مجموع نظرات: ۰
جمعه ۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰
۰ نفر

‌جریمه دوربینی خودروهای فاقد معاینه فنی در محدوده زوج و فرد که از سه‌شنبه گذشته و توسط پلیس راهور تهران بزرگ متوقف شده است همچنان واکنش نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر تهران را به‌دنبال دارد.

معاینه فنی خودرو

اگرچه طرح كاهش مصوبه هيأت وزيران و ابلاغ وزير كشور را در پرونده خود دارد اما از ميانه هفته گذشته پليس راهور تهران به‌دليل آنچه‌كه شلوغي مراكز معاينه فني تهران مي‌ناميد به‌صورت يكجانبه اقدام به توقف جريمه دوربيني خودروهاي فاقد معاينه فني كرد. اين در حالي است كه در بين خودروهاي مراجعه‌كننده به مراكز معاينه فني نمونه‌هايي از خودروهايي مشاهده شد كه با وجود گذشت 8و حتي 10سال از زمان توليد براي نخستين بار به مراكز معاينه فني مراجعه كرده بودند.

البته سردار موسي اميري، جانشين رئيس پليس راهور ناجا بعد از نامه دفتر حمل‌ونقل شوراي‌عالي ترافيك كشور به پليس درباره ممنوعيت لغو يكطرفه اجراي طرح كاهش اعلام كرد كه اين اقدام موقتي بوده و تا 17مهرماه ادامه خواهد داشت. طرح كاهش، اقدامي عملي است كه مطالعات آن از چند سال قبل انجام شده و تجربه‌هاي بين‌المللي متعددي نيز در تنظيم آن لحاظ شده است. اجراي اين طرح مؤثر در ابتداي فصل پاييز كه با سرد شدن هوا، پديده وارونگي دما نيز روي مي‌دهد اين اميد را در دل شهروندان ايجاد كرد كه شايد امسال آلودگي خودروها به‌دليل معاينه فني و كنترل بيشتر از سال گذشته كمتر شود.

اين در حالي است كه مسئول اصلي برنامه‌ريزي و مقابله با آلودگي هوا دولت است. درباره توقف طرح كاهش از سوي پليس راهور، عبدالرضا عزيزي عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي گفت: متأسفانه شاهد قرباني شدن منافع شهر و شهروندان هستيم.

به گفته نماينده مردم شيروان در مجلس شوراي اسلامي عدم‌حمايت از طرح‌هاي اجرايي در زمينه كاهش آلودگي هوا و عدم‌حمايت از حمل‌ونقل عمومي كه به كاسته شدن از آلودگي هوا مي‌انجامد، نه‌تنها مطابق قانون نيست بلكه ظلمي بارز به عموم شهروندان است كه البته دود آن به چشم خود مسئولان و خانواده‌هايشان نيز مي‌رود. عزيزي با تأكيد بر اينكه ناوگان فرسوده حمل‌ونقل شخصي و عمومي و نيز انبوه موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري از عمده دلايل افزايش آلودگي هواي پايتخت هستند، خاطرنشان كرد: زماني كه منافع ملي و مصالح مردم مطرح مي‌شود، تمامي نهادها مي‌بايست وظايف خود را به درستي انجام دهند‌.

  • پيگيري علت تعطيلي طرح

از سوي ديگر يكي از نمايندگان عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي نيز درباره توقف طرح كاهش اظهار داشت: در شرايط كنوني آلودگي هواي تهران، اجراي طرح كاهش در تهران بسيار ضروري است و بايد اجرا شود.احمد همتي افزود: آلودگي هواي تهران فاجعه است و اگر هر ارگان و دستگاهي بخواهد با عدم‌همكاري خود به افزايش اين آلودگي دامن بزند، قطعاً فاجعه جدي‌تري را نيز در تهران شاهد خواهيم بود.

وي با اشاره به اِعمال برخي تغييرات در بخش‌هايي از روند اجراي طرح كاهش و عدم‌همكاري بعضي از دستگاه‌هاي نظارتي در اين خصوص، اظهار كرد: هرگونه سنگ‌اندازي در مسير اجراي طرح كاهش، مسلماً اقدام درستي نخواهد بود، چرا كه اين طرح از مصوبات قانوني برخوردار بوده و لازم الاجراست. نماينده مردم سمنان در مجلس شوراي اسلامي در پايان با تأكيد بر اينكه كميسيون بهداشت و درمان مجلس، توقف طرح كاهش را پيگيري خواهد كرد تا علت عدم‌همكاري با اين طرح مشخص شود، خاطرنشان كرد: درصورتي كه توجيه منطقي و دليل محكمي در اين زمينه وجود نداشته باشد، مسئولان مربوطه بايد پاسخگو باشند.

ديگر نماينده مجلس شوراي اسلامي هم يادآور شد: هر طرحي كه در شرايط كنوني بتواند به كاهش مشكلات زيست‌محيطي و آلودگي هواي تهران كمك كند، لازم الاجراست.به گفته همايون يوسفي، كميسيون بهداشت و درمان مجلس از هرگونه طرح و لايحه‌اي كه در حمايت از محيط‌زيست تنظيم شده و به كاهش آلودگي هواي تهران منجر شود، حمايت مي‌كند.

اين استاد دانشگاه و فوق تخصص خون و سرطان افزود: مجلس شوراي اسلامي اين آمادگي را دارد تا به‌منظور تدوين و تصويب قوانين مورد نياز در زمينه آلودگي هواي پايتخت اقدام كرده و در جهت كاهش آلودگي هوا گام‌هاي بلندي بر دارد.
نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي در پايان خاطرنشان كرد: دستگاه‌هاي اجرايي و نظارتي مكلف به اجراي طرح‌هايي هستند كه مانع از افزايش آلودگي هوا و كاهش آلايندگي محيط‌زيست مي‌شود.

  • حمايت به جاي تعطيلي

غير از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي برخي اعضاي شوراي شهر تهران نيز به مسئله آلودگي هواي تهران پرداخته و نظرات خود را ابراز داشته‌اند.به گفته محمدمهدي تندگويان كاهش آلودگي هوا با اقدامات مقطعي و تصميمات احساسي قابل حل نيست و نيازمند روش‌هاي استاندارد ضد‌آلايندگي همچون طرح كاهش است كه به كنترل آلودگي هوا مي‌انجامد.

وي با اشاره به اينكه براي كاهش آلودگي هوا، بايد در پي استاندارد كردن خط توليد خودروهاي داخلي باشيم، اظهار كرد: البته اين استانداردسازي، هم به‌معناي ايجاد تحول اساسي در صنعت خودروسازي و توليد خودروهاي نو است و هم به مفهوم ايجاد تحول اصولي در وضعيت موجود و كنترل تردد خودروهاي آلاينده است.

نماينده مردم در شوراي اسلامي شهر تهران با تأكيد بر اينكه آلودگي هوا با اقدامات مقطعي و تصميمات احساسي قابل حل نيست و نيازمند روش‌هاي استاندارد است كه در سطح بين‌المللي تجربه شده‌اند، خاطرنشان كرد: طرح‌هاي ضد‌آلايندگي همچون طرح كاهش كه به كنترل آلودگي هوا مي‌انجامد، نه‌تنها نبايد متوقف شوند كه بايد مورد حمايت نيز قرار گيرند.

کد خبر 348012

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha