یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

پایان سال ۹۵، آخرین هدفگذاری دولت برای بستن پرونده مسکن مهر بود اما گزارش‌ها نشان می دهد همانگونه که هدفگذاری مختومه‌شدن پرونده مسکن مهر از پایان سال ۹۴به پایان سال ۹۵موکول شد، این‌بار نیز این پرونده به سال ۹۶ بکشد.

مسکن مهر

۱۷ اسفند ۹۲ بود كه احمد اصغري‌مهرآبادي، قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي در طرح مسكن مهر، هدفگذاري تحويل همه خانه‌هاي مسكن مهر تا پايان سال 94را علني كرد و بنا شد تا پايان سال 94همه 2ميليون و 300هزار واحد مسكن مهر تحويل داده شوند. البته روند فرسايشي تكميل واحدهاي مسكوني مهر در طول سال 94مانع از تحقق اين وعده شد و كار را به جايي رساند كه اصغري مهرآبادي در تاريخ 11ارديبهشت 95زمان مختومه شدن پرونده مسكن مهر را سال 95اعلام كند.

البته گفته‌هاي او حاكي از اين بود كه باوجود بسته شدن پرونده، چندان نمي‌توان روي تحويل واحدها حساب كرد به اين صورت كه پرونده مسكن مهر در سال 95به استثناي پروژه‌هاي داراي معارض و پرونده‌هاي قضايي بسته مي‌شود اما درباره تأمين خدمات آب و برق نمي‌توان با قاطعيت سخن گفت. پيرو اين صحبت مي‌توان اظهارات معاون تعاون وزير كار را فصل‌الخطاب مختومه شدن پرونده مسكن مهر دانست. به گزارش تسنيم، سيدحميد كلانتري در تاريخ 25مرداد ۹۵ از اتمام يك‌ميليون واحد مسكن مهر در سال‌جاري خبر داد و گفت: «طبق برنامه‌ريزي صورت‌گرفته بقيه واحدهاي مسكن مهر در سال آينده به پايان مي‌رسد.»

تأمين خدمات زيربنايي طرح مسكن مهر و مشكلاتي كه در اين حوزه وجود دارد، يكي از بحث‌هاي عمده دولتمردان دولت يازدهم در طول اجراي اين طرح بوده است. مسئله‌اي كه در گزارشي كه كميسيون اصل 90مجلس درباره عملكرد دولت در طرح مسكن مهر منتشر كرد نيز به آن اشاره شده بود و سخنگوي كميسيون اصل90 مجلس شوراي اسلامي نيز آن ‌را مانع بسته‌شدن كامل پرونده طرح مسكن مهر عنوان مي‌كند.

  • بودجه 96به داد مسكن مهر مي‌رسد

بهرام پارسايي در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: وزارت راه و شهرسازي قول داده آن بخش از مسكن مهر كه مربوط به اين وزارتخانه است را تا پايان سال‌جاري به اتمام برساند؛ البته در اين ميان حدود 49هزار واحد در قوه قضاييه پرونده دارند كه ابتدا بايد تعيين تكليف شوند تا بعد بتوان در مورد آنها اقدام كرد.

پارسايي، آماده نبودن خدمات روبنايي ازجمله امكانات آموزشي، درماني و امنيتي را از جمله مسائلي عنوان مي‌كند كه مي‌تواند باعث تأخير در تحويل واحدها شود از اين‌رو معتقد است تأخير يا تسريع واحدها و در نتيجه بسته شدن پرونده مسكن مهر در گرو همراهي و همكاري دستگاه‌هاي مسئول ازجمله آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و نيروي انتظامي است. او مي‌گويد: وزارت راه و شهرسازي قول داده است واحدهايي را كه مرتبط با اين وزارتخانه ‌است، به جز بخشي كه معارض دارد، تا پايان سال95 به اتمام برساند اما بايد دستگاه‌هاي مربوطه همراهي كنند تا اين كار انجام شود.

به گفته پارسايي در بودجه سال 96دستگاه‌هاي مرتبط با طرح مسكن مهر بايد اعتباراتي براي ساخت مراكز آموزشي، بهداشتي، اماكني مثل پاسگاه انتظامي و... اختصاص پيدا كند. آنگونه كه سخنگوي كميسيون اصل90 مجلس شوراي اسلامي اظهار مي‌كند وزارت راه و شهرسازي نيز منابعي را از محل مجوز فروش بخشي از زمين‌هايي كه در اختيار دارد تهيه كرده و به پشتوانه اين منابع مي‌گويد مي‌توانند مسكن مهر را تا پايان 95به پايان برسانند اما به هر حال آن بخش از زيرساخت‌ها و خدمات روبنايي مربوط به حوزه‌هاي آموزشي، بهداشتي، امنيتي و... كه به وزارتخانه‌هاي ديگر مرتبط مي‌شود قطعا دچار مشكل بودجه است و هر ميزان كه به بهره‌برداري نرسد، بايد در بودجه سال آينده تأمين اعتبار شود تا به پايان برسد.

  • چالش‌هاي ادامه‌دار مسكن مهر

ماجراي بسته‌شدن پرونده طرح مسكن مهر در حالي ادامه‌دار شده است كه متقاضيان ناراضي و اغلب بي‌خبر از قيمت تمام‌شده واحدها، اعتراض‌هاي خود را علني كرده و حتي كار را به تجمع مقابل وزارت راه و شهرسازي هم كشانده‌اند. گذشته از اين، معضلات مختومه‌شدن پرونده مسكن مهر به همين‌جا محدود نمي‌شود و طبق اظهارات اصغري مهرآبادي، حدود ۱۱۷ هزار واحد از اين طرح بدون مشتري هستند و پرونده ۴۹ هزار واحد ديگر نيز در مراجع قضايي در حال رسيدگي است كه مي‌تواند زمان مختومه شدن كامل اين طرح را به تأخير بيندازد.

کد خبر 350373

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha