کمتر از ۹‌ ماه مانده به پایان عمر دولت یازدهم و درحالی‌که پرونده قطع یارانه افراد غیرنیازمند با هدف پرداخت آن به نیازمندان واقعی از نظر خیلی‌ها بسته شده و این اتفاق دست‌کم به این زودی‌ها نخواهد افتاد، گویا رئیس کمیته امداد امام‌خمینی(ره) همچنان به این موضوع امیدوار است یا دست‌کم ترجیح می‌دهد که برای یادآوری اهمیت این موضوع همچنان تکرار کند:

طرح «حمایت از نیازمندان از کارافتاده» در مجلس گذشته به نتیجه نرسید و رئیس کمیته امداد آن را «حسرت سا

 «بايد يارانه را فقط به نيازمندان بدهيم.» سيدپرويز فتاح در تازه‌ترين جلسه خود با نمايندگان مجلس اين‌بار با اعضاي كميسيون شوراها يك‌بار ديگر پيشنهاد حذف يارانه دهك‌هاي بالا و اختصاص اعتبار آن به كميته امداد را مطرح كرده است. به گزارش خبرگزاري فارس، آنطور كه اصغر سليمي، عضو هيأت رئيسه اين كميسيون از اين جلسه خبر داده، پس از ارائه گزارشي درباره موانع و مشكلات پيش روي اشتغال، بهداشت، مسكن و درمان مددجويان كميته امداد، پيشنهاد خود در اين‌باره را تكرار كرده است.

  • پيشنهاد قديمي

حذف يارانه ثروتمندان يا كساني كه به اين يارانه احتياجي ندارند، پيشنهاد اصلي و اول بسياري از كارشناسان، نمايندگان مجلس و البته مسئولان نهادهاي حمايتي در كشور است. در يك نمونه رئيس كميته امداد 23تير‌ماه امسال در صحن علني مجلس و خطاب به نمايندگان گفت: «واقعا نمي‌دانم شيوه پرداخت يارانه چقدر به عدالت نزديك است؟ چرا ۷ميليون نفر يارانه مي‌گيرند؟ چرا همه مساوي مي‌گيرند؟ چرا آنهايي كه براي اين پول به معاش‌شان نياز دارند، بايد به اندازه ديگران يارانه بگيرند؟»

اين مطالبه او حتي اسفند‌ماه سال گذشته گويا به تحقق نزديك‌تر شد وقتي كه خودش گفت: «براساس طرحي كه در كميسيون تلفيق مجلس مطرح شده و به تصويب رسيده است، ‌حذف يارانه 3دهك بالاي جامعه از ابتداي تيرماه كليد مي‌خورد و با نظر كميته امداد و بهزيستي به 2دهك پايين جامعه تخصيص پيدا مي‌كند.»

اين اتفاق البته هرگز نيفتاد و حالا فتاح همچنان به‌دنبال سهم نيازمندان ازكارافتاده از يارانه‌هاست؛ سهمي كه خودش به صراحت گفته پرداخت نمي‌شود. اشاره مستقيم و چندباره فتاح به موضوع يارانه‌ها در حالي است كه او پيش از اين از طرح حمايت از نيازمندان ازكارافتاده (6ميليون نفر) حمايت كرده بود؛ طرحي كه قرار بود براساس آن نيازمندان ازكارافتاده به‌طور ثابت حقوق مشخصي از حداقل دريافتي مشمولان قانون كار را دريافت كنند.

اين طرح اگر چه در مجلس گذشته به نتيجه نرسيد و رئيس كميته امداد آن را «حسرت سال94» خواند اما حالا در مجلس توسط تعدادي از نمايندگان تازه‌وارد مانند سلمان خدادادي رئيس كميسيون اجتماعي مجلس دنبال مي‌شود. علاوه بر رئيس كميته امداد، رئيس سازمان بهزيستي كشور نيز پيش از اين و در گفت‌وگو با همشهري ضمن حمايت از طرح 6ميليون نفر اعلام كرده بود كه تنها راه اجراي اين طرح قطع يارانه ثروتمندان است كه كاري پيچيده خواهد بود.

  • امكان تحقق

آيا خواسته فتاح و ديگران در اين‌باره در آخرين ماه‌هاي عمر دولت قابل تحقق است يا او فقط مي‌خواهد چراغ اين مطالبه را روشن نگه دارد تا در دولت‌هاي بعدي و آينده‌اي كه شايد دور نباشد، بتوان آن را دنبال كرد؟ شايد با نگاهي واقع‌بينانه پاسخ اين سؤال منفي باشد اما هستند كساني كه مي‌گويند هنوز امكان تحقق اين هدف به صفر نرسيده است.

ابوالفضل ابوترابي، عضو كميسيون شوراها كه در جلسه مذكور حضور داشته اگرچه پيشنهادهاي ديگري براي افزايش حمايت كميته امداد از مددجويانش دارد اما در گفت‌وگو با همشهري تأكيد مي‌كند: «حذف يارانه دهك‌هاي بالا در برنامه سال95 مصوب شده و اگر دولت اراده كند با توجه به اينكه اين موضوع در قانون آمده مي‌توان آن‌را اجرايي كرد.»

محمدرضا صباغيان بافقي ديگر عضو اين كميسيون هم در گفت‌وگو با همشهري با تأكيد بر اينكه هدف از هدفمندكردن يارانه‌ها اين بود كه اين هزينه به قشر ضعيف جامعه پرداخت شود و سمت و سويي بگيرد كه اقشار ضعيف بهره‌مند شوند، مي‌گويد: «در عمل ولي يارانه‌ها به همه يكسان داده شد. اين موضوع نياز به كار كارشناسي دارد كه چقدر از افراد مي‌توانند از اين يارانه‌ها بهره‌مند شوند.

اين قوانين قبلا ديده شده و بخشي از افراد حذف شدند. بخشي از اين يارانه دهك‌هاي حذف‌شده بايد به بخش توليد داده شود و بخشي به افراد نيازمند كه اين كار نياز به مديريت صحيح دارد. موضوع شرايط حذف يارانه‌ها و هدفمندي قبلا در قانون آمده. دولت با ضوابط و مقررات مي‌تواند اين يارانه‌ها را هدفمند كند و بايد دولت در اين‌باره تصميم بگيرد و اين كار را عملي كند.»

کد خبر 350494

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha