یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵
۰ نفر

همشهری دو - محمد سرابی: راننده‌های تاکسی انبوهی از مدارک مختلف را در خودرویشان نگه می‌دارند.

تاکسی

 بيشتر آنها يك كيف كوچك دارند كه پر از كاغذ‌هاي تاشده است و آن را توي داشبورد يا جاي امن ديگري نگهداري مي‌كنند. همه راننده‌ها بايد گواهينامه و كارت ماشين و برگه‌هاي بيمه را همراه داشته باشند ولي راننده‌هاي تاكسي با كاغذ‌بازي‌هاي خيلي بيشتري درگير هستند و ترجيح مي‌دهند از هر پرداختي يك رسيد و از هر مدركي يك كپي نگه‌ دارند زيرا بار‌ها پيش آمده است كه در جايي معطل همراه نداشتن يك مدرك شده‌اند.

از يك قرن پيش كه ادارات در ايران شروع به‌كار كردند، كاغذبازي هم همراه با آنها وارد فرهنگ عمومي شد. زماني كه تعداد ادارات كم بود باسواد‌ها هم كم پيدا مي‌شدند و امور چندان ثبت و ضبط نمي‌شدند اما با گذشت زمان نياز به نگهداري سوابق افزايش پيدا كرد و دفتر و بايگاني‌ها رشد كردند. براي هر كاري بايد نامه‌اي نوشته مي‌شد و از اتاقي به اتاق ديگر مي‌رفت به همين دليل طنز‌هاي تلويزيوني و مطبوعاتي با اين موضوع ساخته شده است. تقريبا براي همه پيش آمده است كه بارها نياز به ارائه مدارك گوناگوني از كپي شناسنامه گرفته تا عكس 6در4پيدا كنند و براي همين گروهي ترجيح مي‌دهند پيشاپيش حدس بزنند كه احتمالا به چه برگه‌هايي احتياج پيدا خواهند كرد اما اين كار هم هميشه جواب نمي‌دهد. بار‌ها پيش آمده است كه پس از مدت طولاني ايستادن در صف و رسيدن مقابل باجه متوجه مي‌شويم كه يك برگه كاملا حياتي را همراه نداريم.

زماني اين اميد ايجاد شده بود كه فناوري مي‌تواند اين مشكلات را حل كند در نتيجه همه آماده ورود به عصر رايانه‌ها بودند. از حدود يك دهه قبل كه شبكه‌هاي به هم پيوسته رايانه‌اي به‌صورت گسترده در ادارات به‌كار گرفته شدند اصطلاح ديگري هم به فرهنگ عمومي افزوده شد به نام «شبكه قطع است» كه نشان مي‌دهد كارمند پشت باجه تقصيري ندارد و با وجود اينكه مي‌خواهد كارش را انجام دهد اما دستگاه او به جايي كه بايد وصل باشد وصل نيست و در نتيجه شما بايد برويد و فردا بياييد يا اينكه روي صندلي‌ها بنشينيد تا چند ساعت بگذرد و اگر ساعت كار اداري تمام نشده بود كارتان انجام شود. البته آن موقع هم بايد «كد رهگيري» را داشته باشيد. تماشاي صحنه ارباب‌رجوع‌هايي كه مداركي را نياورده‌اند يا اعداد و اطلاعات مهمي را نمي‌دانند و با اين حال مي‌خواهند كارشان را پيش ببرند و گاهي هم موفق مي‌شوند براي ما عادي شده است.

راننده‌هاي كاميون هم كيف‌هاي مدارك را همراه خود مي‌برند و علاوه بر آن در نقاط مختلف كاميون‌هايشان پول نقد يا كارت‌هاي بانكي مخفي مي‌كنند. اين كار ديگر ربطي به كاغذبازي ندارد. اگر كاميون در ميانه راه خراب شود آشنايي و رفاقت كه هيچ، چك و ضمانت هم به درد نمي‌خورد و فقط بايد پول نقد داشت.

اتفاقا به همين دليل است كه گروهي از سارقان جاده‌ها در كمين كاميون‌ها هستند زيرا از اين قانون همراه داشتن پول خبر دارند. ثبت و ضبط مفيد و منظم نامه‌ها و صورتحساب‌ها و رفت‌وآمد‌ها، بيشتر از اينكه به دفتر‌هاي جلد‌چرمي بزرگ يا رايانه‌هاي صفحه تخت بستگي داشته باشد به آدم‌هايي كه از آن استفاده مي‌كنند و نظمي كه به‌كار مي‌برند، بستگي دارد.

کد خبر 350292

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha