جمعه ۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

۹‌ ماه از زمان اعلام رسمی بانک مرکزی مبنی بر واگذارشدن تعهدات تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج به بانک پارسیان به‌عنوان بانک عامل و البته ۱۹‌ماه از زمان بازداشت مدیران ارشد تعاونی اعتبار میزان و واگذارشدن تعهدات آن به بانک صادرات ایران می‌گذرد.

یکی از تجمع‌های سپرده گذاران ثامن‌الحجج   مقابل  مجلس

تلاش همه نهادهاي درگير براي سامان‌دادن به فعاليت مؤسسات و تعاوني‌هاي اعتبار فاقد مجوز هرچند به توقف رسمي فعاليت تعاوني اعتبار ميزان و ورود بانك مركزي به پرونده تعاوني فاقد مجوز ثامن‌الحجج منجر شد، اما گام نهايي اين است كه همه نهادهاي قانوني و به‌ويژه بانك مركزي به قول خود براي صيانت از حقوق سپرده‌گذاران گرفتار شده در اين باتلاق بازار غيررسمي پول ايران عمل كنند.

تجمع‌هاي غيرقانوني سپرده‌گذاران و البته گرد‌هم آمدن عده‌اي از سپرده‌گذاران برخي صندوق‌ها و تعاوني‌هاي اعتبار ادغام‌شده در تهران و ديگر شهرهاي ايران در برابر نهادهاي قانوني ادامه دارد. اكتفا كردن بانك مركزي به صدور اطلاعيه‌ها از يك طرف، طولاني‌شدن فرايند تعيين تكليف اموال و دارايي‌هاي به جامانده از تعاوني‌هاي اعتبار غيرمجاز از سوي ديگر باعث شده تا سپرده‌گذاراني كه اصل سرمايه‌ خود را از دست رفته مي‌بينند، حتي مطالبه دريافت سود سپرده‌هاي خود آن‌هم با نرخ توافق شده با تعاوني‌هاي يادشده را مطرح كنند.

  • بازخواني وعده‌ها

13دي‌ماه سال گذشته و با نزديك‌شدن به زمان قطعي تعيين تكليف پرونده تعاوني اعتبار ثامن‌الحجج، ولي‌الله سيف، رئيس‌كل بانك مركزي بر صيانت از حقوق سپرده‌گذاران در ساماندهي مؤسسات غيرمجاز تأكيد كرد و معاون اول قوه قضاييه هم ضمن تأكيد بر حفظ سپرده‌هاي مردم در مؤسسات غيرمجاز از تلاش دولت و قوه قضاييه براي حل مشكل مؤسسه ثامن‌الحجج خبر داده بود.

اين تأكيد سكاندار بانك مركزي قابل تامل است كه گفته بود: نكته مهم در نحوه برخورد با موضوع است و انتخاب روش‌هايي كه حتي‌الامكان منجر به صيانت از سپرده‌هاي سپرده‌گذاران شود. همان زمان، غلامحسين محسني اژه‌اي تأكيد كرده بود كه اين مؤسسه دچار مشكلاتي شده است اما در تلاش هستيم با كمك دولت، قوه قضاييه و مسئولان خود مؤسسه مشكلات به‌وجود آمده براي مردم و سيستم بانكي حل شود.

  • تبديل املاك به پول زمان‌بر است

اين روزها بيشترين تجمع‌ها مربوط به تعاوني اعتبار ثامن‌الحجج مي‌شود، اما گرفتاري بزرگ اين است كه يك مقام آگاه به همشهري مي‌گويد: بيش از 70درصد سپرده‌هاي اين تعاوني اعتبار به املاك تجاري و بنگاه‌هاي اقتصادي وابسته به ثامن‌الحجج تبديل شده كه به‌دليل افت قيمت زمين و املاك تجاري و نبود تقاضا در بازار قابليت نقدشوندگي ندارد و از سوي ديگر بخشي از اين سپرده‌ها به همان سپرده‌گذاران كلان تسهيلات داده شد كه در اين زمينه بايد بين بانك عامل و سپرده‌گذاران كلان و تسهيلات‌گيرندگان توافق شود كه به‌دليل فضاي بدبيني ايجاد شده، روند كارها به سختي طي مي‌شود.

  • صبر و همراهي، راه رسيدن به پس‌انداز

براساس آخرين اطلاعيه بانك مركزي از 27مهرماه امسال سپرده‌هاي تا 300ميليون تومان تعاوني ثامن‌الحجج طبق مصوبه كارگروه ويژه و مجوز دستگاه قضايي تعيين تكليف شده‌اند و تنها يك درصد از سپرده‌گذاران كه عمدتا سپرده‌هاي بيش از يك ميلياردتومان دارند، بلاتكليف مانده‌اند كه بايد در انتظار تصميم‌هاي جديد كارگروه مشترك بانك مركزي و قوه قضاييه بمانند، مشروط به اينكه براي رسيدن به اصل پس‌انداز خود همراهي لازم را نشان دهند و البته هم بانك مركزي، هم دولت و هم قوه قضاييه براي تعيين تكليف و فروش يا واگذاري دارايي‌ها و اموال و املاك باقيمانده تصميم‌گيري‌كنند.

  • ساير سپرده‌گذاران ناراضي را دريابيد

ادغام برخي صندوق‌ها و تعاوني‌هاي اعتبار هم باعث شد تا تجمع‌هاي اعتراضي در برخي شهرهاي ايران تداوم يابد و افزون بر اين بلاتكليف گذاشتن سهامداران هلدينگ پديده شانديز، پرديسبان و... هم مزيد بر علت شده است. معترضان در حالي براي رسيدن به اصل پول‌شان همچنان چاره كار را در برگزاري تجمع‌هاي فاقد مجوز مي‌بينند كه انتظار اين است كه نهادهاي مسئول مطالبات آنها را جدي بگيرند و زودتر و در يك برنامه زمانبندي مشخص سرمايه‌هاي مردم را از سوخت شدن نجات دهند.

کد خبر 350848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha