همشهری آنلاین: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در جامعه‌ای که صدای فقرا شنیده نشود، فقر روزبروز بیشتر می شود. معمولا در جامعه مجالی برای شنیدن صدای فقرا نیست.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی در همایش «رفاه اجتماعی، نگاهی به گذشته و چشم انداز آینده» که در مجموعه فرهنگی تلاش در حال برگزاری است اظهار کرد: اینکه دانش مان را به نحوی در اختیار دیگران قرار دهیم و از دانش آنها استفاده کنیم را در درجه اول مدنظر داشتیم و هیچ چیزی بهتر از دستاورد های تجربی برای کشورهایی که مسائل شبیه به هم داریم ارزشمند نیست و به همین خاطر امروز از سفرای چندکشور در این همایش دعوت کرده ایم.

وی افزود: به اشتراک گذاشتن این تجارب عملی در زمینه رفاه اجتماعی و مقابله با فقر با کشورهایی که ساختار و مسائل اجتماعی شبیه به هم داریم حائز اهمیت است.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه شورای عالی رفاه به عنوان نهاد مقابله با فقر ایجاد شده و بنده دبیر آن هستم گفت: رابطه فقر کشورها و ناامنی جهانی را باید مورد توجه قرار داد، یک فرد و یک گروه می‌تواند امنیت یک کشور را تهدید کند. آسیب پذیری قدرت های بزرگ و سطح ناامنی در جوامع آنها با یک فرد و گروه اجتماعی گره خورده است که حادثه 11 سپتامبر را می توان به عنوان نمونه ذکر کرد.

ربیعی با بیان اینکه برای کاهش فقر در کشور چندموضوع را در سه سال اخیر دنبال کردیم که ایجاد تمهیدات ساختاری و نهادی برای شنیدن صدای فقرا اولین راهکارست گفت: در جامعه ای که صدای فقرا شنیده نشود فقر روزبروز بیشتر می شود. معمولا در جامعه مجالی برای شنیدن صدای فقرا نیست، تریبون ها آماده شنیدن صدای آنها نیستند و رسانه‌ها شیوه انتقال صدای فقرا را به درستی نمی دانند.


وی گام دوم برای کاهش فقر را سیاستگذاری های مربوط به فقر دانست و گفت: معتقدم امروز تغییر و دستکاری سیاست های توسعه به مفهوم ارتقای زندگی فقرا مورد نیاز است و نیازمند توسعه به مثابه ایجاد فرصتهای برابر برای همگان هستیم. در واقع ما به عنوان گام دوم، برنامه ریزی و سیاست گذاری معطوف به فقرا را مدنظر قرار دادیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ترویج گفتمان خیر جمعی به عنوان یک استراتژی در برنامه های این وزارتخانه اظهار کرد: ایجاد انگاره‌ای بزرگ در جامعه که بر مبنای آن همه باید برای محو فقر تلاش کنیم را مدنظر قرار دادیم. خیر جمعی را برای جوامع مشابه خود توصیه می کنم. خیرجمعی داروی بی‌بدیل محو فقر است.

ربیعی افزود: اقدام دیگر ما تقویت جامعه مدنی است. بخشی از جامعه مدنی را فقرا تشکیل می دهند. بخشی را روشنفکران و بخشی را نهادهای اجتماعی. حتما باید انجمن های خیریه را تقویت و فعالیتشان را تسهیل کنیم.

وی با بیان اینکه اقدام دیگر ما ایجاد پنجره واحد و پایگاه اطلاعاتی بود گفت: بیش از 100 هزار میلیارد تومان در سال برای حوزه رفاهی هزینه می کنیم. 72 هزار میلیارد تومان تنها در سازمان تامین اجتماعی صرف می شود. 18 هزار میلیارد تومان در بخش درمان در سازمان تامین اجتماعی و 12 هزار میلیارد تومان در سازمان بیمه سلامت هزینه می شود.

وی ادامه داد: ایجاد پایگاه اطلاعاتی به دنبال کردن برنامه‌های ناهمپوشان و غیرموازی کمک می کند. اقدام دیگر در سه سال اخیر کنترل شاخص های اقتصادی نظیر تورم است که در کوتاه مدت بر قدرت زندگی مردم تاثیر گذاشته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شناسایی انواع فقر اشاره کرد و گفت: فقر درمان را به عنوان مهمترین فقر در نظر گرفتیم. قبلا اگر کسی به سرطان مبتلا می شد به راحتی دو دهک سقوط می کرد. دولت همه مردم را بیمه کرد و اگر امروز طرح تحول مشکل دارد، ناشی از عملکرد بیمه ها نیست.

ربیعی ادامه داد: تمرکز بر فقر آموزش و فقر مسکن را دنبال کردیم و امروز هیچ خانواده دومعلول به بالا دیگر بدون مسکن نیست و ما همچنان مسکن حمایتی را به صورت جهت‌دار دنبال می کنیم.

وی با بیان اینکه فقر امنیت از آینده را در قااب نظام چندلایه تامین اجتماعی و بیمه فراگیر دنبال می کنیم گفت: برای کاهش فقر غذایی نیز تلاش می کنیم و به 170 هزار کودک هرروز یک وعده غذای گرم می دهیم. همچنین سال آینده با تخصیص بودجه 11 میلیون نفر را در بعد فقر غذایی پوشش می دهیم.

کد خبر 350561

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha