سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان می‌گویند هیچ‌اثری از ویروس ایدز در جریان خون اولین داوطلب از ۵۰ داوطلبی که در آزمایش بالینی درمانی جدید برای ایدز در بریتانیا شرکت کرده‌اند، یافت نشده‌است.

ایدز

براساس گزارش ساندي تايمز، نتايج اوليه آزمايش اين دارو بسيار اميدوار كننده هستند اما هنوز براي تاييد نهايي اين درمان به زمان زيادي نياز است زيرا اين احتمال وجود دارد كه بيماري به بدن بيمار بازگردد و در عين حال وجود داروي ضد‌ايدز در بدن بيمار تعيين دقيق حذف شدن ويروس از بدن وي را دشوارتر مي‌سازد.

نتايج اوليه اين آزمايش كه توسط پنج دانشگاه بريتانيايي و موسسه ملي خدمات بهداشتي بريتانيا درحال اجرا است،‌نشان مي‌دهد كه بشر در آستانه شكست دادن بيماري ايدز قرار دارد. به گفته مارك ساموئلز مدير مركز موسسه ملي پژوهش بهداشت اين يكي از جدي‌ترين تلاش‌ها براي درمان كامل بيماري ايدز است. محققان به دنبال احتمال حقيقي درمان اين بيماري هستند و اين چالشي بزرگ است كه روزهاي اوليه‌اش را سپري مي‌كند، اما روند پيشرفت آن عالي بوده‌است.

بيماري ايدز يكي از دشوارترين بيماري ها براي درمان است زيرا اين بيماري خود را درون سلول‌هاي خفته پنهان مي‌كند تا سيستم ايمني بدن نتواند آن را مشاهده و نابود كند.

اين درمان جديد اولين شيوه‌اي است كه روي نابودي HIV در تمامي بخش‌هاي بدن متمركز شده‌است. عملكرد اين درمان براساس تركيب يك دارو با واكسني است كه به ترتيب سلول‌هاي خفته حاوي HIV را دوباره بيدار كرده و به سيستم ايمني بدن در يافتن و نابودي ويروس كمك مي‌كند.

ابتدا واكسن براي بيمار تجويز مي‌شود تا قدرت سيستم ايمني بدن او در رديابي و مقابله با سلول‌هاي آلوده به HIV افزايش پيدا كند. پس از آن دارويي به نام ورينوستات تجويز مي‌شود كه مي‌تواند سلول‌هاي خفته آلوده به HIV را فعال كرده و در معرض ديد سيستم ايمني بدن قرار دهد.

داروهاي ضد‌ويروس و استانداردي كه امروز مورد استفاده قرار دارند،‌در متوقف ساختن تكثير HIV موفق عمل مي‌كنند و مي‌توانند ويروس را غيرفعال كنند،‌اما توانايي نابودي آن را ندارند. اما تركيب دارويي كه در اين آزمايش باليني مورد استفاده قرار گرفته‌ و قرار است روي 50 بيمار آزمايش شود،‌به نظر درماني تاثيرگذارتر خواهد بود.

اولين بيماري كه آزمايش باليني را به اتمام رسانده است مردي 44 ساله است كه درحال حاضر هيچ اثري از ويروس HIV در بدنش ديده نمي شود. طي ماه‌هاي آينده زماني كه داروهاي ضدويروس از بدن او دفع شوند،‌مي‌توان با قطعيت بيشتري نابودي ويروس در بدن وي را مورد بررسي قرار داد.

درصورتي كه بدن مرد واقعا از ويروس پاك شده‌باشد،‌دومين انساني خواهد بود كه بيماري ايدز در او درمان شده‌است،‌بيماري كه 37 ميليون انسان در جهان با آن دست به گريبانند.

درحال حاضر تنها انساني كه بيماري ايدز او درمان شده‌است،‌مردي آمريكايي به نام تيموتي ري براون است كه با پيوند مغز استخوان از اهداكننده‌اي كه در برابر بيماري ايدز ايمن بود، از شر بيماري خلاصي پيدا كرد. اين تكنيك علاوه بر ايدز،‌بيماري لوسمي حاد ميلوئيدي را نيز در وي درمان كرد. با اين همه اين شيوه درماني علاوه بر پرهزينه بودن،‌براي استفاده عمومي  بسيار پرخطر هستند،‌از اين رو است كه درمان جديد اميد‌هاي زيادي را در ميان پزشكان و متخصصان برانگيخته‌است.

کد خبر 348476

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha