گروه اجتماعی: مدیر عامل تامین اجتماعی می‌گوید: مستمری ماهانه 260 هزار تومان زیر خط فقر نیست.

ضیایی دلیل این اظهار نظر خود را چنین عنوان می کند که خط فقر تعریف مشخصی ندارد.

این اظهار نظر در حالی است که پیش از این از سوی کارشناسان تامین اجتماعی و نیز برخی مسئولان خط فقر شهری 460 هزار تومان برای یک خانوار اعلام شده بود.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی همچنین از اجرای طرح جدید این سازمان، یعنی بازاریابی بیمه اختیاری خبر داد و گفت: در این برنامه سعی می‌شود، افراد به صورت بازاریاب سراغ صاحبان مشاغل و افراد بدون کارفرما رفته، تا با ترغیب آن‌ها به پرداخت بالاترین سهم حق بیمه، آینده این قشر تأمین شود.

حسین علی ضیایی، با حضور در شبکه خبر به منظور بررسی مسائل و مشکلات سازمان تأمین اجتماعی، افزود: همچنین لایحه‌ایی در سازمان تنظیم شده است که بر اساس آن مستمری بازنشستگان و مستمری بگیران متناسب با میزان حق بیمه پرداختی آن‌ها تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال، فردی امروز 2 برابر حداقل حقوق، حق بیمه می‌پردازد و سال آینده 2/2 درصد و... به همین ترتیب حق بیمه پرداختی خود را هر سال افزایش می‌دهد، بنابراین میانگینی از بیمه پردازی افراد نسبت به حداقل حقوق همان سال محاسبه می‌شود، البته همین نسبت در پرداخت مستمری پس از بازنشستگی به فرد در نظر گرفته می‌شود.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان این که سازمان تأمین اجتماعی در نقطه سر به سری و خطرناکی به سر می‌برد، افزایش جمعیت بیمه شده را خواستار شد.

وی عنوان کرد: در همین راستا یکی دیگر از برنامه‌های اجرایی سازمان تأمین اجتماعی تا پایان برنامه چهارم توسعه، افزایش جمعیت بیمه شده‌ها به حداقل 10 میلیون نفر است، تا بدین ترتیب از مرز خطر عبور کند.

ضیایی با اشاره به این که اگر برنامه‌ریزی جامعی در این زمینه صورت نگیرد، احتمال خطر  ورشکستگی سازمان قوت می‌گیرد، تأکید کرد: با کمک دولت و مجلس و با اختصاص اعتباری معادل 100 میلیارد تومان ر،انندگان بیمه شدند که این رقم تنها 10 بیست و هفتم حق بیمه رانندگان است و با پرداخت 17 درصد سهم بیمه رانندگان توسط آن‌ها، این اعتبار به رقم 270 میلیارد تومان می‌رسد.

وی با بیان این که در خوشبینانه‌ترین حالت یک فرد به‌طور متوسط 19 سال حق بیمه می‌پردازد، گفت: این در حالی است که فرد و خانواده وی 31 سال مستمری دریافت می‌کنند، از سوی دیگر متأسفانه هم‌اکنون مستمری‌ها بر اساس میانگین حقوق 2 سال آخر بیمه‌پردازی فرد محاسبه می‌شود.

از آنجایی که حداقل حقوق‌ها 185 هزار تومان است، طبیعی است، اگر میانگین 2 سال آخر این حداقل حقوق را حساب کنیم، رقم کوچکی به دست می‌آید که با احتساب این رقم، فرد قادر به تأمین زندگی نیست، اما هم اکنون پرداختی سازمان به‌عنوان مستمری با در نظر گرفتن کمک‌های جانبی 260 هزار تومان است، بنابراین این گونه دریافت‌ها و پرداختی‌ها، سالم نیستند و برای سازمان مشکل ایجاد می‌کنند.

ضیایی در رابطه با مشکلات تعویض دفترچه‌ها و افزایش پرسنل برای خدمت‌رسانی هر چه سریع‌تر، گفت: کارت هوشمند درمان به جای دفترچه‌های درمانی در حال تهیه است و پس از تهیه این کارت‌ها، مشکلات نیز رفع خواهد شد.

همچنین سازمان حدود 17 هزار پرسنل در بخش بیمه‌ایی و 41 هزار پرسنل در بخش درمان دارد، بنابراین می‌توان گفت پرسنل این سازمان از سازمان‌های دیگر بیشتر است.

 فرخ ملکوند فرد سرپرست معاونت فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی نیز گفت: عدالت اجتماعی بدون توسعه اقتصادی و توسعه اقتصادی بدون در نظر گرفتن تأمین اجتماعی میسر نمی‌شود.

وی با اشاره به سه اصل فراگیری، جامعیت و خودکفایی در نظام تأمین اجتماعی، تصریح کرد: زمانی می‌توان به ایده‌های تأمین اجتماعی دست یافت که این سه اصل برقرار شود.


ملکوند فرد ادامه داد: رویکرد سازمان این گونه نیست که مستمری‌های پرداختی‌اش، کمک هزینه زندگی باشد. اگر در این زمینه نقص و کمبودی وجود دارد، ناشی از اعلام نشدن واقعی دستمزدها است.

وی با بیان این که متوسط بیمه پردازی در سال‌جاری 245 هزار تومان است، عنوان کرد: در حالی که متوسط مستمری‌های پرداختی توسط سازمان در سال‌جاری 306 هزار تومان است که این رقم در مورد بازنشسته‌ها 340 هزار تومان است، یعنی در حال حاضر کسی کمتر از 260 هزار تومان نمی‌گیرد.

سرپرست معاونت فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: بنابراین سازمان متوسط بزرگ‌تری را نسبت به آنچه به آن اعلام شده می‌پردازد.

وی با اشاره به این که متوسط بیمه‌پردازی در کشور 6/16 سال و متوسط دریافت مستمری 31 سال است، اذعان کرد: بانک مرکزی در سال گذشته متوسط درآمد خانوار را 664 هزار تومان اعلام کرد، اما بیمه پردازان  245 هزار تومان به تأمین اجتماعی می‌پردازند و این نشان می‌دهد، دستمزدها به هنگام و به میزان اعلام نمی‌شود.

وی یادآور شد: چنانچه دستمزدها به موقع اعلام شود، سازمان نیز عدد بزرگ‌تری را پرداخت می‌کند، چرا که سازمان حق بیمه‌ها را بر اساس متوسط 2 سال آخر برقراری مستمری و سنوات حق بیمه پرداختی، می‌پردازد.

از همین رو درصدد برقرار کردن سامانه امتیاز بندی هستیم، تا بر اساس آن دستمزدها واقعی‌تر به سازمان اعلام شود. وی تأکید کرد: تأمین اجتماعی ادعای بی‌نقص بودن ندارد، اما نباید فراموش کرد، اعلام دستمزد واقعی، بیمه شدن به هنگام و بیمه‌پردازی اگر درست ارائه شود، خدمات سازمان نیز عمق بیشتری می‌یابد.

پژویان، مدیر قطب علمی اقتصاد کشور و استاد اقتصاد گفت: نظام برنامه‌ریزی کنونی سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر پرداخت میانگین حقوق دریافتی بیمه شوندگان در 2 سال آخر خدمت به زیان آنهاست.

همچنین میزان دریافتی آن‌ها پس از سال‌ها پرداخت حق بیمه با مقدار پرداختی آنان در هنگام بیمه شدن متناسب نیست.

وی بر ایجاد قوانین کنترلی در سازمان درباره حق بیمه‌های پرداختی صاحبان بنگاه‌های اقتصادی و دریافت حق بیمه بیمه‌شوندگان تأکید کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: پدیدار شدن سازمان‌های بیمه اجتماعی، ناشی از کوتاه بینی مردم از زندگی خودشان است.

لازم به ذکر است در حال حاضر حدود 28 میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند.

همچنین بیش از 5/7 میلیون نفر به صورت اصلی و یک میلیون و 200 هزار نفر به صورت مستمری بگیر تحت پوشش این سازمان هستند.

بنابراین سازمان تأمین اجتماعی با پوشش 43 درصد از جمعیت کشور، بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌ای ایران است.

کد خبر 35051

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز