همشهری آنلاین: نشست ویژه حاکمان مالزی روز جمعه برگزار شد تا در مورد پانزدهمین پادشاه (یانگ دی پرتوان آگونگ) این کشور جنوب شرق تصمیم گیری کنند.

 نشست ویژه حاکمان مالزی برای تعیین پادشاه آینده

به گزارش ایرنا، در حال حاضر 'عبدالحلیم معظم شاه' سلطان ایالت کداح پادشاه مالزی بوده و در کاخ 'ایستانا نگارا' کوالالامپور مستقر است. دوره پنج ساله وی به عنوان پادشاه که از 13 دسامبر سال 2011 میلادی آغاز شده است 12 دسامبر امسال (22 آذر) به پایان می رسد.

حاکمان مالزی طی دو روز گذشته نیز نشست هایی با موضوعات مختلف برگزار کرده اند، اما نشست روز جمعه به تعیین پادشاه جدید اختصاص یافته است.

'تانکو میزان زین العابدین' سلطان ایالت ترنگانو پیش از 'عبدالحلیم معظم شاه' پادشاهی این کشور جنوب شرق آسیا را بر عهده داشت.

براساس قانون اساسی مالزی، پادشاه، از میان 9 سلطان ایالت های مختلف این کشور از 13 ایالت، به طور دوره ای و برای مدت 5 سال انتخاب می شود. در چهار ایالت که سلطان ندارند بالاترین مقام رسمی، فرمانداران انتصابی هستند که آنها نیز با ترتیب خاصی انتخاب شده و مقام تشریفاتی و اختیارات رسمی سلاطین را دارا هستند، اما حق رای ندارند.

'عبدالحلیم معظم شاه' سلطان ایالت کداح مالزی تنها پادشاهی است که دو دوره پنج ساله (از سال 1970 تا 1975 و 2011 تا 2016) پادشاه مالزی بوده است.

این پست در سال 1957 میلادی و پس از استقلال فدراسیون مالایی (مالزی فعلی) ایجاد شد.

سیستم حکومتی مالزی پادشاهی مشروطه است که در آن 'یانگ دی پرتوان آگونگ' رئیس حکومت است.

به نوشته تارنمای 'سان دیلی'، براساس سیستم چرخشی تعیین شده توسط کنفرانس حاکمان، سلطان محمد پنجم از کلانتان باید به عنوان 'یانگ دی پرتوان آگونگ' جدید انتخاب شود و آذر ماه جانشین 'عبدالحلیم معظم شاه' شود.

عوامل متعددی در کنفرانس حاکمان برای انتخاب پادشاه از جمله موافقت نامزد با انتصاب و وضعیت سلامت جسمی و روانی وی مورد بررسی قرار می گیرد.

فرد مورد نظر از میان سلاطین باید توسط دستکم پنج حاکم دیگر مورد تایید قرار گرفته و برای دو دوره متوالی نامزد پادشاهی نباشد.

9 حاکم سلطنتی مالزی از طریق رای گیری مخفی رای خواهند داد و اگر نامزد دستکم پنج رای را کسب کند به طور رسمی پادشاه بعدی خواهد بود.

این فرایند برای پست معاون پادشاه که به نمایندگی از پادشاه در طول غیبت یا بیماری وی انجام وظیفه می کند نیز تکرار می شود.

پادشاه در مالزی دارای اختیارات و وظایف تشریفاتی است و بر اساس توصیه های مجلس و کابینه عمل می کند.

پادشاه در مقام فرماندهی کل نیروهای مسلح کشور دارای اختیاراتی رسمی بوده و به عنوان بالاترین مقام کشور، تنفیذ نخست وزیر (پس از انتخاب شدن وی از طریق پارلمان) و توشیح پیشنهاد انحلال مجلس یا عدم قبول آن را بر عهده دارد.

انتصاب قضات دادگاه فدرال و دادگاه های عالی از جمله معدود وظایف پادشاه است. تصمیمات پارلمان نیز به سمع و نظر شاه می رسد ولی وی اجازه اظهار نظر ندارد.

انحلال مجلس هم از معدود اختیارات پادشاه محسوب می شود. قوه قانونگذاری مالزی متشکل از دو مجلس سنا و مجلس نمایندگان است که 40 نفر از 69 عضو مجلس سنا را پادشاه انتخاب می کند.

کد خبر 349263

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha