سینا قنبرپور: کشف راز زندگی مردان نمکی در حالی از سوی باستان شناسان ایرانی و همکاران اروپایی آنها در معدن نمک چهرآباد واقع در نزدیکی زنجان ادامه دارد که بیل‌های مکانیکی استخراج نمک هم جان کاوشگران و هم کلید حل معمای زندگی در دو هزار و 400 سال قبل در این منطقه را در معرض خطر قرار د اده است.

در همایش 3 روزه مردان نمکی که به همت پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی برپا شده است، ابوالفضل عالی، سرپرست کاوش های باستان شناسی در تشریح نتایج به دست آمده از 2فصل کاوش تاکید کرد: محل کشف مردان نمکی هر روز در حال تخریب است و این در حالی است که اقدامات معمول برای استخراج نمک به گونه ای در جریان است که حتی جان کاوشگران ما نیز در معرض خطر قرار دارد.

در سال 1372 و به صورت کاملا اتفاقی در حین استخراج نمک نخستین مرد نمکی در جنوب غرب معدن کشف شد. این سالم ترین مرد نمکی کشف شده در چهرآباد است که سرآن کامل و دارای مو است.

بر اساس سالیابی های صورت گرفته مرد نمکی یک و2 متعلق به دوره های اشکانی و ساسانی ( 1800 تا 1700 سال قبل از میلاد) و مردان نمکی سه، چهار و پنج مربوط به دوره هخامنشیان ( 2400 تا 2300 سال قبل از میلاد ) بوده است.

طه هاشمی، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این همایش با تاکید بر اینکه باید تحقیق باستانشناسی را از کاری فردی به یک کار تیمی و جمعی و خارج از انحصار تبدیل کرد گفت:« هنر ما این است که بدون متوقف کردن توسعه به حفظ و احیای آثار باستانی و تاریخی خود بپردازیم و گذشته خود را حفظ کنیم».

توماس اشتولز، یکی از کارشناسان فعال در برنامه مردان نمکی، در همایش مردان نمکی در زنجان با اشاره به روش‌های مطالعه بر روی این اجساد گفت: «ما با بررسی مدفوع این افراد متوجه رژیم غذایی و نحوه تغذیه آنها شده ایم و به این نکته پی برده ایم که در آن زمان آنها از بهداشت کافی برخوردار بوده و خطر انگل‌ها آنان را تهدید نمی کرده است».

همایش سه روزه مردان نمکی در زنجان با طرح دستاوردهای به دست آمده از بررسی این اجساد مومیایی شده به فرصتی برای تبادل نظر میان کارشناسان ایرانی و اروپایی فعال در این طرح مبدل شده است. معدن نمک چهرآباد در تملک بخش خصوصی بوده و هماهنگی برای بهره برداری کم‌خطرتر آن نیازمند توجه بیشتر مسئولان و همین‌طور مردم است.

کد خبر 34984

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز