همشهری آنلاین- علی شاکری: احسان رجائیان یکی از ۵ داور بین‌المللی والیبال در فرانسه است.

Ehsan Rajaiyan

او اصالتا خرم‌آبادی است و همراه با پدر و مادرش از دو سالگی راهی این کشور شده و هم اکنون مقیم فرانسه است.

فارسی را روان و خوب صحبت می‌کند، به طوری که خیلی متوجه ته لهجه فرانسوی‌اش نمی‌شوی. این داور بین‌المللی ایرانی فرانسوی که یکی از افتخاراتش قضاوت بازی دوستانه ایران و فرانسه قبل از بازی‌های انتخابی المپیک در اردیبهشت ماه بود، برای دیدن اعضای فامیل و پدر ومادر همسرش در تهران به سر می‌برد.

از این فرصت استفاده کردیم و با کمک علیرضا قریب، داور بین‌المللی و دوست نزدیکش گفت و گویی اختصاصی برای همشهری آنلاین گرفتیم که امیدواریم مورد توجه خوانندگان قرار بگیرد.

  • یک بیوگرافی کلی از خودت، چند سالته ؟ کجا زندگی می‌کنی ؟ شغل غیر داوری‌ات چیست ؟

من احسان رجائیان از پدر و مادری اصالتا خرم‌آبادی متولد شدم و دو سالم بود که به فرانسه رفتیم . هم اکنون مقیم فرانسه هستم و با توجه به این که پدر و مادر همسرم در تهران زندگی می‌کنند، سالی یکی دو بار برای دیدنشان به ایران سفر می‌کنیم. ایران و سنت‌هایش را خیلی دوست دارم. به عنوان مدیر یک فروشگاه بزرگ اغذیه در شهر گرونوبل نزدیکی لیون هستم و تحصیلاتم لیسانس محیط زیست است و نزدیک به 16 سال است که داور رسمی والیبال هستم.

  • در چه سالی داور بین‌المللی شدی ؟ و مهم‌ترین بازی‌هایی را که قضاوت کردی ؟

در سال 2014 به درجه داور بین‌المللی نایل شدم. همین یک ماه پیش مسابقات نوجوانان اروپا را قضاوت کردم. رقابت‌های اروپایی و یکی دو بار نیر فینال والیبال باشگاه‌های فرانسه سوت زدم.

  • دستمزد داوران والیبال در رقابت‌های داخلی چقدر هست ؟

در فرانسه دستمزد داور اول و دوم مشابه هم و 130 یورو است و بر خلاف کشورهای دیگر در فرانسه به جای 4 خط نگهدار از دو خط نگهدار استفاده می‌کنند که دستمزد آنها هم 50 یورو است.

  • والیبال چه جایگاه و اعتباری در ورزش فرانسه دارد ؟

در فرانسه رشته‌های فوتبال، هندبال جزو ورزش‌های پر طرفدار و محبوب به شمار می‌روند. والیبال بعد از قهرمان شدن فرانسه در لیگ جهانی و اروپا تا حدودی توانست خبرساز شود.

  • والیبال ایران از چه زمانی نامش در فرانسه خبرساز شد ؟

قهرمان شدن ایران در مسابقات نوجوانان جهان در سال 2007 در تیخوانا مکزیک که با شکست دادن فرانسه به فینال رسیده بود، و همچنین حضور در لیگ جهانی، مسابقات قهرمانی جهان و المپیک باعث معروف شدن والیبال ایران در فرانسه شد.

  • چطور شد که به عنوان داور بازی ایران و فرانسه انتخاب شدی ؟

شنیده بودم که تیم ایران قراره اردیبهشت ماه برای انجام بازی با فرانسه به این کشور سفر کنه و به همین خاطر با مراجعه به فدراسیون، خواستار قضاوت کردن این بازی شدم که موافقت شد تا من به یکی از آرزوهایم برسم.

  • شنیدیم در سفر به ایران یکی دیگر از آرزوهایت هم در حال تحقق پیداکردن است ؟

بله و آن هم قضاوت کردن در ایران بود که با مساعدت آقای حاتمی فراهم شد و قرار است روز چهارشنبه به عنوان داور، بازی هاوش گنبد و پارسه را قضاوت کنم.

  • ارتباطت با والیبال ایران چگونه بر قرار شد ؟

آشنایی من با والیبال ایران، آمدن تیم ملی به فرانسه بود و مسئولين فدراسیون لطف داشتند و من خیلی از این بابت خوشحالم که می‌توانم به سرزمین پدر و مادری‌ام خدمت کنم. البته این را نیز بگویم که از قبل با آقای شاهمیری دوست بودم و با علیرضا قریب هم همین طور.

احسان رجائیان

  • کدامیک از موفقیت‌های والیبال ایران بیشتر تو را تحت تاثیر قرار داده است ؟

قهرمانی ایران با ولاسکو در جام ملت‌های آسیا 2011. از آن تیم بازی امیر حسینی و بازارگرد را خیلی دوست داشتم.

  • آیا می‌توانی مقایسه‌ای میان والیبال ایران و فرانسه داشته باشی ؟

علاقه به والیبال در ایران قابل مقایسه با فرانسه نیست. در اینجا مردم عاشقانه والیبال را دوست دارند. این را به چشم خودم با حضور در ایران در لیگ جهانی دیدم و یا همین هفته گذشته در خانه والیبال تهران. در فرانسه تماشاگران اصلا شور و حال تماشاگران ایرانی را ندارند.

کد خبر 350325

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha