فیلم‌های سینمایی «محمد رسول‌الله(ص)» و «دختر» برای کسب جایزه بهترین فیلم از دهمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک باید با ۲ نماینده از ترکیه و یک فیلم روسی رقابت کنند.

سینما

به گزارش همشهري، فهرست نامزدهاي بخش فيلم‌هاي بلند داستاني دهمين دوره جوايز اسكرين آسيا پاسيفيك روز گذشته منتشر شد و تازه‌ترين تجربه كارگرداني سيد رضا ميركريمي با داشتن 3 نماينده، پيشتاز اين دوره لقب گرفت. «دختر» كه نامزد دريافت جايزه بهترين فيلم است، در بخش‌هاي بهترين بازيگر مرد با فرهاد اصلاني و بهترين فيلمنامه با مهران كاشاني هم بخت بردن جايزه دارد و از نظر تعداد نامزدها يكي از موفق‌ترين فيلم‌هاي امسال است.

محمد رسول‌الله(ص) مجيد مجيدي، دختر، «سرماي قلندر» مصطفي كارا، «خاكستر گرم» زكي دميركوبوز (هر 2 از تركيه) و «دانش‌آموز» كريل سربرنيكوف از روسيه فيلم‌هاي حاضر در بخش جايزه بهترين فيلم هستند. در اين ميان، نامي از نمايندگان هند، كره‌جنوبي، ژاپن و چين به چشم نمي‌خورد كه از نكته‌هاي عجيب امسال جوايز آسيا پاسيفيك است. در مجموع 39 فيلم در بخش‌ها و رشته‌هاي مختلف براي كسب جايزه رقابت مي‌كنند.

در بخش بهترين فيلمبرداري هم ويتوريو استورارو يكي از نامزدهاي دريافت جايزه است؛ فيلمبردار سرشناس و برنده اسكار ايتاليايي در توليد محمد رسول‌الله(ص) با مجيدي همكاري كرده و سال گذشته هم جايزه ويژه جشنواره كمرايميچ لهستان را همراه با فيلمساز نامزد اسكار ايران گرفته بود. استورارو در بخش بهترين فيلمبرداري جوايز اسكرين آسيا پاسيفيك 4 رقيب از هند، روسيه، تركيه و جمهوري خلق چين پيش رو دارد.

فهرست نامزدهاي 4 بخش ديگر جوايز اسكرين آسيا پاسيفيك 2016 چند روز پيش اعلام شده بود كه ايران 2 نماينده در آن داشت؛ «نفس» به كارگرداني نرگس آبيار در بخش بهترين فيلم كودك و نوجوان بخت بردن جايزه دارد و بايد با نمايندگان هند، افغانستان و كره‌جنوبي رقابت كند. مستند تحسين‌شده «روياهاي دم صبح» مهرداد اسكويي هم در بخش بهترين مستند رقبايي از كامبوج، روسيه، تايوان و استراليا پيش رو دارد.

ديويد پوتنام، تهيه‌كننده نامدار بريتانيايي كه با «ارابه‌هاي آتش» برنده اسكار شده و فيلم برنده نخل طلايي «ماموريت» را هم در كارنامه دارد، رئیس هیات داوران جوایز اسكرين آسیا پاسیفیک امسال است. کیم دونگ‌هو رئیس جشنواره فیلم بوسان، نانسون شی تهیه‌کننده اهل هنگ‌کنگ، جین چپمن تهیه‌کننده فیلم برنده نخل طلایي «پیانو» و شیام بنگال فيلمساز نامدار هندي ديگر همكاران پوتنام در هيات داوري هستند.

ايران سابقه‌اي درخشان در دوره‌هاي گذشته جوايز آسيا پاسيفيك دارد و «خون‌بازي» رخشان بني‌اعتماد، «اتوبوس شب» كيومرث پوراحمد، رضا ناجي براي بازي در «آواز گنجشك‌ها»، «درباره الي» و «جدايي نادر از سيمين» اصغر فرهادي، «ديگري» مهدي رحماني و... پيش از اين در دوره‌هاي مختلف موفق به كسب جايزه شده‌اند. دهمين دوره اهداي اين جوايز 24نوامبر (4 آذرماه) در بريزبين استراليا به برگزيدگان اهدا مي‌شود.

  • يك نقش‌آفريني پرجايزه

فرهاد اصلاني كه بازي او در «دختر» مورد توجه تماشاگران و منتقدان قرار گرفته است، امسال در سي و هشتمين جشنواره فيلم مسكو جايزه بهترين بازيگر مرد را براي بازي در فيلم سيدرضا ميركريمي به دست آورد و پس از آن برنده جايزه بهترين بازيگر از جشنواره باتومي در گرجستان شد. او مي‌تواند با درخشش در مراسم اهداي جوايز اسكرين آسيا پاسيفيك، سه‌گانه خود را كامل كند. هر چند هنرنمايي در دختر 3 نامزدي در جشنواره فيلم فجر و 2 جشن خانه سينما و انجمن منتقدان هم برايش به همراه داشت.

کد خبر 350476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha