همشهری آنلاین: رییس انجمن آترواسکلروز ایران، پیشگیری اولیه از ابتلا به بیماری‌های قلب و عروقی را عامل اصلی کاهش بار بیماری‌های قلبی و عروقی عنوان کرد و بر نقش تغذیه صحیح در پیشگیری از این بیماری‌ها تاکید کرد.

روغن

دکتر مسعود قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا در این خصوص اظهار کرد: پیشگیری اولیه از بیماری‌های قلبی - عروقی و همچنین موضوع رفتارهای اجتماعی و فرهنگی شامل تغذیه، حرکت، فعالیت‌های عمومی و مشاوره برای کسانی که زمینه برخی بیماری‌ها مانند دیابت را از کودکی دارند، باید اصل و مبنای توجه باشد.

وی افزود: براساس اطلاعاتی که در طول سه تا پنج دهه اخیر به دست آمده، افزایش آگاهی اجتماعی در مورد مضرات عوامل خطرساز مانند چربی و فشار خون بالا، دیابت، افزایش وزن و ...می‌تواند مبارزه خوبی برای کاهش بیماری‌های قلب و عروق انجام دهد. اساس این برنامه‌ریزی پایه‌ای این است که رژیم غذایی کودک را از همان دوران، طوری با سبدغذایی خانواده متناسب کنیم که عادت‌های تغذیه‌ای صحیح در او به وجود آید.

رییس انجمن آترواسکلروز ایران، در ادامه به نقش وراثت در بروز بیماری بیماری‌های قلبی اشاره کرد و گفت: ثابت شده است که نقش ژن در بروز بیماری‌های قلبی غیر قابل انکار است. به همین خاطر کسانی که در فامیل درجه یک و دو خود سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی را دارند، باید آگاهانه‌تر با این موضوع برخورد ‌کنند.

قاسمی همچنین بر بهبود فرهنگ عمومی جهت پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی تاکید کرد و گفت: علت موفقیت کشورهایی که در زمینه پیشگیری درست عمل کرده‌اند، فقط به خاطر مشاوره‌های پزشکی نبوده است، بلکه به خاطر تغییر فرهنگ و نقش مهم رسانه‌ها نیز بوده است. ما نیز پیشنهاد می‌کنیم برنامه‌های آموزشی در سطح گسترده‌تر همچنان ادامه پیدا کنند.

رییس انجمن آترواسکلروز ایران با بیان اینکه باید سلیقه مصرف مواد غذایی به سمت غذاهای کم نمک و کم چرب پیش رود، اظهار کرد: مجموع چربی دریافتی روزانه باید به حدود ۲۵ درصد برسد. همچنین مردم باید به طور جدی از مصرف روغن‌های نباتی جامد به هرنوع و شکل اجتناب کنند. متاسفانه روغن‌هایی که دارای درصد بالای ایزومر ترانس هستند، در بستنی‌ها و شیرینی‌های قنادی نیز وجود دارند.

وی تصریح کرد: اینکه روی ظروف روغن جامد نباتی کلمه بدون کلسترول نوشته شود، نباید موجب گمراهی مردم شود؛ چون طبیعت آن، کلسترول است. روغن جامد نباتی که اشباع شده وایزومر ترانس آن نیز بالا باشد، در صورت مصرف، چربی بد را در سطح بدن افزایش می‌دهد.

این متخصص قلب و عروق ضمن تاکید بر لزوم کاهش مصرف روغن‌ها، به نقش فشار خون در بروز بیماری‌های قلب و عروق نیز اشاره کرد و گفت: شایع‌ترین علامت فشار خون، بی‌علامتی است. اگر بیمارانی سابقه ابتلا به فشار خون دارند، به هیچ وجه نباید حال عمومی خود را ملاک مصرف دارو قرار دهند یا خودشان دوز آن را تغییر دهند. این بیماری اگر تشخیص داده شود که نیاز به دارو دارد، باید به طور مداوم مصرف شود. تغییر میزان آن هم با نظر پزشک صورت گیرد.

وی همچنین اظهار کرد: فشارخون یکی از فاکتورهای بسیار خطرساز در بیماری‌های قلبی و عروقی است که کاملا به رژیم غذایی، نمک، چربی و کاهش تحرک وابسته است و در صورت رعایت آن، می‌توان از آسیب جانبی مانند سکته‌ قلبی و مغزی دور ماند.

رییس انجمن آترواسکلروز، نقش دخانیات در بروز این بیماری‌ها را موثر عنوان کرد و گفت: مصرف سیگار و قلیان بار بزرگی به جامعه وارد می‌کند. هر وعده قلیان معادل استعمال بیش از ۱۲۰ نخ سیگار است و این دو عامل پرخطر، اگر با سایر فاکتورها همراه باشند، آسیب بیشتری می‌رسانند.

کد خبر 347879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha