همشهری آنلاین: رئیس مرکز سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت گفت: سواد سلامت روانی مردم بسیار پایین است، برخی تصور می‌کنند یک بیمار روانی مانند اسکیزوفرنی با ازدواج خوب می‌شود.

افسردگی

به گزارش ایرنا، احمد حاجبی، در نشست خبری وزارت بهداشت افزود: مهمترین مشکل کشور در حوزه سلامت روانی این است که دانش و سواد سلامت روان مردم بسیار پایین است و باورهای بسیار نادرست و خرافات زیادی در این حوزه وجود دارد.

وی گفت: خیلی از مردم تصور می‌کنند که با ازدواج درمانی یا سفردرمانی بیمار روانی آنها خوب می‌شود، در حالی که بیمار روانی شدید مانند افسردگی‌های شدید، اضطراب و وسواس‌های شدید یا افراد مبتلا به بیماری دوقطبی یا اسکیزوفرنی باید به روانپزشک مراجعه و دارو مصرف کنند.

رئیس مرکز سلامت روان وزارت بهداشت ادامه داد: در درمان بیماری‌های روانی شدید، حرف اول را دارو درمانی می‌زند و خدمات مشاوره روانی کمک کننده است، تجویز دارو نیز فقط در صلاحیت روانپزشک است.

  • تحصیلکرده‌ها هم فرق روانپزشک و روانشناس را نمی‌دانند

وی گفت: پایین بودن سطح سواد سلامت روان حتی در بین افراد تحصیلکرده کشور نیز وجود دارد و هنوز بسیاری از تحصیلکرده ای دانشگاهی فرق روانپزشک و روانشناس را نمی‌دانند و البته قبول داریم که این دو گروه در کار یکدیگر دخالت می‌کنند.

  • شيوع بيماري‌هاي رواني در كشور

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا درباره شیوع بیماری‌های روانی در کشور گفت: پیمایش شیوع شناسی بیماری‌های روانی در کشور که در سال 90 انجام شد، نشان داد که 23.6 درصد افراد بین 15 تا 64 سال به یکی از انواع شدید بیماری‌های روانی مبتلا هستند که از این میان افسردگی با 12.7 درصد شایع‌ترین بیماری روانی است و البته درصد شیوع آن در زنان بیش از مردان است.

وی ادامه داد: از نظر گروه بیماری، شایع‌ترین گروه بیماری‌های اختلال اضطرابی و وسواس است که 15.6 درصد مردم گرفتار آن هستند، اعتیاد نیز یکی از بیماری‌های روانی شایع در کشور است که 2.1 درصد جمعیت بزرگسال کشور در سال 90 با جمعیت 50 میلیون نفر به آن مبتلا شناسایی شدند.

حاجبی درباره خدمات سلامت روان وزارت بهداشت بعد از طرح تحول سلامت نیز گفت: در این برنامه 800 روانشناس بالینی در شبکه بهداشتی کشور بکارگیری شده اند که عمدتا در مراکز جامع خدمات سلامت فعالیت می‌کنند و حدود 45 میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش دارند.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اغلب فارغ التحصیلان حتی کارشناسی ارشدهای روانشناسی بالینی صلاحیت لازم را برای ارائه خدمات سلامت روان به مردم ندارند و به همین علت قبل از بکارگیری آنها در مراکز جامع سلامت یک دوره آموزش 150 ساعتی برای آنان در نظر گرفته می‌شود.

حاجبی درباره تعرفه و پوشش بیمه ای خدمات سلامت روان گفت: هفت خدمت سلامت روان از سال 93 تعرفه گذاری شده و در کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت قرار گرفته است که البته فقط با حمایت وزارت بهداشت در بخش دولتی پوشش حمایتی دارد و بیمه‌ها این خدمات را در بخش خصوصی پوشش نمی‌دهند.

وی افزود: درخواست وزارت بهداشت از بیمه‌ها این است که همان طور که خدمات پزشکی مطب‌ها را پوشش می‌دهند، خدمات سلامت روان را نیز در بخش خصوصی تحت پوشش حمایتی قرار دهند تا با پیشگیری و درمان به موقع میزان بالای بیماری‌های روانی در کشور که موجب اختلال در خانواده‌ها و از هم پاشیدن زندگی بسیاری از مردم می‌شود، کاهش یابد.

کد خبر 349699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha