سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

مریم رامشت: کشمکش‌های زوجین در راه جدایی از یکدیگر می‌تواند از تلخ‌ترین روزهای زندگی هر فردی باشد.

مریم رامشت

گاهي زن و شوهري كه با هزار و يك آرزو زندگي مشترك را آغاز كرده‌اند وقتي كه به بن‌بست مي‌رسند راهي جز طلاق نمي‌يابند. اما در اين ميان طلاق پروسه آساني نيست و اين ماجرا وقتي سخت‌تر مي‌شود كه زوجين در جدايي نيز با يكديگر سازگاري نداشته باشند.
در پرونده‌اي كه در آن مردي به‌خاطر طلاق غيابي همسرش را به قتل رساند چند نكته حائز اهميت است. رفتار هيجاني اين مرد بعد از اطلاع از طلاق گرفتن همسرش نشان مي‌دهد كه او اصلا فرد منطقي نيست. در چنين شرايطي زن جوان نيز با ارسال حكم طلاق از طريق تلگرام براي شوهرش او را تحريك كرده است.

به باور برخي طلاق هم خوب است و هم بد. هر چند طلاق به ذات اتفاق ناخوشايندي است اما وقتي همه‌‌چيز به بن بست رسيد و ديگر راهي براي ادامه وجود نداشت بايد به طلاق فكر كرد؛ اما طلاقي كه كمترين آسيب را داشته باشد. اما گاهي برخي طلاق‌ها مثل آنچه در خبرها خوانديم هزينه و آسيب‌هاي زيادي دارد و هولناك است. حالا سؤال اينجاست كه چه بايد كرد كه سرنوشت هولناك اين زوج براي سايرين تكرار نشود؟ چنين افرادي اگر تحت آموزش‌هاي لازم قرار بگيرند هيچ وقت دست به چنين اقدامات هولناكي نمي‌زنند يا دست‌كم احتمال وقوع آن كمتر مي‌شود.

جوانان بايد با كمك مراكز مشاوره در نخستين گام انتخاب درستي داشته باشند و فردي را به‌عنوان شريك زندگي درنظر بگيرند كه بيشترين ميزان اشتراكات ممكن را با آنها داشته باشند. نكته ديگر اينكه بياموزند كه چطور از انتخابي كه كرده‌اند نگهداري كنند و اجازه ندهند كه به زندگي مشترك‌شان آسيبي وارد شود. همچنين جوانان بايد در مراكز مشاوره پيش از ازدواج آموزش ببينند كه اگر در زندگي مشترك دچار اختلاف شدند چطور از سد مشكلات بگذرند و با همان عشق و علاقه اوليه به زندگي‌شان ادامه دهند.

متأسفانه در شرايط كنوني آسيب‌هاي زيادي گريبانگير خانواده‌هاست و افراد تا زماني كه مشكلات‌شان به مرز بحران نرسد تمايلي به برطرف كردن آن ندارند. از سويي افراد كمتر تلاش مي‌كنند تا از طريق مشاوره مشكلات‌شان را برطرف كنند. درحالي‌كه مشاور مهارت‌هاي مقابله با بحران‌ها و طوفان‌هاي زندگي را مي‌آموزد و افراد را آگاه مي‌كند. در چنين شرايطي بايد به فكر پيشگيري بود. همانطور كه در سلامت جسم پيشگيري بر درمان ارجحيت دارد در سلامت رواني نيز پيشگيري بهتر از درمان است.

  • روانشناس و مدرس دانشگاه
کد خبر 347735

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha