مقام‌های ائتلاف تحت رهبری آمریکا از طرح استقرار سامانه‌های موشکی در عراق و سوریه برای آنچه مقابله با موشک‌های زمین به هوای داعش خوانده شده خبر داده‌اند.

داعش روز گذشته تصاویر سرنگون کردن پهپاد آمریکا را منتشر کرد.

 سامانه‌هاي موشكي مي‌توانند علاوه بر اهداف دفاعي، براي ايجاد منطقه پرواز ممنوع و استفاده به‌عنوان تسليحات تهاجمي به‌كار گرفته شوند.به گزارش اينديپندنت، مارك كارلتن اسميت، معاون دفاعي ستاد مشترك ارتش انگليس با اشاره به حملات اخير داعش با موشك‌هاي زمين به هواي خود به جنگنده‌هاي نيروي هوايي انگليس اعلام كرده فرايند استقرار سامانه‌هاي موشكي در عراق و سوريه شروع شده است.

اين مقام‌ارشد نظامي انگليس در نشستي خبري در لندن اعلام كرده كه مقام‌هاي ائتلاف هميشه احتمال مي‌دهند كه داعش به موشك‌هاي زمين به هوا دسترسي داشته باشد و با استفاده از تجهيزات جديد نيروهاي ائتلاف مي‌توانند موشك‌ها را به محض شليك رديابي و منهدم كنند.

به‌دنبال شكست توافق آتش‌بس آمريكا و روسيه مقام‌هاي واشنگتن و آلمان خواستار ايجاد منطقه پرواز ممنوع در مناطقي از سوريه شده بودند كه با مخالفت مسكو و دمشق مواجه شد. اكنون مقام‌هاي ائتلاف ضد‌داعش به رهبري آمريكا مي‌گويند كه نيروهاي داعش علاوه بر موشك‌هاي دوش‌پرتاب استينگر به تجهيزات مهم ديگر ازجمله پرتابگرهاي موشك اسكاد براي هدف قرار دادن جنگنده‌ها و هواپيماهاي بدون سرنشين دسترسي پيدا كرده‌اند.

به‌تازگي مقام‌هاي انگليس اعلام كرده‌اند كه جنگنده‌هاي اين كشور از حمله موشك‌هاي زمين به هواي داعش گريخته‌اند. گروه تروريستي داعش همچنين روز گذشته تصاوير سرنگون كردن حداقل 2پهپاد آمريكا را در شرق رقه و منطقه الشدادي در مرز سوريه و عراق منتشر كرده است. سامانه‌هاي موشكي مي‌توانند علاوه بر منهدم كردن موشك‌هاي زمين به هوا براي ايجاد منطقه پرواز ممنوع و هدف قرار دادن جنگنده‌ها استفاده شود.

  • نشست اضطراري شوراي امنيت

روز گذشته با درخواست آمريكا، فرانسه و انگليس اعضاي شوراي امنيت، نشستي اضطراري درباره شهر حلب برگزار كردند. ارتش سوريه از روز پنجشنبه و به‌دنبال شكست آتش‌بس، عمليات گسترده‌اي را براي بازپس‌گيري منطقه شرقي اين شهر از گروه‌هاي تروريستي آغاز كرده است. مقام‌هاي سوريه اعلام كرده‌اند كه راه‌هاي امن خروجي را براي غيرنظاميان فراهم كرده‌اند اما بان‌كي‌مون، دبيركل سازمان ملل متحد از افزايش شديد درگيري‌ها در حلب ابراز نگراني كرده است. گروه‌هاي تروريستي، غيرنظاميان را در حلب به‌عنوان سپر دفاع انساني به گروگان گرفته‌اند و مانع از خروج آنها از شهر مي‌شوند. ارتش سوريه در عمليات اخير خود موفق به پيشروي‌هاي مهمي ازجمله كنترل كامل نوار شمالي اين شهر شده است.

وليد معلم، وزير امور خارجه سوريه در نيويورك با اشاره به نقش واضح قطر و عربستان در اشاعه تروريسم اعلام كرد كه اين كشور در حال كسب موفقيت‌هاي بزرگ در مقابله با تروريسم است. آمريكا و روسيه يكديگر را به نقض آتش‌بس متهم كرده‌اند. اين در حالي است كه آمريكا و متحدان اروپايي‌ اين كشور در بيانيه‌اي روز گذشته اعلام كرده‌اند كه روسيه بايد آتش‌بس در سوريه را نجات دهد.

در بيانيه وزراي امور خارجه انگليس، فرانسه، آلمان، ايتاليا، آمريكا و ديپلمات ارشد اتحاديه اروپا آمده است: اين مسئله كاملا به روسيه بستگي دارد تا ثابت كند كه براي انجام اقدامات فوق‌العاده در راستاي نجات راه‌حل ديپلماتيك تمايل و توانايي لازم را دارد. مقام‌هاي روسيه طي روزهاي گذشته تأكيد كرده‌اند كه آمريكا قصد جدي و واقعي براي آتش‌بس در سوريه ندارد.

  • درخواست تركيه براي مشاركت در عمليات رقه

مقام‌هاي دولت تركيه در حال مذاكره با آمريكا براي مشاركت در عمليات رقه هستند. رجب طيب اردوغان در جمع خبرنگاران اعلام كرده تا زماني كه نيروهاي كرد از اين عمليات كنار گذاشته شوند تركيه آماده همكاري با ائتلاف تحت رهبري آمريكا خواهد بود. اردوغان در مسير بازگشت از نيويورك گفت: وزير خارجه و مقام‌هاي نظامي ما در حال مذاكره با آمريكا درباره رقه هستند. ما با آنها شرايطمان را در ميان گذاشته‌ايم. تركيه از چند هفته قبل عملياتي موسوم به سپر فرات را در سوريه شروع كرد كه با واكنش شديد دولت دمشق و متحدان اين كشور مواجه شد.

کد خبر 347464

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha