چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: آب پایین دست سد کرج به دلیل ورود مواد نفتی و فاضلاب آلوده می‌شود.

رودخانه

به گزارش ايسنا، رئیس گروه محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه البرز به مسئله ورود مواد نفتی و فاضلاب به رودخانه اشاره کرد و افزود: این مسئله بیشتر در پایین دست سد کرج اتفاق می افتد که بعضاً در کیفیت آب تاثیر می‌گذارد. البته ورود این مواد به صورت دائمی نیست و باعث به وجود آمدن یکسری بحران های مقطعی می شود که معمولاً با ورود همکاران محیط زیست مسئله مدیریت می شود.

مهندس بشیر زاده، با بيان اينكه، کیفیت آب رودخانه کرج را از بهترین آب های قابل شرب در دنیا دانست، عنوان کرد: آب رودخانه کرج در بالا دست سد کرج کیفیت بسیار بسیار غنی دارد که در دنیا نیز نمونه آن کم پیدا می‌شود.

وی به مسئله ورود مواد نفتی و فاضلاب به رودخانه اشاره کرد و اظهار داشت: این مسئله بیشتر در پایین دست سد کرج اتفاق می‌افتد که بعضاً در کیفیت آب تاثیر می‌گذارد.

رئیس گروه محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه البرز افزود: بحث کنترل ورود مواد آلاینده به داخل رودخانه کرج موضوعی است که دستگاه‌های مربوط در استان البرز و البته در سطح ملی حساسیت زیادی نسبت به آن دارند و به شدت این مسئله رصد می‌شود. در همین رابطه می‌توان به مصوبات شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد که در 19 بند برای تمامی دستگاه‌های متولی ابلاغ شده است تا با آلودگی منابع آب شرب مقابله شود.

وی با بیان اینکه در راستای مصوبه شورای عالی امنیت اقدامات خوبی در سطح استان البرز انجام شده است، گفت: این اقدامات هم به لحاظ کنترل آلاینده‌های نفتی و هم به لحاظ کنترل ورود فاضلاب صورت گرفته است. ورود مواد نقتی به رودخانه کرج به دلیل نشت این مواد از تانکرهای نگهدارنده اتفاق می‌افتد و به همین جهت باید گفت این مسئله دائمی نیست.

لشکری در ادامه آلودگی رودخانه کرج را با سابقه دانست و عنوان داشت: باید گفت اتفاق جدید در این حوزه نیافتاده است جز اینکه سختگیری‌های زیادی در این حوزه انجام دادیم به ویژه در یکی دو سال اخیر و از زمانی که مصوبات شورای عالی امنیت ابلاغ شد.

وی به ذکر منابع آلودگی رودخانه کرج پرداخت و گفت: آلودگی منابع نفتی و سوختی و همچنین فاضلاب‌ها فقط دو منبع آلودگی ما هستند. 56 روستا در حوزه آبریز سد و پایین دست سد داریم که به غیر از سه روستا، فاضلاب بقیه به صورت خام مستقیم وارد رودخانه می‌شود یا وارد چاه‌های جاذب می‌شود.

معاون مدیر کل و رئیس حفاظت از محیط زیست شهرستان کرج با اشاره به سموم و کود های شیمیایی تاکید کرد: این سموم و کودها که توسط روستائیان استفاده می‌شود داخل آب رودخانه کرج می‌شود. چرای بیش از ظرفیت دام‌ها را در این منطقه شاهد هستیم که هم بحث فضولاتشان مطرح است و هم اینکه پوشش گیاهی را نیز از بین می‌برند و هم رسوبات وارد رودخانه می‌شود. پروژه آزاد راه تهران شمال نیز وجود دارد که به طور شدید رودخانه را تحت تاثیر قرار داده است که باعث شده، آب به صورت گِل در بیاید.

کد خبر 347038

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha