سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۲
۰ نفر

پوران درخشنده: هیچ پدر و مادری را نمی‌توان سراغ گرفت که آرزویش سعادت و پیشرفت فرزندانش نباشد.

پوران درخشنده

حتی والدینی که در شرایط دشوار و بحرانی قرار دارند (مثلا دچار اعتیاد هستند) هم آرزوی قلبی‌شان این است که بچه‌هایشان عاقبتی چون آنها نیابند.

اينكه شرايط چگونه رقم مي‌خورد و برخي از پدر و مادرها خود سلامت روحي و حتي جسمي فرزندانشان را به‌خطر مي‌اندازند، داستاني ديگر است. گاهي ميان نيت‌ها و واقعيت‌ها دره‌اي عميق وجود دارد. ضمن اينكه خيلي‌ها اساسا نمي‌دانند براي آتيه فرزندانشان بايد چگونه برنامه‌ريزي و عمل كنند. داستان هنگامي تلخ‌تر مي‌شود كه مشاهده مي‌كنيم برخي نهادهايي كه وظيفه ذاتي‌شان برنامه‌ريزي و كار براي فراهم كردن امكان رشد و تعالي فكري بچه‌هاست هم تصور دقيقي از مأموريت‌شان ندارند؛

درحالي‌كه در گذشته همين نهادها بسيار بهتر از امروز عمل مي‌كردند؛ روزگاري كه البته پيچيدگي‌هاي دوران امروز را نداشت و همه چيز ساده‌تر و ملموس‌تر بود؛ دوراني كه بچه‌ها مثل امروز در مواجهه با انبوه رسانه‌هايي نبودند كه فارغ از مجراي رسمي به توليد محتوا مي‌پردازند. در آن سال‌ها سينمايي به‌نام كودكان و نوجوانان داشتيم كه مماس با خواست‌ها و نيازهاي بچه‌ها حركت مي‌كرد. از آن سينما امروز تنها خاطره‌اي به‌جا مانده است و جرقه‌هايي كه نمي‌توانند تداوم يابند و جريان‌سازي كنند.

سينماي كودك و نوجوان دهه60 كه جدي گرفته مي‌شد، هم مخاطب داخلي داشت و هم جوايز متعدد بين‌المللي نصيب فيلم‌هاي كشورمان شد كه اين فيلم‌ها مضامين ساده اما عميق و انساني داشتند. در گذر ايام، اين سينما هم به فراموشي سپرده شد و كار به‌جايي رسيد كه در سال‌هايي تعداد انگشت‌شماري فيلم كودك ساخته مي‌شد. با وجود تلاش‌هاي صورت‌گرفته در اين حوزه كه بايد خوراك فكري به بچه‌هايمان بدهد با مشكلات زيادي روبه‌رو هستيم؛ سينمايي كه بايد حرفي براي گفتن داشته باشد و به سهم خود گامي در جهت اعتلاي كودكان و نوجوانان سرزمينمان بردارد.

بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي را كه خطراتشان بچه‌هاي ما را تهديد مي‌كنند مي‌توان با استفاده از ابزار قدرتمندي به‌نام سينما مرتفع كرد؛ بچه‌هايي كه به‌شدت در معرض خطر هستند و سينما مي‌تواند هشداردهنده خوبي برايشان باشد. فراموش نكنيم كه تمام اتفاقات زندگي قشر بزرگسال ريشه در دوران كودكي دارد. چگونگي سپري كردن دوران كودكي، چگونگي توجه والدين به كودكان، چگونگي نگرش آموزش و پرورش به نيازهاي بچه‌ها و... در ترسيم آينده فرزندانمان نقش كليدي دارند. رها كردن بچه‌ها در مسيري پرخطر آينده‌اي هراسناك را رقم مي‌زند. با تعلل و سستي، آينده بچه‌هايمان را تباه نكنيم.

  • نويسنده و كارگردان سينما

 

کد خبر 349870

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha