۲۰روز مانده به آغاز نخستین اعزام‌های زائران ایرانی به سفر اربعین، بلیت اتوبوس برای این سفر کمیاب شد.

اتوبوس - اربعین

در تماس خبرنگار همشهري با چند دفتر فروش بليت در تهران براي تهيه بليت در اين ايام به قصد مهران يا شلمچه، مسئولان فروش اعلام كردند تا 22آبان همه بليت‌ها رزرو شده و از پيش توسط هيئت‌ها خريداري شده‌اند.در يك نمونه يكي از اين شركت‌ها اعلام كرد فقط براي 22آبان 10صندلي خالي دارد و براي روزهاي بعد امكان فروش بليت نيست. او به خبرنگار همشهري گفت اگر بليت را لازم داريد بايد از همين حالا رزرو كنيد.

رئيس اتحاديه تعاوني مسافربري در گفت‌وگو با همشهري اما تأكيد كرد كمبودي در اين زمينه وجود نخواهد داشت و با توجه به نياز و تقاضاي مسافران در روزهاي منتهي به ايام اربعين اتوبوس به تعداد كافي در اين مسير‌ها پيش‌بيني خواهد شد. به گفته وي بيش از 15هزار دستگاه در كشور وجود دارد كه بيشتر اين اتوبوس‌ها براي انتقال زائران امام‌حسين(ع) در ايام اربعين آماده شده‌اند. اين در حالي است كه سال گذشته و با وجود چنين وعده‌هايي باز هم تهيه بليت اتوبوس با مشكل مواجه و فروش آن وارد بازار سياه شد. روز گذشته سخنگوي ستاد مركزي اربعين هم اگرچه اين كمبود را تأييد نكرد اما از زائران خواست هر چه سريع‌تر نسبت به خريد بليت اقدام كنند.

حميدرضا گودرزي با بيان اينكه زائران اربعين مي‌توانند با مراجعه به ترمينال‌هاي اتوبوسراني در تمامي استان‌ها به جز استان خوزستان و ايلام بليت‌هاي خود را خريداري كنند، گفت: «پيش‌فروش بليت اتوبوس‌ها به سمت مرز از روز گذشته (سه‌شنبه) در پايانه‌هاي كشور آغاز شده و تك‌فروشي اين بليت‌ها هم از روز 20آبان آغاز خواهد شد.»

او همچنين خبر داد تعدادي اتوبوس موظف شده‌اند كه زائران را از پاركينگ‌ها و ترمينال‌ها به نقاط صفر مرزي انتقال دهند كه هزينه دريافتي آنها هم به ازاي هر زائر 2هزار تومان است.

سخنگوي ستاد مركزي اربعين با بيان اينكه برنامه‌ريزي براي نقل و انتقال زائران به‌وسيله 2200اتوبوس در مرزهاي ايران و عراق مي‌شود، افزود: «1000اتوبوس در مرزهاي ايران و بيش از 2200اتوبوس نيز در مرزهاي عراق اين انتقال را انجام خواهند داد. 10هزار اتوبوس نيز داخل ايران وظيفه جابه‌جايي زائران را به 3 مرز مهران، شلمچه و چزابه برعهده دارند.»

  • بليت گران مي‌شود

سناريوي افزايش قيمت بليت در ايام اربعين كليد خورد. چند سالي است كه با نزديك شدن به ايام اربعين و با توجه به استقبال مردم از سفر به عتبات عاليات نرخ بليت اتوبوس‌ها به سمت مرزهاي شرقي كشور افزايش دوبرابري پيدا مي‌كند اما رئيس اتحاديه تعاوني مسافربري معتقد است اين تفاوت نرخ افزايش قيمت نيست بلكه راهي براي جبران تردد يك سر خالي اتوبوس‌هايي است كه زائران را به سمت مرزهاي مهران، شلمچه و چزابه مي‌برند. احمدرضا عامري با اشاره به اينكه هنوز زمان اين افزايش قيمت مشخص نيست به همشهري گفت: «در ايام پيك سفر به عتبات اتوبوس‌ها از مبدأ با حداكثر سرنشين راهي مي‌شوند و در زمان بازگشت خالي بر مي‌گردند و همين موضوع با پايان ايام اربعين دوباره تكرار مي‌شود، يعني اتوبوس‌هاي با صندلي‌هاي خالي به پايانه‌هاي مرزي مي‌روند و اين تردد يك سر خالي بايد جبران شود.»

وي درخصوص نحوه نظارت بر قيمت‌گذاري اتوبوس‌ها نيز توضيح مي‌دهد:« ناظران اتحاديه و ستاد اربعين وظيفه نظارت بر قيمت‌گذاري را بر عهده دارند و در پايانه‌هاي مرزي براي ثبت شكايات مردم درخصوص افزايش بي‌رويه قيمت‌ها شماره تلفن‌هايي در معرض ديد قرار مي‌گيرد تا مردم شكايات خود را درخصوص حمل‌ونقل جاده‌اي اعلام كنند. همچنين در تهران مردم مي‌توانند به شماره تلفن 66709032 اتحاديه تعاوني مسافربري شكايات خود را اعلام كنند.» رئيس اتحاديه تعاوني مسافربري اگرچه اصرار دارد اين اتحاديه با حداكثر توان در خدمت زوار حسيني است و در مراكز مرزي امكانات خوبي فراهم شده كه نسبت به سال‌هاي قبل بهتر است اما تأييد مي‌كند به‌دليل تعداد زياد افرادي كه از مرزها خصوصا مرز مهران تردد مي‌كنند، امكانات جوابگوي اين تعداد مسافر نيست.

  • كمبود داريم

رئيس سازمان راهداري هم با بيان اينكه امسال 5هزار دستگاه اتوبوس، زائران اربعين را جابه‌جا مي‌كنند از ناكافي بودن زيرساخت‌ها در مرز مهران براي خدمات‌رساني به زائران خبر مي‌دهد و مي‌گويد: «در مرز مهران روزانه حداكثر 15هزار نفر مسافر مي‌توانند تردد كنند اما در ايام اربعين اين رقم به روزانه 250هزار نفر مي‌رسد و با اين حجم افزايش تقاضا نمي‌توان هيچ شرايط خدمات‌رساني مطلوبي را فراهم كرد.» داوود كشاورزيان با اشاره به اينكه 96گيت عبور در مرز مهران تأمين شده، به صراحت به زائران مي‌گويد انتظار خدمات مطلوب نداشته باشند:« خدمات آنجا حداقلي است و قطعا مناسب نخواهد بود؛ زيرا هرچه از زائران درخواست مي‌كنيم كه از مرزهاي ديگر براي اربعين تردد كنند، گرايش به مرز مهران به‌دليل نزديكي مسير زياد است.» حدود 3هفته به آغاز سفر‌هاي اربعين در حالي مشكلات يكي از پس از ديگري خودنمايي مي‌كنند كه امسال با تجربه سال‌هاي گذشته و همچنين عدم‌درگير بودن سازمان حج و زيارت با موضوع حج و تمركز بيشتر آن بر سفر‌هاي اربعين انتظار مي‌رفت از اين مشكلات كاسته شود.

  • 6 ‌ماه حبس براي ورود غيرمجاز

حميدرضا گودرزي، سخنگوي ستاد مركزي اربعين: عبور غيرمجاز از مرز و ورود بدون گذرنامه به عراق 6 ‌ماه مجازات حبس دارد. اين، علاوه بر مشكلات ديگري است كه براي فرد به‌وجود مي‌آيد. زائران اربعين بدانند قبل از رسيدن به مرزهاي سه‌گانه، توسط تيم‌هاي كميته امنيت كنترل شده و درصورت نداشتن ويزا، قبل از رسيدن به مرز بازگردانده مي‌شوند. هزينه ويزا 40دلار است و علاوه بر آن افراد 24هزار و 800 تومان هزينه بيمه و 10هزار تومان هزينه كارگزاري را پرداخت مي‌كنند.

  • قيمت بليت‌هاي اتوبوس براي امسال( تا قبل از اربعين)

تهران - مهران : قيمت بليت اتوبوس VIP تک صندلی 25 نفره  128 هزار تومان

اصفهان - مهران : قيمت بليت اتوبوس درجه 1 40000 تومان  و  قیمت بليت اتوبوس تک صندلی 30 نفره 65500 تومان

کد خبر 350651

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha