یکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

سومین فیلم بلند پوریا آذربـایجـانـی بعد از «روایت‌های ناتمام» و «تجریش ناتمام» خیلی ناگهانی و در شرایطی روی پرده رفت که شاید نهایت آرزوی سازندگان آن، دیده شدن در هفته دفاع‌مقدس بود.

سینما

اين سيب ناچيده به دامان گروه توليد «اروند» افتاد و نمايش فيلم از هفته گذشته در سينماهاي تهران و شهرستان‌ها آغاز شد. اروند جزو نخستين تلاش‌هاي سينماي ايران براي روايت بخشي از دلاوري‌هاي غواصان شهيد و نوعي اداي‌دين به شهيدان و بازماندگان دوران پرافتخار جنگ و دفاع است. با آذربايجاني همزمان با روزهاي اول اكران فيلم سومش گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • اكران در هفته دفاع‌مقدس

فيلمساز جوان درباره آغاز ناگهاني اكران اروند به همشهري مي‌گويد: «راستش انتظار نداشتيم چند روز قبل از شروع نمايش از موضوع خبردار شويم. اين در حالي است كه مواد تبليغاتي هم آماده نبود اما در اين ميان نكته‌اي وجود دارد و آن اينكه دوست داشتيم اروند در هفته دفاع‌مقدس اكران شود و اين اتفاق افتاد.»

آذربايجاني در ادامه با اشاره به اينكه تبليغات فيلم‌هايي از جنس جنگ و دفاع‌مقدس با فيلم‌هاي كمدي و اجتماعي تفاوت دارد، مي‌افزايد: «قرار نيست براي تبليغات ما صرفا يكسري بنر يا تبليغ سردر سينماها را داشته باشيم. فيلم‌هاي دفاع‌مقدس به واسطه موضوعي كه دارند، نيازمند زمان براي تبليغ هستند. فيلم‌هايي از اين جنس بايد فرصت ديده شدن داشته باشند تا مردم را به واسطه تبليغات شفاهي به سالن‌ها بكشانند.»

  • فيلم‌هاي فرازميني

وي با تأكيد بر اينكه سازندگان برخي فيلم‌هاي دفاع‌مقدس در سال‌هاي گذشته راه را اشتباه رفته‌اند، مي‌گويد: «در اين سال‌ها فيلم‌هايي با موضوع جنگ پر از شعار، كاملا غيرزميني و غيرمنطقي ساخته شدند و مخاطب در مقابل اين فيلم‌ها موضع‌گيري كرده و جبهه گرفته است. به همين دليل برخي هم به اشتباه معتقدند فيلم‌هاي دفاع‌مقدسي تماشاگر ندارند و در اكران عمومي شكست مي‌خورند.»

آذربايجاني با اشاره به اينكه سينما را از مرحوم رسول ملاقلي‌پور آموخته، مي‌افزايد: «فارغ از بسياري از درگيري‌هاي سياسي، مذهبي، فكري و... دلم مي‌خواست درباره جنگ فيلم بسازم. وقتي اروند را ساختم، مي‌دانستم صاحبان اصلي فيلم از آن حمايت مي‌كنند و اگر قرار باشد ديده شود، حتما مي‌شود. من درباره آدم‌هايي بزرگ فيلم ساختم كه به آنها اعتقاد قلبي دارم. هميشه به كساني كه 8سال از كشور دفاع كردند، فكر مي‌كنم و اينكه آيا اگر دوباره جنگ شود من هم مي‌توانم مانند آنها باشم؟ تنها كاري كه از دستم برمي‌آمد ساختن اروند بود كه به‌نظرم تأثير خود را خواهد گذاشت.»

  • داستاني براي شهداي غواص

در سومين ساخته آذربايجاني كه از 31شهريور در گروه سينمايي آفريقا اكران خود را آغاز كرد، بازيگراني چون سعيد آقاخاني، طناز طباطبايي، پانته‌آ پناهي‌ها، مهرداد صديقيان، اميد روحاني، حسين سليماني، كاظم سياحي، اميرحسين قدسي، علي شادمان، مالك سراج، سينا كرمي، يحيي توسلي و بازيگران خردسال سپهراد فرزامي و ستايش مرادي بازي مي‌كنند. «اروند» داستان يك جانباز اعصاب و روان را روايت مي‌كند كه 27سال پس از پايان دوران دفاع‌مقدس در همراهي با گروه تفحص، اتفاق‌هايي تازه را تجربه مي‌كند. فيلم كه ابتدا قرار بود بهمن‌ماه 94در سي و چهارمين جشنواره فجر رونمايي شود، آماده نمايش نشد و ارديبهشت امسال نخستين بار در جشنواره جهاني فيلم فجر به نمايش درآمد. حاصل اين حضور الوند در جشنواره، دريافت جايزه ويژه هيأت داوران براي دستاوردهاي هنري و فني بود.

کد خبر 347458

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha