جمعه ۴ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سپر موشکی آمریکا یک طرح نظامی است که قرار است در اروپای شرقی مستقر شود و سیستمی را کامل کند که در حال حاضر در آمریکا، گرینلند و بریتانیا مستقر است.

در واقع کاخ سفید اعلام کرده است که قصد دارد سیستم رهگیر موشک در لهستان و تاسیسات راداری در جمهوری چک مستقر کند.

روسیه  که خود یک سامانه‌ چند منظوره‌ دفاعی‌ ‌اس - 400 دارد مخالف طرح سپر موشکی آمریکا است. ناظران سیاسی می‌گویند اصرار بر اجرای طرح سپر موشکی آمریکا ممکن است دو کشور روسیه و آمریکا را به سوی جنگ سرد دوم  بکشاند.

 بی‌بی‌سی در باره این طرح اعلام کرده است که 10 رهگیر در منطقه‌ای به بزرگی یک زمین فوتبال در لهستان مستقر خواهند شد و اهداف را در ارتفاع بسیار بالا و از طریق فقط "برخورد صرف" منفجر خواهند کرد.

قطعات یک سیستم راداری هم که پیش از این در اقیانوس آرام جنوبی مستقر بود، پیاده شده تا به جمهوری چک انتقال یابد. رهگیرها و رادار احتمالا به یک رادار هشدار دهنده در منطقه قفقاز مرتبط خواهند شد.

سیستم سپر موشکی آمریکا برای مقابله با موشک های بالستیک یا قاره پیمایی طراحی شده که بیش از ۵ هزار کیلومتر (۳۱۰۰ مایل) برد دارند. تاسیسات زمینی این سیستم فعلا شامل ۸ رهگیر در آلاسکا و ۲ عدد دیگر در کالیفرنیا است.
در خارج از خاک آمریکا هم پایگاه‌های راداری در "فلائینگ دیلز" ( Fylingdales) بریتانیا و تولی (Thule)  در گرینلند - قلمرو کشور دانمارک - واقع شده‌اند.
مقامات رسمی هزینه نهایی استقرار این تاسیسات در خاک اروپا را بین یک میلیارد و 600 میلیون تا 2 میلیارد و 500 میلیون دلار تخمین می زنند.

قرار است اولین گروه از رهگیرها سال ۲۰۱۱ قابل استفاده شود. واشنگتن امیدوار است در سال ۲۰۱۳ سیستم به صورت کامل شروع به کار کند.

سپر آمریکایی از تمامی هم‌پیمانان آمریکا در اروپا محافظت نمی‌کند و بخش‌های بزرگی از بلغارستان، یونان، رومانی و ترکیه را بی‌دفاع باقی می‌گذارد.

به همین خاطر ناتو هم تحقیق بر روی توسعه سپر موشکی مخصوص به خود را آغاز کرده تا شکاف‌های سیستم آمریکایی را بپوشاند. مقامات بریتانیا نیز گفته‌اند احتمالا ایستگاه‌های رهیاب موشک در خاک خود تاسیس خواهند کرد.

  خروج چک از طرح سپر موشکی آمریکا

کد خبر 34987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز