همشهری آنلاین: یک متخصص ارتوپدی با بیان اینکه می‌توان به کمک کنترل قند خون و بررسی روزانه سلامت پا از بروز زخم پای دیابتی پیشگیری کرد، گفت: رعایت بهداشت پا و استفاده از کفش مناسب نیز نقش بسزایی دارد.

راه‌های پیشگیری از زخم پای دیابتی/بررسی روزانه سلامت پا

زخم پای دیابتی

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر ذبیح الله حسن زاده در بیست و چهارمین کنگره جراحان ارتوپدی ایران با بیان اینکه بی‌توجهی به زخم پای دیابتی و عدم مراجعه به موقع به پزشک موجب قطع عضو در بیماران می‌شود، اظهار کرد: در ۵۰ درصد موارد با مداخله به موقع می‌توان از قطع عضو پیشگیری کرد.

وی کنترل قند خون را یکی از مهم‌ترین راههای پیشگیری از ایجاد زخم پای دیابتی و قطع عضو دانست و افزود: به همین دلیل به بیماران توصیه می‌شود به صورت مرتب قند خون را بررسی کنند، بهداشت پا را رعایت کنند و از کفش و جوراب مناسب استفاده نمایند.

عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران تصریح کرد: افراد چاق، افراد بالای ۳۵ سال و کسانی که سابقه فشار و چربی خون دارند و همچنین افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت را دارند باید به صورت مرتب قند خون خود را بررسی کنند.

حسن زاده افزود: همچنین به افراد دیابتیک توصیه می‌شود حتی روی فرش پا برهنه نباشند و از دمپایی نیز استفاده نکنند زیرا این عوامل احتمال بروز زخم را افزایش می‌دهد.

به گفته وی، گرفتن ناخن پای سالمندان مبتلا به دیابت باید توسط خانواده انجام شود.

این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه کف پا، ناحیه انگشتان پا و برجستگی پشت انگشت نقاط در معرض خطر زخم هستند، عنوان کرد: به بیماران دیابتی توصیه می‌شود روزانه پاهای خود را نسبت به وجود زخم بررسی کنند.

بیست و چهارمین کنگره جراحان ارتوپدی ایران تا ۹ مهر ماه جاری در مرکز همایش‌های رایزن در حال برگزاری است.

کد خبر 347780

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha