مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳
۰ نفر

مرکز ترک اعتیاد «معتادان خودمعرف بی‌بضاعت» توسط شهرداری راه‌اندازی شده و در آینده‌ای نزدیک یک مرکز گسترده دیگر نیز به آن افزوده خواهد شد.

چهارشنبه گذشته چهارمين جلسه آسيب‌هاي اجتماعي به رياست دادستان تهران به ارائه گزارش اقدامات انجام‌شده شهرداري در اين خصوص اختصاص داشت. محمدباقر قاليباف، شهردار تهران در اين جلسه از دستگيري 11هزار معتاد طي7 ‌ماه گذشته در تهران خبر داد و گفت: 24هزار پرونده كيفري با موضوع مواد‌مخدر طي سال‌جاري تشكيل شده كه در اين ميان 570نفر تبعه كشورهاي خارجي بوده‌اند كه دستگير شده و از كشور طرد شده‌اند.

وي در عين حال به نداشتن كارنامه قابل‌قبول تمامي ارگان‌ها درخصوص مقابله با مواد‌مخدر و روانگردان‌ها اشاره كرد و گفت: با روند رو به افزايش تعداد معتادان به‌ويژه از نوع متجاهر مواجه هستيم و بايد بررسي شود كه كدام‌يك از كمپ‌ها يا مراكز تاسيس شده، از حيث كيفي فعاليت مثبت و قابل‌قبولي ارائه كرده‌اند.

بررسي و بازبيني استانداردها، موضوع ديگري بود كه شهردار تهران درمورد كمپ‌هاي ترك اعتياد به آنها اشاره كرده است. به گفته وي بررسي نحوه فعاليت كمپ‌ها در دوره قبل، وجود مشكلاتي را در آنها به اثبات رساند؛ موضوعي كه موجب ايجاد فرايندي معيوب در درمان معتادان است و با داشتن بار مالي فراوان، خروجي اندكي داشته و احتمال بازگشت مجدد معتادان متجاهر به جامعه نيز وجود دارد.

بهاران، مركزي كه براي كارآفريني و بازگشت بهبوديافتگان به زندگي اجتماعي و خانوادگي و مهارت‌هاي شغلي توسط شهرداري تهران راه‌اندازي شده، طبق اعلام شهرداري تاكنون در چرخه‌اي 9ماهه 1500بهبود يافته را در خود جاي داده كه تعدادي از آنها درمانشان تكميل و به خانواده بازگشته‌اند و تعداد ديگري نيز همچنان مراحل كسب انواع مهارت‌ها را مي‌گذرانند.

همچنين به گفته رضا قديمي، مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري در 6‌ماه اخير 2500معتاد متجاهر در كمپ‌هاي شهرداري تهران يا كمپ‌هاي طرف قرارداد با شهرداري منتقل شده‌اند كه پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال اين تعداد تا 6هزار نفر افزايش يابد و بعد از آن نيز بهبوديافتگان وارد بهاران خواهند شد. جعفري دولت‌آبادي، دادستان تهران نيز كه به حضور همه‌جانبه تمامي دستگاه‌هاي مرتبط در اين مهم تأكيد كرده از شهرداري تهران خواسته اين مراكز را افزايش دهد.

مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي در اين‌باره به همشهري گفت: تاكنون 23مركز بهاران راه‌اندازي شده و فعاليت خود را شروع كرده‌اند كه قرار است تا پايان سال 21مركز ديگر هم در تهران كار خود را آغاز كنند تا مجموع ظرفيت مراكز را به 4400نفر برساند.
وي اين را هم گفت كه تاكنون ديگر ارگان‌ها همكاري خوبي با شهرداري داشته‌اند كه درصورت ادامه، استانداردهاي اين مراكز ارتقا خواهد يافت. فرزاد هوشيار، مديرعامل سابق سازمان خدمات اجتماعي پيش از اين از واگذاري مراكز بهاران به بخش خصوصي و سازمان‌هاي مردم‌نهاد فعال و باتجربه در حوزه بهبوديافتگان خبر داده بود. به گفته قديمي، مديرعامل فعلي سازمان، آماده‌سازي‌ اين مراكز و تجهيز آنها توسط شهرداري انجام شده اما ادامه فعاليت آنها نيازمند حضور حوزه‌هاي متخصص مردمي است.

هم‌اكنون 10مركز در حال واگذاري است و ديگر مراكز نيز به مرور واگذار خواهند شد. شهرداري، بهزيستي، نيروي انتظامي، وزارت بهداشت و... نيز همچنان بر عملكرد مراكز بهاران واگذار شده نظارت خواهند داشت. ديگر اعضاي اين ستاد نيز در جلسه مشترك، ‌بر بهره‌گيري از تجربيات علمي درخصوص جذب، ترك و توانمندسازي بهبوديافتگان تأكيد كردند.

  • احداث كمپ ترك اعتياد براي معتادان بي‌بضاعت خودمعرف

كمپ‌هايي كه هم‌اكنون در اختيار شهرداري تهران است يا با آنها قرارداد دارد، متعلق به معتادان ماده 16يا همان معتاداني است كه توسط گشت‌ها جمع‌آوري شده يا پليس دستگيرشان مي‌كند. معتادان ماده 15 اما خودمعرف بوده و خودشان تمايل به ترك دارند اما تعداد قابل‌توجهي از آنها به‌دليل هزينه بالاي كمپ‌هاي خصوصي امكان حضور در اين مراكز را ندارند.

شهرداري تهران به تازگي با راه‌اندازي «كانون راه‌‌يافتگان» در منطقه 18و بزرگراه‌آزادگان امكان ترك اين دسته از معتادان را فراهم كرده است. قديمي در گفت‌وگو با همشهري اعلام كرد كه هزينه اين مركز 200نفره توسط شهرداري پرداخت مي‌شود و قرار است در آينده نزديك مركز ديگري هم در منطقه 21با ظرفيت 800نفر راه‌اندازي شود. بهبود‌يافتگان اين مراكز بعد از پايان دوره 45روزه، به بهاران منتقل خواهند شد.

کد خبر 350252

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha