جشنواره مؤسسه فیلم آمریکا ۱۰ تا ۱۷ نوامبر (۲۰تا ۲۷آبان) در هالیوود برگزار می‌شود و فیلم‌های سینمایی «فروشنده» و «اژدها وارد می‌شود» به نمایندگی از سینمای ایران در بخش سینمای جهان آن حضور دارند.

سینما

به گزارش همشهري، امسال ۳۳ فيلم از ۲۸ كشور در بخش مهم سينماي جهان ويژه نمايش برترين آثار يك سال اخير روي پرده مي‌روند كه 2فيلم تحسين‌شده سينماي ايران از آن جمله‌اند؛ اژدها وارد مي‌شود ماني حقيقي زمستان گذشته در بخش مسابقه شصت و ششمين جشنواره معتبر برلين حضور داشت و فروشنده اصغر فرهادي هم بهار امسال 2جايزه بهترين بازيگر مرد و بهترين فيلمنامه را از شصت و نهمين جشنواره كن به‌دست آورد.

سايت مؤسسه فيلم آمريكا به مناسبت نمايش فروشنده در جشنواره امسال، هفته گذشته گفت‌وگويي با فرهادي منتشر كرد كه كارگردان برنده اسكار در آن درباره ويژگي‌هاي فيلم تازه خود و نوع همكاري با بازيگران و عوامل سخن گفت. فرهادي با اشاره به اينكه در شيوه فيلمسازي تحت‌تأثير عباس كيارستمي و آلفرد هيچكاك است، افزود: من هميشه يك تصوير در ذهن دارم و داستان همواره از آن تصوير سرچشمه مي‌گيرد.

او فيلمسازي را شكنجه و لذت همزمان توصيف كرد و با تشبيه كردن آن به زايمان گفت: به دنيا آوردن سرشار از درد است اما آنچه سرانجام باقي مي‌ماند، بهترين چيزي است كه براي يك نفر اتفاق مي‌افتد. سخت‌ترين بخش فيلمسازي براي من وقتي است كه كار توليد به پايان مي‌رسد و فيلم از من فاصله مي‌گيرد. معمولا نسخه نهايي را به بازيگرانم نشان نمي‌دهم. نخستين تماشاگران فيلم‌هاي من كساني هستند كه تقريبا چيزي از سينما نمي‌دانند. معلم زبان فرانسوي دخترم نخستين كسي بود كه فيلمنامه فروشنده را خواند.

ويژگي مهم و متمايز جشنواره مؤسسه فيلم آمريكا، همزمان بودن آن با فصل جوايز سينمايي در اين كشور است. به همين دليل حضور 7فيلم حاضر در بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان اسكار هشتاد و نهم در اين دوره، بخت آنها را براي موفقيت در اسكار بيشتر مي‌كند. علاوه بر فروشنده، 6فيلم «مرگ در سارايوو» دنيس تانوويچ از بوسني، «شادترين روز زندگي اولي ماكي» از فنلاند، «اين تنها پايان دنياست» از كانادا، «خوليتا» پدرو آلمودووار از اسپانيا، «سرزمين من» از دانمارك و «نرودا» پابلو لارين از شيلي هم در مؤسسه فيلم آمريكا به نمايش درمي‌آيند.

«كمون» به كارگرداني تامس وينتربرگ، «اينجانب، دانيل بليك» به كارگرداني كن لوچ كه برنده جايزه نخل طلايي بهترين فيلم از كن شد و «دانش‌آموختگي» كريستين مونجيو از روماني از ديگر فيلم‌هاي مهم حاضر در بخش سينماي جهان جشنواره مؤسسه فيلم آمريكا AFI هستند كه جايزه يك عمر فعاليت پرثمر چهل و پنجمين دوره آن به ايزابل هوپر، بازيگر 63ساله و تحسين‌شده فرانسوي اهدا مي‌شود.

کد خبر 350083

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha