کارشناس گیاه‌پزشکی دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها روز گذشته اعلام کرد: به‌دلیل عدم‌همکاری برخی دستگاه‌هایی که برای مقابله با آفت شب پره قول همکاری داده بودند اما در عمل کاری انجام ندادند، ۲هزار هکتار از نادرترین رویشگاه‌های شمشاد خزری به آفت مبتلا شده است.

محیط زیست

به گزارش همشهري، آفت« شب‌پره شمشاد» كه يك آفت خارجي و وارداتي است اوايل خردادماه امسال در پارك بنفشه چالوس و محوطه هتل هايت و نمك‌آبرود مشاهده شد اما از آنجا كه سازمان جنگل‌ها و مراتع با مشكلات مالي و كمبود نيروي انساني مواجه است نتوانست اين آفت را در نقطه آغاز مهار كند و در نتيجه خسارات شديدي به رويشگاه‌هاي شمشاد وارد شد.

اين درحالي است كه «شمشاد خزري» كه در جهان به «هيركانا» شهرت دارد يكي از گونه‌هاي پهن برگ نادر هميشه‌سبز است كه رويشگاه آن محدود و منحصر به جنگل‌هاي شمال ايران است. از همين رو، براساس قانون حفظ و حمايت از منابع طبيعي و ذخاير جنگلي كشورو طبق مصوبه 12/7/ 1371در شمار درختان ممنوع‌القطع قرار گرفت.

حالا اما آفت مرگبار شب پره، شمشادها را به كام مرگ مي‌كشاند. اين آفت نخست باعث بي‌برگي شمشادها مي‌شود و درمرحله بعد، لاروهاي آفت با تغذيه از برگ‌ها، پوست تنه و شاخه‌ها، سبب خشكيدگي درخت مي‌شوند.

  • هجوم دوباره آفت به شمشادها

دكتر هادي كيادليري، رئيس دانشكده كشاورزي و منابع طبيعي واحد علوم وتحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي كه 12مردادماه امسال براي نخستين‌بار شيوع آفت شب‌پره در ميان شمشادها را در گفت‌وگو با همشهري رسانه‌اي كرد با هشدار نسبت به فراگير شدن اين آفت در ميان كل شمشادهاي شمال گفت: سال91، حدود 40هزار هكتار از رويشگاه‌هاي شمشاد در شمال كشور به بيماري قارچي مبتلا و خشك شد و اكنون آفت شب‌پره، 30هزار هكتار باقيمانده رويشگاه‌هاي شمشاد را هدف گرفته است.

كيادليري در همان گفت‌وگو از كوتاهي برخي سازمان‌هاي مرتبط و عدم‌همكاري آنها براي دفع و مهار اين آفت انتقاد كرد، انتقادي كه البته به صدور جوابيه‌اي از سوي يك سازمان و انتشار آن در همين صفحه منجر شد. اكنون بعد از 2‌ماه كارشناس گياه‌پزشكي دفتر حفاظت و حمايت سازمان جنگل‌ها ضمن انتقاد از عملكرد برخي دستگاه‌ها در مقابله با آفت شب‌پره در جنگل‌هاي شمال كشوربر گفته‌هاي كيادليري صحه گذاشته و تصريح كرده است: برخي اعلام آمادگي كردند ولي در عمل كاري انجام ندادند.

يزدان‌فر آهنگران با بيان اينكه شناسايي آفت در كمتر از 10روز صورت گرفت و همه جزئيات مربوط به آن مورد مطالعه قرار گرفت، اظهار كرد: بعد از آن اقدامات كنترلي و مديريتي براي مقابله با اين آفت شروع شد و در روند اقدامات از محلول‌هاي سازگار با محيط‌زيست استفاده كرديم. اين اقدامات موفقيت‌آميز بود،

ولي چون آفت مهاجم و مخرب شب‌پره چندين نسل دارد وتخم‌گذاري بسياري مي‌كند و بسيار سريع از منطقه‌اي به منطقه ديگر پخش مي‌شود، ما را دچار مشكل كرد. از سوي ديگر شرايط جنگل‌هاي شمال با توجه به پستي و بلندي‌ها و صعب‌العبوري در برخي نقاط مانع ورود نيروها و كنترل آفت مي‌شد. هم‌اكنون جمعيت آفت بسيار بالاست و تبديل به پروانه شده و به‌سرعت در حال انتشار است.

  • ضرورت همكاري همه سازمان‌ها براي مهار آفت شب‌پره

يزدان‌فر آهنگران، كارشناس گياه‌پزشكي دفتر حفاظت و حمايت سازمان جنگل‌ها به ضرورت همكاري همه دستگاه‌ها، نهادها و نيروهاي مردمي براي مقابله با آفت شب پره تأكيد كرد و گفت: نياز به كمك متخصصان و دستگاه‌هاي مختلف ازجمله سازمان‌هاي حفظ نباتات و گردشگري داريم؛ برخي اعلام آمادگي كردند ولي در عمل كاري انجام ندادند.

وي با اشاره به اينكه جمع‌آوري «شفيره‌ها» يكي از روش‌هاي مقابله با آفت است ولي به‌خاطر بالا بودن تعداد شفيره‌ها احتياج به نيروي بسياري براي جمع‌آوري آنها داريم، گفت: چون نيروي زيادي براي اين كار نداريم، اين روش نمي‌تواند روش تأثيرگذاري محسوب شود. تاكنون از تله‌هاي نوري هم استفاده كرده‌ايم ولي اثر مثبتي دريافت نكرديم. تله‌هاي فروموني هم با وجود پاسخ مثبت سازمان حفظ نباتات براي ورود اين تله‌ها و درخواست ما از اسپانيا هنوز به دستمان نرسيده است.

کد خبر 348728

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha