رابطه استخدامی کارکنان به شکل‌های مختلفی به پایان می‌رسد.

يكي از اين شكل‌ها، بازخريد خدمت است. بازخريد خدمت عبارت است از اينكه دولت يا موسسه به كار گيرنده فرد، بدون بازنشسته‌كردن مستخدم، سنوات خدمتي او را در ازاي مبلغي بخرد و به خدمت وي پايان دهد. مستخدم خود مي‌تواند پيشقدم براي بازخريد خدمت شود يا سازمان درباره بازخريد خدمت او تصميم بگيرد. مبلغ بازخريدي با توجه به شرايط سازمان و موسسه و زمان‌هايي كه براي آن تعيين مي‌شود متفاوت است، لكن از يك ماه براي هر سال خدمت كمتر نخواهد بود. بند(ب) ماده65 قانون برنامه پنجم توسعه، به كارگيري كاركنان بازخريد شده را ممنوع اعلام كرده است، لكن ايثارگران شامل جانبازان، آزادگان و رزمندگان و همچنين فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان 70درصد و بالاتر از اين حكم مستثنا هستند.

از مواردي كه موجب ابهام درباره بازخريد سنوات خدمت آنان است، جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال است كه علاوه بر دريافت حقوق حالت اشتغال، در سازمان ديگري استخدام شده‌اند و تمايل دارند سنوات خدمت خود را بازخريد كنند. اين مشكل زماني به وجود آمد كه در سال87 دولت آيين‌نامه اجرايي ماده45 قانون الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت را تصويب و موضوع بازخريد سنوات خدمت كاركنان را ابلاغ كرد و عده‌اي از مشمولان حالت اشتغال شاغل در دستگاه‌ها تمايل به استفاده از مزايا و تسهيلات آن داشتند كه با ممانعت دستگاه‌هاي اجرايي مواجه شدند. در تاريخ 88/9/2 مشاور وقت رئيس‌جمهور در امور ايثارگران، طي مكاتبه‌اي با معاون حقوقي رئيس‌‌جمهور چنين استعلام كرده: ماده45 قانون الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مصوب 1384 و آيين‌نامه اجرايي آن، اين امكان را فراهم مي‌آورد كه بخشي از مستخدمان رسمي دستگاه‌هاي مشمول قانون فوق‌الاشاره با استفاده از مزاياي منظورشده در قانون و آيين‌نامه مربوط بازخريد شده و به خدمت ايشان در دستگاه خاتمه داده شود. در تبصره(2) ماده3 آيين‌نامه اجرايي آمده است: در صورت تمايل مستخدمين ايثارگر براي استفاده از ضوابط اين آيين‌نامه وجوه تشويقي بازخريدي آنان پس از محاسبه روش‌هاي موضوع بند‌هاي (الف) و (ب) اين ماده به ميزان 15درصد افزايش خواهد يافت. با عنايت به مطالب مشروح فوق خواهشمند است دستور فرماييد نظر آن معاونت در خصوص موارد ذيل اعلام شود:
1- آن دسته از جانبازان مشمول قانون حالت اشتغال كه ضمن دريافت حقوق حالت اشتغال با بهره‌مندي از مزاياي اشتغال و يا حضور فيزيكي در محل كار، حقوق دريافت مي‌دارند، آيا اين قبيل افراد با توجه به اطلاق تبصره(2) ماده3 آيين‌نامه اجرايي ماده45 مي‌توانند بازخريد شوند؟
2- آيا اصولا درخواست بازخريدي توسط اين افراد منع قانوني دارد يا خير؟
3- همچنين آيا استفاده از مزاياي بازخريدي تعارضي با دريافت حقوق حالت اشتغال دارد يا خير؟
معاون حقوقي رئيس جمهور در تاريخ88/12/24 چنين پاسخ مي‌دهد:
در خصوص استعلام از امكان بازخريدي جانبازان مشمول حالت اشتغال به استناد ماده45 قانون الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، اعلام مي‌دارد:
در صورتي كه مستخدم جانباز مشمول قانون حالت اشتغال، شاغل در شغلي غير از شغل مربوط به حالت اشتغال باشد و دستگاه متبوع نيز نظر به اصلاح ساختار نيروي انساني داشته باشد بازخريدي ايثارگران (جانبازان) از شغل ديگر به موجب تبصره(2) ماده3 آيين‌نامه اجرايي ماده45 قانون الحاق منوط به تمايل آنان است.
عنايت دارند عبارت «در صورت تمايل ايثارگر» براي استفاده از ضوابط اين آيين‌نامه در تبصره(2) ماده3 آيين‌نامه اجرايي مذكور دلالت بر لزوم رعايت ضوابط آيين‌نامه دارد. با توجه به مفاد نظريه شماره26577 مورخ 88/4/5 اين معاونت، استفاده جانبازان از مزاياي آيين‌نامه اجرايي ماده45 قانون فوق‌الذكر براي بازخريدي از شغل ديگر، تعارضي با دريافت حقوق حالت اشتغال ندارد. 

کد خبر 350506

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha