همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد: امیدواریم دبیرکل جدید سازمان ملل متحد با عزمی راسخ و تلاشی خستگی‌ناپذیر به بازیابی و بازسازی نقش از دست رفته این سازمان بین‌المللی در عرصه جهانی بپردازد.

آنتونیو گوترِش

به گزارش ايسنا، بهرام قاسمی با اشاره به رأی دیروز ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد به " آنتونیو گوترِش" به عنوان نهمین دبیرکل این سازمان بین المللی ۷۱ ساله، تصریح کرد: آقای گوترش در شرایطی این سمت را از سلف خود پس می‌گیرد که در سرتاسر گیتی بحران‌های بسیاری صلح و امنیت جهانی را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با اشاره به تجارب و سوابق آنتونیو گوترش در سطح ملی و بین‌المللی ابراز امیدواری کرد، دبیر کل جدید سازمان ملل متحد با استقلال و شجاعت بیشتری در عرصه ی جهانی عمل کند؛ چرا که گذشته او این امید را ایجاد می‌کند.

وی با بیان این که امیدواریم در دوره دبیر کلی او بر سازمان ملل شاهد تحولات بیشتری در احقاق حقوق ملت‌های در حال توسعه‌ باشیم، تصریح کرد: جهان در حال گذار امروز، با تحولات شگرف، پیچیده و پرشتابی روبرو است که اگر نتوانیم بر این بحران های متعدد، گسترده و عمیق از طریق اجماع و همکاری های جمعی تحت مدیریت سازمان ملل فائق آییم، جهان با یک دوران آشفته، در هم ریخته و مواجه با بحران های هر چه بیشتر غیر قابل حل روبرو خواهد شد. در همین راستا امیدواریم دبیرکل جدید سازمان ملل متحد با عزمی راسخ و تلاشی خستگی‌ناپذیر به بازیابی و بازسازی نقش از دست رفته این سازمان بین‌المللی در عرصه جهانی بپردازد.

روز پنچ‌شنبه گذشته ۱۹۳ عضو سازمان ملل در رأی‌گیری خود آنتونیو گوترش را به عنوان دبیرکل آتی این سازمان جهانی انتخاب کردند.

چند روز قبل از آن نیز شورای امنیت سازمان ملل متحد گوترش ۶۷ ساله را گزینه‌ای مناسب برای جانشینی بان کی‌مون، دبیرکل فعلی سازمان ملل دانست.

با این انتخاب، بان کی‌مون، دومین دوره ۵ ساله دبیرکلی‌اش در سازمان ملل در ۳۱ دسامبر سال جاری پایان خواهد یافت و گوترش به عنوان نهمین دبیرکل این سازمان ۷۱ ساله این مسئولیت را برعهده خواهد گرفت.

گوترش از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۰۲ نخست‌وزیر پرتغال و پس از آن به مدت ۱۰ سال مسئول کمیسیون آوارگان سازمان ملل متحد بوده است.

کد خبر 349345

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha