یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

سیدحمایت میرزاده: به‌عنوان کارشناسی که ۳۰سال سابقه کار در آموزش و پرورش را دارم اعلام می‌کنم مشکل آموزش و پرورش کشور تغییر وزیر نیست.

تغيير وزير آموزش و پرورش مشكل اين دستگاه را حل نخواهد كرد، دولت بايد نگاه ويژه‌اي به اين وزارتخانه داشته باشد. هم‌اكنون وزارت آموزش و پرورش به دستگاه‌هاي مختلف بابت هزينه‌هاي جاري مدارس ازجمله آب، برق، گاز و تلفن بدهي دارد. از طرفي فرهنگيان نيز مطالباتي دارند كه هنور دولت امكان پرداخت آن را ندارد. پاداش پايان خدمت برخي فرهنگيان بازنشسته سال93 هنوز پرداخت نشده، پس وزير جديد بايد تا حد امكان بدهي‌هاي اين وزارتخانه به فرهنگيان و ساير دستگاه‌ها را بپردازد.

پس مشكل آموزش و پرورش تغيير وزير نيست، بايد نگاه دولتمردان به آموزش و پرورش تغيير كند. الان هر فردي كه وزير شود نمي‌تواند معجزه كند. ضرورت دارد تا دولت بودجه ويژه‌اي به اين وزارتخانه اختصاص دهد و براي مثال به ساير دستگاه‌ها اعلام كند تا زماني كه مطالبات معوقه فرهنگيان پرداخت نشود امكان پرداخت ساير مطالبات كاركنان دولت وجود ندارد. هم‌اكنون آموزش و پرورش در تأمين هزينه‌هاي مدارس شبانه‌روزي با مشكلات زيادي روبه‌روست كه ربطي به وزير ندارد و بايد بودجه اين مدارس از سوي دولت تخصيص يابد. حتي يك ريال هم بابت اين مدارس پول به‌حساب آموزش و پرورش واريز نشده‌ و آموزش و پرورش براي هزينه‌هاي اين مدارس بدهكار است.

از طرفي فرهنگيان بي‌انگيزه شده‌اند كه بايد اين امر بر طرف شود، البته بخشي از اين بي‌انگيزگي ناشي از عملكرد دولت در چند سال اخير است. وقتي معلم خودش را با ساير كاركنان دولت مقايسه مي‌كند احساس مي‌كند جايگاه مناسبي ندارد. دولت بايد در اين‌باره اقدامات مؤثري انجام دهد كه در گذشته توجهي به اين موضوع نشده‌است. بخشنامه‌هاي متعدد موجب نارضايتي معلمان و مديران مدارس شده است. مديران مدارس هم‌اكنون به جاي اينكه دنبال افزايش كيفيت آموزش باشند به فكر گذران امور جاري هستند.

معلمان به لحاظ وضعيت معيشتي به‌شدت در فشار هستند. دولت بايد نگاه يكساني نسبت به همه كاركنان خود داشته باشد و قوانين درباره همه آنان اجرا شود. مسسئولان آموزش و پرورش نمي‌گويند قانون را اجرا نمي‌كنند بلكه مي‌گويند بودجه براي اجراي قانون نداريم.

در اين وضعيت هر فردي كه وزير آموزش و پرورش شود اگر دولت كمك نكند نمي‌تواند كاري انجام دهد، پس دولت بايد نگاهش به آموزش و پرورش را تغيير دهد. همان كاري كه دولت در رابطه با بهداشت و درمان مردم انجام داد و بودجه ويژه‌اي براي آن اختصاص داد بايد درباره آموزش و پرورش نيز رانجام شود. بايد يك جلسه هيأت دولت به مشكلات آموزش و پرورش و اتخاذ راهكارهايي براي حل آنها اختصاص يابد. وزير آموزش و پرورش در آن جلسه مشكلات و تنگناها را بيان كند و رئيس‌جمهور براي كمك به رفع مشكلات و مسائل آموزش و پرورش تكليف هر دستگاه را مشخص كرده و دستور به اقدام بدهد. اگر هم نياز به تصويب قانون است با مجلس هماهنگي كند.

به‌عنوان كسي كه 30سال در آموزش و پرورش سابقه كار دارم پيشنهاد مي‌كنم تا دولت تصويب كند تا زماني كه مطالبات معوقه فرهنگيان پرداخت نشده، نسبت به پرداخت پاداش پايان خدمت كاركنان ساير دستگاه‌ها اقدام نشود. اين صحيح نيست كه پاداش پايان خدمت ساير كاركنان دولت بلافاصله پس از بازنشستگي پرداخت شود ولي فرهنگيان 3سال در انتظار باشند. اين انگيزه كار را در فرهنگيان از بين مي‌برد. باز هم تأكيد مي‌كنم تغيير فرد مشكلي را حل نخواهد كرد، بايد نگرش دولتمردان نسبت به آموزش و پرورش تغيير كند و دولت بايد نگاه ويژه‌اي به اين دستگاه داشته باشد.

کد خبر 350261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha