همشهری آنلاین: آئین تعویض پرچم سبز حرم امام رضا (ع)، عصر یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ و همزمان با اولین شب محرم برگزار می‌شود.

تعویض پرچم حرم امام رضا

به گزارش خبرگزاری فرهنگ رضوی، تعويض پرچم سبز حرم امام رضا (ع) طی آیینی خاص در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار مي‌شود و پرچم سبز رضوی جای خود را به پرچم عزا می‌دهد.

این پرچم برای مدت دو ماه تا پایان ماه صفر برافراشته خواهد بود. همچنین صحن‌ها و بست‌های حرم مطهر رضوی نیز متناسب با ایام سوگواری سالار شهیدان سیاه‌پوش می‌شود.

در این مراسم علاوه بر مسئولان استان خراسان رضوي و آستان قدس رضوی هیئت‌های مذهبی نیز حضور داشته و نخستین جلسه عزای امام شهیدان (ع) در جوار بارگاه فرزندش حضرت ثامن‌الحجج (ع) اقامه می‌شود.

هم‌زمان در بعضی مساجد قدیمی و محوری مشهد مقدس به‌رسم دیرینه‌ای علم‌های عزا با آیینی خاص برافراشته شده و مساجد، تکایا و حسینیه‌ها برای پذیرایی از خیل عزاداران حسینی آماده می‌شوند.

• تعويض پرچم حرم حضرت معصومه (س) در شب اول محرم

در شب اول محرم‌الحرام، با حضور تولیت و خادمان آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س)، علما و مسئولان، پرچم حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تعویض شده و پرچم حرم امام حسین (ع) بر گنبد این حرم شریف به اهتزاز درمی‌آید.

در این مراسم که در شب اول محرم‌الحرام 1438 برگزار می‌شود، علما، مسئولان و خادمان حرم کریمه اهل بیت (س) و زائران و مجاوران این حرم شریف حضور دارند.

آیین تعویض پرچم در روز یکشنبه 11 مهر ماه، ساعت 17 در صحن امام رضا (ع) حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برگزار می‌شود.

در شب‌های دهه اول ماه محرم، آیین عزاداری و سوگواری هر شب در شبستان امام خمینی (ره) برقرار است. در پنج شب نخست محرم، حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری و در پنج شب دوم حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری به ایراد سخن می‌پردازند و حاج عباس حیدرزاده مداحي می‌كند.

در اين دهه، ظهرها نيز قبل از نماز ظهر و عصر حجج اسلام والمسلمين ميردامادي و ميرشفيعي و در پنج روز نخست يك ساعت و نيم مانده به نماز مغرب و عشا حجت‌الاسلام صادقي واعظ سخنراني مي‌كند و در پنج روز دوم دهه اول زيارت ناحيه مقدسه توسط حجت‌الاسلام محمدپور، حجت‌الاسلام شهيدي و سيد علي حسيني‌ن‍ژاد قرائت مي‌شود.

کد خبر 348121

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha