوعات اصلی این نگاره خط ها شامل؛ نقشه کشی، تقویم یا روزنگاری، اسطوره ها، تاریخی، نسل شناسی و اقتصادی و ... می‌باشد. همچنین نگاره خط های ترکیبی وجود دارند که چندین موضوع را در بر می‌گیرد.

ريیس کتابخانه و موزه ی تاریخ و مردم شناسی مکزیک همچنین گفت: نگاره خطها اصولا به صورت صفحات نمایشی تاشو یا به عبارتی به شکل آکاردیون می باشند. نام گذاری ان‌ها بر اساس مکان نگهداری آن ها یا صاحب آنها صورت می‌گیرد.

در ادامه دکتر بریتو به تفصیل و با جزییات به توضیح نگاره خط های اقتصادی، سیستم محاسبه ی مالیات در زمان های کهن، پول های رایج، محاسبات ریاضی و سیستم شمارشی "اووخوتزینکا" پرداخت و سخنرانی ایشان با ارائه توضیح مختصری درباره نگاره خط مندوزا، که به نوعی پایه و توضیح ریشه‌ی تاریخی سمبل پرچم مکزیک می‌باشد، به اتمام رسید.

این جلسه با پرسش و پاسخ و بحث میان دانشجویان و میهمانان مکزیکی حاضر به پایان رسید.

کد خبر 351495

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha