رئیس دانشگاه آزاد پس از انتقاد صریح چند روز قبلش از وزارت علوم برای اعلام‌نکردن رشته‌های تأیید شده این دانشگاه روی سایت این وزارتخانه، یک‌بار دیگر بر مجوزداربودن همه رشته‌های این دانشگاه تأکید کرد.

حميد ميرزاده در سومين اجلاس سراسري معاونان و مسئولان برنامه‌ريزي دانشگاه آزاد با بيان اينكه همه رشته‌هاي اين دانشگاه يا مصوب دفتر گسترش و يا داراي مجوز از كميسيون 3 نفره مصوب مجلس شوراي اسلامي هستند، گفت: «اين موضوع كه مي‌گويند ۷‌هزار رشته محل اين دانشگاه هستند يك بحث غيركارشناسي است و سبب تشويش اذهان عمومي مي‌شود».

اين اشاره او شايد مربوط به برداشت نادرست برخي رسانه‌ها از سخنان چند روز قبلش مي‌شود. كه گفته بود وزارت علوم اسامي نزديك به 7هزار رشته مجوزدار را در سايتش اعلام نمي‌كند و اين موضوع باعث ضرر چند ميلياردي دانشگاه آزاد شده است. پنجشنبه هفته گذشته ميرزاده با گلايه از اين موضوع از معاونت حقوقي رئيس‌جمهور درخواست ورود رياست‌جمهوري به اين موضوع را كرد كه با پاسخ مثبت حجت‌الاسلام انصاري همراه بود. روز گذشته هم ميرزاده يك‌بار ديگر تلويحا اين گلايه‌ها را تكرار كرد و گفت: «براي اين دانشگاه حداكثر سختگيري‌ها صورت مي‌گيرد و مته به خشخاش اين دانشگاه مي‌گذارند».

او البته بعد هم تأييد كرد كه اين سختگيري‌هاي وزارت علوم موضوع صحيحي است و آموزش عالي بايد براساس استاندارد اداره شود، اما اين‌بار مستقيم سراغ انتقاد از برخي مؤسسات غيرانتفاعي رفت و گفت: «برخي از اين مؤسسات بدون استاد و امكانات و بدون آزمون، اقدام به پذيرش دانشجوي كارشناسي‌ارشد كرده‌اند و اكنون چه‌كسي بايد با اين وضعيت برخورد كند. با استانداردهاي دوگانه با دانشگاه آزاد برخورد مي‌شود اما ما از تهديدهاي پيش‌روي دانشگاه استفاده كرديم و آنها را تبديل به فرصت كرده‌ايم. ما انتظار داريم استانداردها وجود داشته باشد، اما استانداردها براي برخي مراكز بيشتر نباشد يا اگر براي دانشگاه آزاد رعايت استانداردها ضروري است مؤسسات غيرانتفاعي نيز اين استانداردها را رعايت كنند».

ميرزاده براي اثبات وضعيت بهتر دانشگاه آزاد نسبت به حتي تعدادي از دانشگا‌هاي دولتي صاحب نام اينگونه استدلال كرد: «اين دانشگاه استانداردهاي آموزشي را به‌طور كامل رعايت كرده است و اكنون به ازاي هر يك استاد كمتر از 2/6 دانشجو وجود دارد اين در حالي است كه دانشگاه‌هايي مانند اميركبير، صنعتي شريف و تربيت مدرس به ازاي هر استاد ۴ يا ۵ دانشجوي دكتري دارد. با تمام فشارهاي مالي كه بر دانشگاه آمده اما ۳۹۰۰ نفر از اعضاي هيأت علمي اين دانشگاه ارتقاي علمي يافته‌اند و ۴ هزار عضو هيأت علمي جديد در اين دانشگاه جذب شده‌اند».

مسئولان دانشگاه آزاد پيش از اين بارها بر مجوزدار بودن همه رشته‌هاي‌شان تأكيد كرده بودند اما حالا رئيس اين دانشگاه نه‌تنها به دانشجويان اطمينان داده نگران مجوز‌ها نباشند بلكه سختگيري‌ها را به نوعي غيرعادلانه تلقي كرده و خواستار تعميم آنها براي همه دانشگاه‌ها شده است.

  • معاون وزير علوم: با ميرزاده رفيقيم

معاون آموزشي وزير علوم در واكنش به انتقادات رئيس دانشگاه آزاد از وزارت علوم مبني بر سختگيري‌هاي اين وزارتخانه در پذيرش دانشجويان گفت: ما با ميرزاده رفيقيم. به گزارش خبرگزاري فارس، مجتبي شريعتي‌نياسر در جمع خبرنگاران با تأكيد بر اينكه با دانشگاه آزاد مشكلي نداريم، گفت: «از طرف من بنويسيد كه ما با ميرزاده بسيار رفيقيم».

کد خبر 350508

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha