سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد کشت خشخاش در افغانستان طی سال‌جاری میلادی ۱۰ درصد و تولید تریاک در این کشور ۴۳ درصد افزایش داشته است.

نقشه

طبق گزارشي كه ديروز به‌صورت مشترك از سوي وزارت مبارزه با مواد‌مخدر افغانستان و دفتر مبارزه با مواد‌مخدر و جرايم سازمان ملل (UNODC) منتشر شد، مجموع زمين‌هاي زيركشت خشخاش در افغانستان از 183هزار هكتار در سال قبل به 201هزار هكتار در سال‌جاري ميلادي رسيده است. بر اين اساس، ميزان توليد ترياك هم از 3هزار و 300تن در سال گذشته به 4هزار و 800تن در سال‌جاري افزايش يافته است.

اين گزارش نشان مي‌دهد، حدود 84درصد از خشخاش در افغانستان در ولايت‌هاي جنوبي و غربي اين كشور كشت مي‌شود؛ اين مناطق درست همان مناطقي است كه طي 2سال اخير گروه طالبان موفق شده بار ديگر در آنها جاي پاي خود را محكم كند. بيش از 80درصد از ترياك توليدي در جهان متعلق به افغانستان است.

بخشي از اين ترياك در مرحله بعدي در اين كشور و در ديگر كشورها به هرويين تبديل مي‌شود كه بسيار مخرب‌تر و مخدرتر از ترياك است.
گزارش سازمان ملل نشان مي‌دهد روند مبارزه با مواد‌مخدر و از ميان بردن زمين‌هاي خشخاش در افغانستان طي سال‌جاري ميلادي به‌شدت پسرفت داشته است. اين تلاش‌ها 91درصد نسبت به سال گذشته كمتر شده و اين موضوع به‌طور مشخص با وضعيت جديد امنيتي در افغانستان و قدرت‌گيري دوباره طالبان در اين كشور و در مقابل، كاهش كنترل دولت بر برخي ولايات ارتباط مستقيم دارد. نيروهاي طالبان اكنون بيش از 30درصد از خاك افغانستان را در كنترل دارند و درگيري‌ها ميان آنها و نيروهاي دولتي در برخي مناطق همچون هلمند، قندهار، بغلان و بلخ همچنان ادامه دارد.

طالبان، هم خود در مناطق تحت كنترلش اقدام به كشت خشخاش و توليد ترياك مي‌كند، هم كشاورزان اين مناطق را به اين كار ترغيب كرده و اين گروه از كشاورزاني كه خشخاش كشت مي‌كنند ماليات‌هاي سنگين دريافت مي‌كند تا هزينه نيروها و عمليات‌هايش را تأمين كند.

سازمان ملل در گزارش خود علاوه بر مسئله ناامني و كاهش كنترل دولت مركزي افغانستان بر ولايت‌هاي دوردست، به مسئله تغييرات آب‌وهوايي و بهبود شرايط براي كشت خشخاش نيز اشاره كرده است. سال گذشته به‌دليل خشكسالي گسترده در افغانستان، كشاورزان در بسياري از مناطق امكان كشت خشخاش نداشتند.

كمك‌كنندگان بين‌المللي در دهه گذشته ميلياردها دلار براي مبارزه با مواد‌مخدر به افغانستان كمك كرده‌اند و تلاش‌هايي نيز صورت گرفته تا كشاورزان افغان را به كاشت محصولات جايگزين مانند زعفران تشويق كنند، اما اين تلاش‌ها تاكنون نتايج ملموسي نداشته است.

  • عمليات تروريستي از نماي بالا

گروه طالبان ديروز ويدئويي را منتشر كرد كه يكي از عمليات‌هاي تروريستي اين گروه را از بالا و دريچه دوربين فيلمبرداري يك هواپيماي بدون سرنشين نشان مي‌دهد. اين ويدئو مربوط به حمله 3هفته پيش يكي از نيروهاي طالبان با خودروي بمبگذاري شده به پايگاه پليس در ولايت هلمند در جنوب افغانستان است. منابع دولت افغانستان، صحت اين ويدئو را تأييد كرده‌اند.

طالبان اين عمليات و فيلمبرداري از آن را يك «موفقيت بزرگ» خوانده و گفته كه اين ويدئو نشان مي‌دهد نيروهايش توانايي استفاده از جديدترين تكنولوژي‌هاي روز دنيا را دارند. با اين حال، وزارت دفاع افغانستان گفته كه اين اقدام را نمي‌توان يك «موفقيت» دانست؛ چرا كه اين پرنده‌هاي كوچك را مي‌توان از هر فروشگاهي تهيه و با استفاده از آنها اقدام به فيلمبرداري كرد.

کد خبر 350372

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha