مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

کمبود ید که به تبع خود عوارضی همچون کم‌کاری تیروئید، گواتر و اختلال عملکرد ذهنی را به‌دنبال داشت، روزگاری از مسائل پرچالشی بود که با برنامه جامع اضافه‌کردن ید به چرخه تغذیه‌ای، معضل کمبود آن مرتفع شد.

ید

در همين حال، رئيس پژوهشكده علوم غدد درون‎‌ريز و متابوليسم در يك نشست خبري، با اشاره به برنامه‌هاي وزارت بهداشت براي مصرف نمك يددار در كشورگفت: خوشبختانه كمبود يد در ايران مرتفع شده است. دكتر فريدون عزيزي گفت: به‌دنبال تشكيل كميته كشوري مبارزه با كمبود يد، در برنامه‌اي ۱۰ ساله كه از سال ۱۳۶۸ در كشور آغاز شد، كارخانجات توليد نمك مجبور شدند يد را به نمك‌هاي توليدي اضافه كنند و امروز، كمبود يد در كشور كنترل شده است. وي با اشاره به پژوهشي كه هر ۵ سال يك‌بار با كمك وزارت بهداشت و پژوهشكده غدد و متابوليسم انجام مي‌شود، گفت: براساس اين پايش روي ۱۸ تا ۳۰ هزار دانش‌آموز در نقاط مختلف كشور، وضعيت گواتر و افزايش ميزان يد ادرار مورد بررسي قرار مي‌گيرد. وي افزود: از سال ۶۸ تا امروز با يدرساني‌اي كه در كشور انجام شده است، حدود ۶۶ ميليون ضريب هوشي كودكان اضافه شده و از ۳۳ ميليون گواتر
جلوگيري شده است.

  • نياز زنان باردار به مصرف يد

عزيزي به وضعيت نياز بدني زنان باردار به يد اشاره كرد و افزود: زنان باردار مي‌بايست بين ۱.۵ تا ۲ برابر نياز معمولي، يد دريافت كنند و به‌نظر مي‌رسد از طريق مصرف نمك يددار اين ميزان تأمين نمي‌شود.

رئيس انجمن متخصصان غدد و متابوليسم ايران افزود: موضوع مكمل يد براي زنان باردار در بسياري از كشورهاي دنيا توصيه مي‌شود؛ بنابراين وزارت بهداشت تصميم گرفت با كمك شركت‌هاي دانش بنيان، تركيب«يدوفوليك» را براي مصرف زنان باردار و مادران شيرده توليد كند.

  • يدوفوليك بايد رايگان شود

عزيزي تأكيد كرد: براساس برنامه ملي كه وزارت بهداشت به استان‌هاي سراسر كشور ابلاغ كرده است، يدوفوليك در مراكز بهداشتي به‌صورت رايگان در دسترس مادران باردار قرار مي‌گيرد. وي با اعلام اينكه يدوفوليك هنوز تحت پوشش بيمه نيست، افزود: يدوفوليك مي‌بايست 3‌ماه قبل از بارداري و در دوران بارداري و ۶‌ماه دوران شيردهي، مصرف شود. وي به عوارض كمبود يد در مادران باردار نيز اشاره كرد و افزود: كمبود يد در دوران جنيني مي‌تواند ضريب هوشي كمتري در كودك به‌ دنبال داشته باشد.

کد خبر 350391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha